چهارشنبه 3 فروردین 1384

طرح کوفی عنان برای انجام اصلاحات فراگیر در سازمان‌ملل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌متحد، مهر

دبیر کل سازمان ملل در گزارش اخیر خود در خصوص اعمال اصلاحات در سازمان ملل خواستار تحقق پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی شد .
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اینترنتی دولت آلمان ، " کوفی عنان " دبیر کل سازمان ملل در گزارش مبسوط خود در خصوص اعمال برخی اصلاحات ساختاری در این ارگان بین المللی خطاب به آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت : از آژانس بین المللی انرژی اتمی می خواهیم تا در راستای مبادلات هسته ای دقت لازم را بعمل آورند .

وی همچنین مسئولین آژانس را به تلاش هر چه بیشتر در راستای منع گسترش تسلیحات اتمی فراخواند .

عنان در ادامه از تمامی اعضای سازمان ملل خواست تا سپتامبر سال 2006 میلادی دستورالعمل خاص و ویژه ای برای مبارزه با تروریسم تهیه و تنظیم نمایند . وی در گزارش 63 صفحه ای خود خاطر نشان ساخت : فقر از دیگر مسائلی است که 191 عضو سازمان ملل باید بطور جدی به آن بیندیشند .

وی همچنین بسط و گسترش تعداد اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل را از دیگر نکات قابل بحث و تامل دانست .

دبیر کل سازمان‌ملل‌متحد پیش از اجلاس مجمع‌عمومى این سازمان، از طرح گسترده اصلاحات ساختارى سازمان‌ملل، قاطعانه حمایت کرد. وى اظهار داشت اکنون باید عمل، جاى قول و سخن را بگیرد.

منابع خبری اعلام کردند نکته اصلى طرح وى، افزایش تعداد اعضاى شوراى امنیت از ?? به ?? عضو است. عنان همچنین خواستار روشن شدن حوزه اقتدار سازمان‌ملل‌متحد در استفاده از"عملیات‌‌ نظامى" شد. از نکات مهم دیگر طرح مزبور، مى‌توان تغییر و تحول در"کمیسیون حقوق‌بشر" را نام برد. آمریکا از این طرح اصلاحى به شکل محتاطانه استقبال کرد. این درحالى‌است که آلمان، ژاپن، هند و برزیل آشکارا ازطرح مزبورحمایت کردند. چهارکشور مزبور، خواستار کسب کرسى دائم در شوراى‌ ‌امنیت ‌سازمان‌ملل‌ متحد‌ می باشند.

از سوی دیگر ازجمله نکات مهم گزارش عنان می توان گفت وی درگزارش خود همچنین خواستار روشن شدن حوزه اقتدار سازمان ملل در مورد تایید استفاده از زور شده بود.او هشدار داد که هیچ دولتی نمی تواند با اقدام انفرادی از خود حفاظت کند و خواستار توافقی عمومی بین اعضای سازمان در این مورد شد که چه زمانی و در چه چارچوبی می توان از زور استفاده کرد.

در گزارش عنان به مجمع عمومی سازمان ملل آمده است که تهدیدهای بزرگ جهانی در حال حاضر فقر و تروریسم است که با یکدیگر پیوند متقابل دارند.وی همچنین خواسته است تا از تروریسم معنایی مورد توافق عمومی داده شود تا کشورها بتوانند در مورد کنترل سلاحهای شیمیایی و بیولوژیکی دست به اقدامات فوری بزنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

شایان ذکر است که اظهار نظر دبیرکل سازمان ملل همزمان با دومین سالگرد حمله ظامی آمریکا وانگلیس به عراق تحت رهبری آمریکا صورت می گیرد که بدون تایید صریح شورای امنیت انجام شد

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19629

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'طرح کوفی عنان برای انجام اصلاحات فراگیر در سازمان‌ملل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌متحد، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016