پنجشنبه 29 بهمن 1383

سناي آمريكا: سوريه مسئول ترور حريري است، بازتاب

روز گذشته، سناي آمريکا در بررسي تصميماتي، نقش «رفيق حريري» نخست‌وزير سابق لبنان را در کشورش ستود اما انگشت اتهام را به طرف سوريه نشانه رفته و مدعي شدند: حداقل دمشق مسئول غيرمستقيم ترور حريري مي‌باشد.
به گزارش مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه، يک نماينده سناي آمريکا در اين رابطه گفت: سناي آمريکا امروز (پنجشنبه) تصميمي را اتخاذ خواهد کرد که در آن مجددا حق مردم لبنان در انتخاب رهبرشان با آزادي عمل و بدون هرگونه ترس از اعمال تروريستي و اشغالگري خارجي بر اساس اجراي قعطنامه 1559 شوراي امنيت را ثابت مي‌کند.
وي افزود: اين تصميم نيز از تمام اعضاي جامعه بين‌المللي خواهد خواست تمام تسهيلات را براي انجام تحقيقات درخصوص علت ترور نخست‌وزير سابق لبنان ارائه کند.
گفتني است، شوراي امنيت سازمان ملل متحد پيشتر با صدور قطعنامه 1559 از سوريه خواست چهارده‌هزار نيروي نظامي خود را از خاک لبنان خارج سازد و به حاکميت و وحدت ارضي اين کشور احترام بگذارد.
در همين حال، يک نماينده جمهوري‌خواه سناي آمريکا به نام «داريل عيسي» لبناني‌الاصل گفت: هيچ دليلي وجود ندارد که سوريه مسئول مستقيم حادثه ترور «رفيق حريري» نخست‌وزير سابق لبنان باشد اما هيچ شکي وجود ندارد که دمشق بيشتر از زمان توافق شده در معاهده «طائف» (معاهده طائف در سال 1999 امضا شد) در لبنان باقي مانده است.
وي افزود: سوريه مسئول امنيت لبنان است و اين ترورزشت حتي پس از اعلام هشدارها و امکان تعرض عليه مسئولان اين کشور صورت گرفت.
در همين حال، «تام لانتوس» يکي ديگر از نمايندگان سناي آمريکا با محکوم کردن ترور «حريري» گفت: نخست‌وزير سابق لبنان در زماني که نزديک به سوري‌ها بود به عنوان يک مسئول نسبت به حضور سوريه در لبنان برخي ملاحظات را داشت تا اينکه وي در آخرين روزهاي حياتش به يکي از مخالفان با حضور دستگاه سوري‌ها در لبنان تبديل شد.
وي افزود: قطعا اين تحول در موضع حريري خصوصا در آخرين روزهاي حياتش و پيش از ترور صورت گرفت.
همچنين «دونالد رامسفلد» وزيردفاع آمريکا بانامطلوب توصيف کردن موضعگيري سوريه در منطقه گفت:با اينکه واشنگتن تمام تلاش خود را براي ثبات و امنيت و تشکيل دولت دمکراتيک در عراق به کار گرفته است، اما موضع دمشق در منطقه نامطلوب مي‌باشد.
وي با اشاره به اقدام سوريه در بلوکه کردن اموال و دارايي‌هاي عراقي‌ها يادآور شد: سوري‌ها معمولا از بازگردان اين اموال به عراقي‌ها خودداري مي‌کنند و به بعثي‌هايي که لبنان را به اشغال خود در آوردند، پناه مي‌دهد.
وي با تکرار ادعاها بي‌پايه در مورد ايران مدعي شد: دمشق به همراه تهران از حزب‌الله لبنان حمايت مي‌کند و در همان حال به اسرائيل نفوذ مي‌کند.
وزير دفاع آمريکا افزود: هرچقدر ما در عراق تلاش مي‌کنيم سوري‌ها آن را ضايع مي‌کنند. به گفته دونالد رامسفلد، سوريه تاکنون هيچ کمکي به عراق نکرده و تنها کشوري است که از همکاري با عراقي‌ها خودداري مي‌کند بنابراين موضعگيري اين کشور در راستاي آنچه ما در عراق تلاش مي‌کنيم نامطلوب مي‌باشد.
وي در حالي اين اظهارات را عنوان کرد که وزارت خارجه آمريکا اخيرا در پي ترور «رفيق حريري» نخست‌وزير سابق لبنان تصميم گرفت سفير خود را در دمشق براي انجام گفت‌وگو‌ها و مشورت‌هاي فوري فرا خواند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وزير دفاع آمريکا مي‌گويد: «جورج بوش» رئيس‌جمهوري، «کالين پاول» وزير امور خارجه سابق و «کاندوليزا رايس» وزير امور خارجه فعلي آمريکا تلاش مي‌کنند تا دمشق را قانع سازد با ساير کشورهاي متمدن در تماس باشد اما اين کشور تاکنون از هرگونه همکاري در اين مسير امتناع ورزيده است.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18429

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سناي آمريكا: سوريه مسئول ترور حريري است، بازتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016