دوشنبه 1 فروردین 1384

به مناسبت عيد نوروز عده‌اي از محكومين سياسي و نظامي جمهوري آذربايجان عفو شدند، ايرنا

باكو ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۱/۰۱‬
خارجي. سياسي. جمهوري آذربايجان. عفو.

صد و چهارده نفر از زندانيان جمهوري آذربايجان از جمله عده‌اي از محكومين سياسي و نظامي با فرمان عفو رييس جمهوري اين كشور به مناسبت عيد نوروز آزاد شدند.

واحد مطبوعاتي نهاد رياست جمهوري آذربايجان روز دوشنبه در بيانيه‌اي ضمن اعلام فرمان عفو و انتشار اسامي افراد مورد عفو افزود: ‪ ۵۳‬نفر از عفوشدگان جزو كساني هستند كه در ليست درخواستي شوراي اروپا از دولت باكو قرار داشتند.

بر پايه اعلاميه يادشده، اين افراد به دليل مشاركت در اقدامات مسلحانه و طرح ريزي كودتا و مقابله با دولت در سال‌هاي ‪ ۱۹۹۴‬در شهر "گنجه " و ‪۱۹۹۵‬ در شهر باكو و همچنين برنامه ريزي و حضور در اغتشاشات سال ‪ ۲۰۰۳‬محكوم شده بودند كه مورد عفو رييس جمهوري آذربايجان قرار گرفتند.

منابع خبري مرتبط بااحزاب مخالف دولت، در روزهاي گذشته از احتمال عفو تعدادي از زندانيان سياسي تحت فشار شوراي اروپا خبرداده بودند.

اين منابع گفتند: پس از انتخاب رياست جمهوري آذربايجان در اكتبر سال ‪ ۲۰۰۳‬عده‌اي از مسوولان و فعالان احزاب مخالف بازداشت شدند كه هنوز ‪ ۴۲‬نفر از آنها در زندان به سر مي‌برند.

به گزارش اين منابع ، احتمال مي‌رود برخي از مسوولان احزاب مخالف از جمله سردبير روزنامه يني مساوات و رحيم قاضي‌اف وزير دفاع اسبق جمهوري آذربايجان در زمان حكومت جبهه خلق، اعتماد اسداف سرپرست جامعه جانبازان جنگ قره‌باغ آزاد شوند.

به نوشته اين منابع همچنين ‪ ۹‬نفر از نيروهاي پليس ويژه كه در سال ‪۱۹۹۵‬ به اتهام مشاركت در طراحي كودتا در جمهوري آذربايجان بازداشت شده‌اند، از سوي كارشناسان شوراي اروپا به عنوان زندانيان سياسي شناخته شده و قرار است آزاد شوند.

اعلاميه نهاد رياست جمهوري آذربايجان حاكي است، كليه كساني كه در جريان اغتشاشات سال ‪ ۲۰۰۳‬در پي انتخاب "الهام علي اف" به رياست جمهوري بازداشت شدند در سياهه عفو قرار دارند.

آزادي زندانياني كه از نظر شوراي اروپا سياسي محسوب مي‌شدند از جمله درخواست‌هاي اين شورا و تعهدات دولت باكو بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

همچنين اخيرا سفر فرستادگان اروپايي در اين رابطه افزايش يافته است.

الهام علي‌اف رييس جمهوري آذربايجان نيز سه شنبه گذشته در ديدار "مالكولم بريوس " گزارشگر كميته مسايل حقوقي و دفاع از حقوق بشر مجمع پارلماني شوراي اروپا گفته بود كه جمهوري آذربايجان تعهدات خود را در قبال اين شورا بطور كامل اجرا خواهد كرد.

به گزارش خبرگزاري دولتي "آذرتاج" در اين ديدار مسايل مربوط به امور زندانيان بررسي شد.

مالكولم بريوس كه گزارشگر امور زندانيان سياسي در جمهوري آذربايجان است نيز اساسا براي بررسي اين موضوع و روند اجراي تعهدات دولت باكو در اين زمينه وارد باكو شده بود.

وي در قالب اين سفر با نمايندگان برخي تشكل‌هاي غير دولتي و مدافع حقوق بشر جمهوري آذربايجان ديدار و گفت و گو كرد.

به گزارش منابع خبري باكو, بريوس در ديدار با نمايندگان تشكل‌هاي دفاع از حقوق بشر ابراز اميدواري كرد، دولت آذربايجان هر چه زودتر موضوع زندانيان سياسي را در اين كشور حل كند.

براساس گزارش‌هاي خبري وي همچنين از برخي زندان‌ها بازديد به عمل آورد.

جمهوري آذربايجان در ماه ژانويه سال ‪ ۲۰۰۱‬ميلادي به عضويت شوراي اروپا درآمد و در قبال آن به پاره‌اي از اصلاحات و اجراي درخواست‌هاي شوراي اروپا متعهد شد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19576

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'به مناسبت عيد نوروز عده‌اي از محكومين سياسي و نظامي جمهوري آذربايجان عفو شدند، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016