جمعه 2 اردیبهشت 1384

رييس جمهور سابق اكوادور دستگير شد، نگاهي به‌تحولات اكوادور، ايرنا

بوئنوس‌آيرس، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۲/۰۲‬
براساس اعلام منابع قضايي در كيتو پايتخت اكوادور، "لوسيو گوتيرز"، رييس جمهوري سابق اين كشور، دستگير شده است.

دستگيري رييس جمهوري سابق اكوادور، ساعاتي پس از اينكه كنگره در اثر فشارهاي مردمي درتظاهرات دهها هزارنفري در خيابان‌هاي كيتو او را بركنار كرد، اتفاق افتاد.

گوتيرز دريك پادگان نظامي، خارج از پايتخت در توقيف بسر مي‌برد. مجلس اكوادور، "آلفردو پالاسيو" معاون رياست جمهوري را به‌جاي او منصوب كرد.

بر اساس منابع تشكيلات قضائي، حكم زنداني كردن رئيس جمهور لوسيو گوتيرز را دادستان اين كشور صادر كرده بود.

اتهام گوتيرز سركوب مردم كشورش بود، موضوعي كه باعث بركناري او شد.

رئيس جمهور جديد اكوادور بلافاصله براي جلوگيري از خروج سياسيوني كه سازمان قضائي به‌دنبال آنهااست، دستور بستن مرزهاي كشور را صادر كرد.
---------------------------------

نگاهي به‌تحولات اكوادور
رييس جمهور جديد در كمتر از دو روز كابينه تشكيل داد

بوئنوس‌آيرس، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۲/۰۲‬
خارجي. سياسي. اكوادور. بحران.

"آلفردو پالاسيو" رييس جمهوري جديد اكوادور، يك روز پس از بركناري "لوسيو گوتيرز" از سمت رياست جمهوري توسط كنگره اين كشور، وزيران كابينه خود را معرفي كرد.

معرفي وزيران يادشده درشرايطي صورت گرفت كه جامعه جهاني همچنان با نگراني تحولات اين كشور آمريكاي جنوبي را دنبال مي‌كند و رييس جمهوري مخلوع نيز در انتظار خروج از كشور، در سفارت برزيل در كيتو بسر مي‌برد.

گوتيرز، رييس جمهوري سابق، روز چهارشنبه يك هفته پس از گسترش اعتراضات خياباني مردم "كيتو" ، پايتخت اكوادور، توسط نمايندگان كنگره كشورش از كار بركنار شد.

كنگره در حالي گوتيرز را از مقام خود بركنار كرد كه از يكسو، او هنوز در كاخ ملي "كاروندلت"، مقام رياست جمهوري را در اختيار داشت و از سوي ديگر، نشست كنگره به جاي برگزاري در مقر آن، توسط ‪ ۶۲‬تن از نمايندگان مخالف در ساختمان مركز مطالعات عالي بين‌المللي براي آمريكاي لاتين (سيسپال) تشكيل شده بود.

اين نمايندگان با وجود عدم حضور ‪ ۴۰‬نماينده ديگر كنگره، براي بركناري گوتيرز از مقام خود راي‌گيري كرده و ‪ ۶۰‬نفر به اين طرح، راي موافق دادند.

متعاقب اين تصميم، "آلفردو پالاسيو" معاون گوتيرز در همان محل در برابر رييس پارلمان به عنوان رييس‌جمهوري جديد اكوادور سوگند خورد و دادستان كل كشور نيز حكم دستگيري گوتيرز را صادر كرد.

در چنين شرايطي كه دههاهزار نفر از مردم اكوادور نيز همچون يك هفته گذشته در برابر كاخ رياست جمهوري جمع شده و عليه گوتيرز شعار مي‌دادند، او چاره‌اي جز ترك كاخ كاروندلت با يك فروند هلي‌كوپتر نديد، اما پيش از آنكه بتواند با يك هواپيماي كوچك از "كيتو" خارج شود، دهها تظاهركننده فرودگاه بين‌المللي "ماريسكال سوكره" را اشغال كرده بودند.

پس از آن شايع شد كه گوتيرز بازداشت شده و در يك پادگان نظامي خارج از پايتخت بسر مي‌برد اما ساعاتي بعد، سفارت برزيل در كيتو از پناه گرفتن رييس جمهوري بركنار شده اكوادور در اين سفارتخانه خبر داد.

دولت برزيل هم روز پنجشنبه بطور رسمي اعلام كرد كه درخواست پناهندگي سياسي گوتيرز و خانواده‌اش را پذيرفته است.

به اين ترتيب، او هشتمين رييس جمهوري بركنارشده اكوادور ظرف ‪ ۹‬سال اخير است.


* ريشه بحران
بحران اخير در اكوادور پس از آن آغاز شد كه تحت فشار دولت، كنگره اكوادور، طرح اصلاحات قضايي را آذرماه گذشته در كشور به تصويب رساند و بر اساس آن، ‪ ۳۰‬قاضي ارشد عضو ديوان عالي قضايي بركنار شدند.

گفته مي‌شود اين افراد داراي ارتباطاتي با گروههاي سياسي مخالف رييس جمهور بودند.

بر اساس همين اصلاحات بود كه حكم پيگرد قضايي "عبداله بوكرام" رييس جمهوري سابق اكوادور به اتهام فساد مالي، لغو شد و او پس از ‪ ۸‬سال تبعيد در پاناما به كشورش بازگشت.

اما ورود او به اكوادور در دوم آوريل- دوازدهم ارديبهشت-، شعله بحراني را شعله‌ور ساخت كه تا بركناري گوتيرز در عصر چهارشنبه پيش رفت.

باافزايش اعتراضهاي سياسي و مردم، روز دوشنبه گذشته كنگره اكوادور با پذيرش شكست طرح اصلاحات قضايي دولت، اعضاي جديد ديوان عالي قضايي را بركنار كرد و اين امر بر دامنه بحران در كشور افزود.

تاكنون گزارشي رسمي از تلفات ناآراميهاي يك هفته اخير در پايتخت اكوادور منتشر نشده گرچه گفته مي‌شود يك خبرنگار شيليايي در اين رويدادها، جان خود را از دست داده است.


* دولت جديد
"آلفردو پالاسيو" كه تا روز چهارشنبه معاون رييس جمهور، گوتيرز بود، پس از بركناري وي از سوي نمايندگان مخالف، در همان نشست غيرعادي، به عنوان رييس‌جمهوري جديد اكوادور سوگند ياد كرد و گفت كه ما جمهوري را از نو بنا مي‌كنيم.

او روز پتجشنبه نيز اعضاي كابينه خود را معرفي كرد كه اغلب آنان فاقد سابقه سياسي چنداني هستند.

"رافائل كوررئا" وزير جديد اقتصاد كه پيش از اين ، مدير بخش اقتصاد دانشگاه سان فرانسيسكو كيتو بود، پس از اداي سوگند گفت كه سياست دلاري كردن كشور را كه از سال ‪ ۲۰۰۰‬ميلادي در اكوادور به اجرا درآمده است، ادامه خواهد داد.

وي در عين حال پذيرفت سياست رايج كردن دلار آمريكا به جاي پول محلي "سوكره" ، بزرگترين اشتباه در زمينه سياستهاي مالي كشور بوده است.

به عقيده كوررئا، يكي از جايگزينهاي خروج از روند دلاري كردن اقتصاد اكوادور، رواج يك پول مشترك در ميان كشورهاي عضو جامعه ملل آند است.

اكوادور، كلمبيا، ونزوئلا، بوليوي و پرو اعضاي اين جامعه را تشكيل مي‌دهند.

"لوييس هرريا" وزير جديد امور اداري اكوادور نيز در نخستين اظهاراتش گفت كه دولت تلاشهايش را قبل از پرداخت بدهيهاي خارجي، صرف توجه به مردم خواهد كرد.

اكوادور ‪ ۱۴/۲‬ميليون نفري در حال حاضر بيش از ‪ ۱۰‬ميليارد دلار بدهي خارجي دارد اما ‪ ۶۵‬درصد مردم آن نيز زير خط فقر زندگي مي‌كنند.

"آنتونيو پاررا خيل" ديپلمات اين كشور در برزيل و وكيل نهادهاي مالي دولت اكوادور نيز به عنوان وزير خارجه جديد اين كشور معرفي شده است.

"مائوريسيو گاندارا" وزير امور سياسي و دولتي، "سولون اسپينوسا" وزير دفاع، "كارلوس مولستينا" وزير امور تجارت خارجي و "كارلوس مونيوس" مديركل امور رياست جمهوري در دولت پالاسيو هستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

* واكنش‌هاي جامعه بين‌المللي
سازمان كشورهاي قاره آمريكا كه قرار بود روز پنجشنبه‌يك نشست اضطراري براي بررسي تحولات اكوادور در مقر خود - واشنگتن - برگزار كند، اين نشست را براي ارائه آخرين گزارشها از روند تحولات كشور بحران زده آمريكاي جنوبي به مدت ‪ ۲۴‬ساعت به تاخير انداخته است.

آمريكا هم گفته است كه اوضاع را در اكوادور، از نزديك زيرنظر دارد و از همه طرفهاي درگير مي‌خواهد يك راه حل صلح‌آميز و مبتني بر گفت وگو براي بحران كنوني پيدا كنند.

واشنگتن همچنين بر اجراي يك روند منطبق با قانون اساسي كه متضمن برگزاري انتخابات در اكوادور باشد، تاكيد دارد.

اتحاديه اروپا "نگراني شديد" خود را از اوضاع كنوني اكوادور اعلام داشته و از دولت و نيروهاي سياسي اين كشور آمريكاي جنوبي خواسته است يك "راه حل صلح آميز، اجماعي و مبتني بر گفت وگو" با هدف "بازگشت سريع به روند عادي قانون اساسي" جست وجو كنند.

اسپانيا هم كه پس ازپايان دوران سلطه استعماري همچنان نفوذي فراوان در آمريكاي لاتين دارد، از طريق "خوسه لوييس رودريگز زاپاته‌رو" نخست وزير خود از رويدادهاي كيتو ابراز نگراني كرده و در عين حال، اطمينان داده است كه كشورش هر كاري را كه بتواند براي كمك به عادي شدن روند اوضاع در اكوادور انجام خواهد داد.

"ميگل آنخل موراتينوس" وزير امور خارجه اسپانيا با تاكيد بر اينكه تحولات دو روز گذشته در اكوادور، فاقد شفافيت و انطباق لازم با قانون اساسي آن است، از رايزنيهاي مداوم ميان مادريد و واشنگتن براي كمك به حل اين بحران خبر داده است.

با وجود اين نگراني‌ها، گزارشها از كيتو حكايت از آن دارد كه پايتخت نشينهاي اكوادور روز پنجشنبه بطور عادي به كار و فعاليتهاي خود بازگشتند و ترافيك شهر نيز در يك هواي باراني، وضعيت عادي داشت.

اين در حالي است كه با وجود اجتماع گروههايي از مردم در مقابل سفارت برزيل و سردادن شعار از سوي آنان عليه گوتيرز، رييس جمهوري بركنارشده همچنان در اين سفارتخانه بسر مي‌برد.

"سرخيو فلورنسيو"سفير برزيل در كيتو امروز گفت كه با مقامهاي اكوادوري بطور مرتب در تماس است تا بتواند موافقت آنان را براي خروج مطمئن گوتيرز به برازيليا با يك فروند هواپيماي نظامي جلب كند.

در همين زمينه:

1 اردیبهشت » رييس جمهوري اكوادور بركنار شد، ايرنا
دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21416

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رييس جمهور سابق اكوادور دستگير شد، نگاهي به‌تحولات اكوادور، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016