سه شنبه 25 اسفند 1383

بحران سياسي در آستانه‌ ‌١٠٠ سالگي شين فين، ايسنا به نقل از تايم

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - گزارش و تحليل


مجله‌ي آمريكايي تايم در گزارش اخير خود با اشاره به چندين قتل صورت گرفته در منطقه‌ي بلفاست ايرلند كه بسياري از كارشناسان سياسي اين كشور «شين فين» و «ارتش آزادي بخش ايرلند»، بخش نظامي آن را مسؤول اين قتل‌ها دانسته‌اند، نوشت: در پي قتل دو ايرلندي به نام‌هاي جيمز مكنلي و رابرت مك كارتي و طرح ادعاهاي متعدد در‌خصوص دست داشتن شين فين و ارتش آزادي‌بخش ايرلند در جريان اين قتل‌ها، اين سازمان با چالش بسيار جدي‌ درخصوص آينده‌ي حضور خود در جريان‌هاي سياسي ايرلند مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) مجله‌ي تايم در ادامه‌ي‌ اين گزارش آورده است: پس از قتل اين دو ايرلندي بسياري از مردم اين كشور بر اين باورند كه ارتش آزادي‌بخش ايرلند با جرم و جنايت بيشتري آغشته شده و در عين حال تمايل بيشتري دارد كه در مقايسه با كاتوليك‌هاي ديگر، تنها به حفظ جان اعضاي اين حزب بپردازد. اقدامات خشونت‌آميز اخير ارتش آزادي‌بخش ايرلند در اين كشور موجب آن شده كه موجي از نفرت در ميان مردم اين كشور بپاخيزد. يكي از اعضاي خانواده‌ي اين مقتولين از ارتش آزادي‌بخش ايرلند خواسته است كه نسبت به قتل اين دو ايرلندي به شدت عذرخواهي كرده و قاتل آنها را از اين كشور اخراج كنند.

در ادامه‌ي اين گزارش مجله‌ي تايم آمده است: شين فين و ارتش آزادي‌بخش ايرلند در حالي با اين چالش جديد روبه‌رو شده است كه در سال جاري ميلادي، صدمين سالگرد شكل‌گيري خود را جشن خواهند گرفت و اين در حالي است كه مسؤولان و سران سياسي اين ارتش خود را در زير آماج حملات سياسي گروه‌هاي مختلف ايرلند مي‌بينند. نكته‌ي جالب ديگر آن است كه براي نخستين بار طي 100 سال گذشته، طرفداران شين فين به چالش جدي با اعضاي اين حزب پرداخته و نسبت به رابطه‌ي اين حزب با ارتش آزادي‌بخش ايرلند معترض شده‌اند و در عين حال خواستار آن شده‌اند كه اين گروه از قتل عام پراكنده مردم اين كشور خودداري كند. از سوي ديگر بسياري از كارشناسان سياسي آينده‌ي حيات شين فين را در خطر بسيار جدي ارزيابي مي‌كنند. يكي از كارشناسان سياسي بر اين باور است كه برهه‌ي حاضر قطعا يك دوره‌ي بسيار تعيين كننده است. آنها معتقدند اگر شين‌فين در جاده‌ي يك گروه سياسي قرار گرفته است، جايي براي داشتن معيارهاي دوگانه وجود ندارد. طرح دعوي اولياي دم اين دو مقتول ايرلندي موجب آن شده كه شين فين وارد بحراني شود كه بنا به اظهار نظر بسياري از كارشناسان سياسي، از سال 1922 به اين سو، بي‌سابقه‌ترين بحران گريبان‌گير شين فين بوده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در ادامه‌ي گزارش اين هفته‌نامه‌ي آمريكايي آمده است: شين فين دست به گريبان ديگر چالش‌ها نيز مي‌باشد؛ به طوري كه اخيرا رهبران اين حزب تحت فشار قرار گرفته‌اند تا خود را از ارتش آزادي‌بخش ايرلند جدا كرده و به نوعي فاصله بگيرند. اين فشارها زماني شدت گرفت كه 50 ميليون دلار از بانكي در بلفاست در دسامبر گذشته به سرقت رفت و بسياري از مقامات دولتي ايرلند و انگليس، ارتش آزادي‌بخش ايرلند را مسؤول اصلي اين سرقت هنگفت اعلام كردند. ابعاد سياسي اين سرقت بزرگ تا به حدي بود كه دوبلين كه همواره نگرشي ميانه‌رو در مذاكرات با شين فين داشته است، واكنش بسيار شديدي از خود بروز داده است. اين سرقت بزرگ هم‌چنين تمايلات جمهوري‌خواهان در خصوص رسيدن به توافق نهايي صلح در اين كشور را نيز به شدت زير سوال برد. اين توافقات در حال حاضر در بن‌بست قرار دارد. با اين حال از سوي شين فين و ارتش آزادي‌بخش ايرلند به شدت مورد حمايت قرار گرفته است. كارشناسان سياسي مي‌گويند مردم نمي‌توانند درك كنند كه چرا ارتش آزادي‌بخش ايرلند، 50 ميليون دلار از اين بانك سرقت كرده است، زيرا اگر جنگي وجود ندارد، پس آنها چه نيازي به اين ميزان پول هنگفت دارند.

در خاتمه‌ي گزارش تايم آمده است: آزمايش واقعي براي شين فين طي روزهاي آتي و زماني كه انتخابات در جمهوري ايرلند و نيز ايرلند شمالي برگزار شود، روي خواهد داد. قرار است كه در جريان برگزاري انتخابات، اعضاي شوراهاي محلي، انتخاب شده و در كنار آن نيز احتمالا انتخابات عمومي انگليس برگزار شود. در حال حاضر مردم در جمهوري ايرلند، نگرش بدي نسبت به ارتش آزادي‌بخش ايرلند دارند. آنها مي‌گويند كه از ارتش آزادي‌بخش‌ ايرلند مي‌خواهند كه از اين كشور خارج شوند. اوضاع به گونه‌اي است كه مردم ايرلند خود را براي رويارويي و ايستادن در مقابل اقدامات ارتش آزادي‌بخش ايرلند آماده مي‌كنند.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19381

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بحران سياسي در آستانه‌ ‌١٠٠ سالگي شين فين، ايسنا به نقل از تايم' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016