چهارشنبه 14 بهمن 1383

انتخابات عراق جهان را تغيير خواهد داد اما نه آن گونه که آمريکا تصور مي کند، برگردان از اتحاد چپ کارگری

ربرت فيسک . ۲۹ ژانويه ۲۰۰۵

com.etehadchap.www://http


در آستانه روزی هستيم که شيعه عراق را به ارث برند، اما انتخابات فردا که آنها را به قدرت خواهد رساند نگرانيهای عميقی در ميان پادشاهان و ديکتاتورهای منطقه ايجاد کرده است ، چرا که رهبری سنی آنها در خطر است.

آمريکا بر اين انتخابات اصرار ورزيده است . انتخاباتی که پارلمانی عمدتا شيعه، نماينده اکثرمردم ساکن عراق بوجود خواهد آورد. آمريکا بر اين اصرار دارد چرا که راه خروجی برای نيروهای نظامی تحت فشار آمريکايی ببار خواهد آورد. اما به نظر ميرسد اين انتخابات نقشه سياسی جغرافيای منطقه را به صورتی تغيير دهد که جرج بوش و تونی بلر حتی تصور آنرا نميکردند. اين قانون غير عمدی و اجتناب ناپذير جنگی است که اين دو شروع کردند.

در ميان حکومت نظامی ، بسته شدن مرزها و محدوديت سفر در کشور، رای گيری فردا زير سايه تهديدهای مدافعان بن لادن که معتقدند

اين انتخابات ارتداد کامل از دين است، آغاز خواهد شد ، رای گيری ميان مهاجران.پناهندگان عراقی دو روز است شروع شده اگر چه تعداد رای دهندگان خيلی پايينتر از حد پيشبينی شده است.

آمريکايی ها از هم اکنون در مورد تعداد کشته شدگان فردا پيشبينی های اقرار آميز کرده اند و مقامات اطلاعاتی آمريکا به ماموران سفارت اين کشور در عراق هشدار داده اند که مخالفين بمب گذاران انتهاری برای فردا آماده کرده اند تا به مراکز رای گيری حمله کنند.

اما خارج از عراق، رهبران عرب از غلبه نيروهای شيعه که از تهران تا لبنان حکومت خواهند کرد (شامل عراق و سوريه که رهبری علوی ها در آن بخشی از شيعه را تشکيل ميدهد) صحبت ميکنند. توسری خورده های خاورميانه که در امپراطوری عثمانی، پس از آن در دوره امپراطوری بريتانيا و حکومتهای مدافع غرب سرکوب شده بودند، نيروی سياسی برتر و نيرومند خواهند بود.

در شرايطی که احزاب شيعه در عراق قول داده اند «جمهوری اسلامی» برپا نخواهند کرد، پيروزی اجتناب ناپذيرشان در انتخاباتی که سنی ها عمدتا آنرا بايکوت خواهند کرد ، به اين معنی است که اين کشور اولين کشور عربی است که به رهبری شيعه ها در خواهد آمد.

در ظاهر ممکن است اين مسئله روشن نباشد, به احتمال زياد اياذ علوی ، عامل سابق سيا و نخست وزير کنونی دولت موقت ، نخست وزير دولت بعدی است اما همين مسئلج نکته ای است که سران و امرای خليج با نگرانی به آن نگاه ميکنند.

در بحرين ، خانواده سلطنتی سنی بر جمعيتی اکثر شيعه که در دهه ۱۹۹۰ميلادی قيام کرد ، حکومت ميکند. عربستان سعودی مدتها است به اقليت شيعه در اين کشور را با سو ظن برخورد کرده و آنرا تحت سرکوب قرار داده است.

در دنيای عرب ، ميگويند خدا شيعه ها را با نفت مورد التفات قرار داد. شيعه ها بر روی غنی ترين ذخاير نفتی در عربستان سعودی و کويت زندگی ميکنند. به جز موصول ، شيعه های عراق تقريبا کاملا بر روی منابع وسيع نفتی اين کشور زندگی ميکنند

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همه اين مسائل چه پيشگويی هايی برای جمعيت سنی در شبه جزيره عرب در بردارد؟ مجلس ملی جديد عراق و دولت موقت بعدی که مجلس انتخاب خواهد کرد شيعيان را در سراسر منطقه قدرتمند خواهد کرد وبرای آن بخشی که در قدريت نيستند اين سوال را پيش خواهد آورد که چرا در تصميمگيريها در کشور خود ازسهم منصفانه تری برخوردار نيستند.

آمريکاييها در آغاز ميترسيدند که انتخابات پارلمانی در عراق به ايجاد جمهوری اسلامی در اين کشور میانجامد و اين مسئله تهديدهای اجتناب ناپذير (و بی مورد) عليه ايران را در پی داشت که در امورعراق دخالت نکند. اما حالا امريکا بيش از اين سناريو از اين نگران است که بدون برپايی انتخابات ۶۰درصد شيعه عراق به جنگجويان سنی ميپيوندند.

در نتيجه رای فردا برای آمريکايیها ، وسيله ای برای دستيابی به هدف است . راهی برای اينکه ادعا کنند دمکراسی ليبرالی که پايه ريخته اند پيروز شده است و راه برای ايجاد دمکراسی غربی باز شده تا ارتش آمريکا بتواند عراق را ترک کند.

کم کسی در عراق باور دارد که اين انتخابات شورش ر اپايان خواهد داد تا چه رسد به اينکه کسی تصور کند صلح و ثبات ايجاد خواهد شد. با برپايی رای در اين مقطع زمانی، در شرايطی که شيعه هايی که در جنگ با آمريکا نيستند رای خواهند داد و سنیهای در حال جنگ با ارتش اشغالگر رای نخواهند داد ، آمريکا به حاد شدن دعوای دو جامعه عمده عراق سنی ها و شيعه ها افزوده است.

در حاليکه واضح است نتايج حمله نظامی به عراق خارج از تصور آمريکا بود، فراخوانش برای «دمکراسی» اکنون پوسته های زمينی خاورميانه را به لرزه درآورده است و منطقه را به سوی جهتی نوو نامعلوم پيش ميبرد. عربهای خارج از حلال شيعه از قدرت سياسی شيعه ها بيش از دمکراسی حقيقی حراس دارند.

تعجب آور نيست که پادشاه اردن هشدار داده است که اين مسئله ميتواند ثبات خليج را به خطر بياندازد و چالش جدی برای ايالت متحده بوجود آورد. اين نکته ميتواند همچنين توضيحی باشد بر سياست اردن در قبال شورش ضد آمريکايی که بسياری از رهبران آن به راحتی از مرزعراق. اردن ميگذرند. به نظر ميرسد ادعای آمريکا مبنی بر اينکه شورشيان مخفيانه از سوريه وارد عراق ميشوند رويهم بی اساس است. رهبران شورش ضد آمريکايی در عراق بعيد است از بيابان مرز سوريه. عراق قاچاق عبور کنند وقتی ميتوانند «قانونا» ازمرز اردن وارد عراق شوند.

 انتخابات فردا ممکن است خونين باشد . ممکن است به ايجاد پارلمانی با کانديدهای شيعه آنچنان غير عملی بيانجامد که آمريکاييها مجبور شوند سنی های «منتصب» خود را برای توازن وارد کنند. سنی هايی که الزاما به همدستی با آمريکا متهم خواهند شد.

اما اين انتخابات شعيه هار ا در عراق به قدرت خواهد رساند و در جهان عرب اين اولين بار در تاريخ اسلام از لحظه جدايی سنی و شيعه در پی مرک پيغمبرشان محمد است که شيعه ها در آستانه دستيابی به قدرت هستند۰

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17759

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'انتخابات عراق جهان را تغيير خواهد داد اما نه آن گونه که آمريکا تصور مي کند، برگردان از اتحاد چپ کارگری' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016