دوشنبه 5 اردیبهشت 1384

رييس جمهوري روسيه: فروپاشي شوروي بزرگترين فاجعه قرن بود، ايرنا

مسكو، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۲/۰۵‬
سياسي. روسيه. پوتين. پيام سالانه. اروپا. شوروي. جمعيت

رييس جمهوري روسيه، فروپاشي شوروي سابق را "بزرگترين فاجعه ژئوپولتيك در قرن گذشته كه براي مردم روسيه نيز فاجعه بود " ناميد.

"ولاديمير پوتين" روز دوشنبه در پيام سالانه خود كه به مهمترين مسايل و برنامه‌هاي داخلي و خارجي اين كشور اختصاص دارد، قرار گرفتن دهها ميليون روس در خارج از قلمرو اين كشور و سرايت بيماري فروپاشي به داخل روسيه را از جمله عواقب منفي فروپاشي شوروي خواند.

وي در اين پيام كه در حضور مقامات عاليرتبه كرملين ، ديپلماتهاي خارجي و صدها خبرنگار و تصوير بردار قرائت شد ، بي‌ارزش شدن پول ملي ، گسترش تجاوزگري و ترور، افت اقتصادي و فلج شدن زندگي اجتماعي را ديگر عوارض منفي فروپاشي شوروي دانست.

با اين حال پوتين تاكيد كرد: اينك روسيه حركت به سوي زندگي جديد را آغاز كرده و اراده لازم را براي استقلال ، دمكراسي و حفظ ارزشهايش به دست آورده است.

رييس جمهوري روسيه، كشورش را بزرگترين ملت اروپايي خواند كه داراي ‪۳۰۰‬ سال تاريخ مشترك با اروپااست و راه ورود به جامعه ازاد را يافته است.

وي ، تحكيم دولت ،بالابردن كيفيت سيستم‌هاي قضايي و سياسي و پيشرفت شخصيت و جامعه مدني را سه هدف عمده روسيه فعلي دانست و افزود ما ملتي آزاد هستيم و جايگاه ما در جهان فعلي بستگي به ميزان قدرت ما دارد.

پوتين در اين پيام كه بطور مستقيم از چندين شبكه راديو تلويزيوني كشور پخش شد از "بازرگانان بزرگ و كارگزاران دولت " به دليل آنچه كه " فساد ، تكبر و مسووليت ناشناسي " آنها ناميد انتقاد كرد.

وي با تاكيد بر ضرورت خصوصي‌سازي و به رسميت شناختن مالكيت خصوصي در روسيه، از سرمايه‌گذاران خارجي براي فعاليت درعرصه‌هاي مختلف اقتصادي كشورش دعوت كرد.

پوتين در عين حال " موسسات زيربنايي ، دفاعي و منابع راهبردي روسيه" را از عرصه‌هايي كه براي جذب سرمايه‌گذاران خارجي آمادگي دارند ، مستثني ساخت .

وي خواستار وضع قوانين و مقررات اقتصادي و تجاري با ثبات و شفاف و تحكيم حق مالكيت خصوصي بعنوان اساس همه معاملات ، شد.

رييس جمهوري روسيه در بخش بين‌الملل ، هدف‌هاي حكومت خود را " بسيار صحيح " خواند و گفت : ما مايليم از تمام دستاوردهاي تمدن اروپايي و تاريخ جهاني استفاده كنيم.

وي "رسالت تمدن گراي روسيه در فضاي اروپا-آسيايي"را مسيري مثبت خواند، خواستار تداوم آن شد و گفت : حمايت بين‌المللي از روس‌هاي ساير نقاط جهان براي كشورش بسيار مهم است.

پوتين گفت : اين اقدام يك معامله سياسي نيست ، بلكه وقت آن رسيده كه كشورهاي عضو ناتو و اتحاديه اروپا در عمل پايبندي خود را به حقوق انساني و حقوق اقليت‌هاي ملي ثابت كنند .

رييس جمهوري روسيه تاكيد كرد تازماني كه آنها خودشان به حقوق ديگران احترام نگذارند ، نمي‌توانند از ديگران رعايت آنرا طلب گنند.

وي آمادگي روسيه براي مشاركت فعال در رفع معضلات جهاني از جمله تروريسم بين‌الملل ، حفاظت محيط زيست ، مبارزه با ايدز و گسترش مواد مخدر و جرايم بين‌المللي را اعلام كرد.

رييس جمهوري روسيه در بخشهاي داخلي پيام سالانه خود همچنين از بحران كاهش جمعيت و ميانگين عمر روسها ابراز نگراني كرد و گفت : در مقايسه با ميانگين عمر كشورهاي اروپاي غربي ، زنان و مردان روس به ترتيب ‪ ۱۰‬و ‪۱۶‬ سال كمتر عمر مي‌كنند.

وي گفت : روزانه در روسيه يكصد نفر در تصادفات رانندگي كشته مي‌شوند و مصرف الكل هر سال جان ‪ ۴۰‬هزار نفر از مردان مستعد براي كار در كشور را مي گيرد.

در اين پيام ، پوتين ضمن استقبال از مهاجرت قانوني خارجيان به روسيه براي تثبيت جمعيت آن ، گفت : متاسفانه زاد و ولد در كشور بسيار پايين است و اكثر خانواده‌ها فقط يك فرزند دارند.

وي وظيفه حكومت را تحكيم فدراسيون و اتحاد بخش‌هاي مختلف حاكميت با يكديگر دانست و گفت اين امر براي بهروزي مردم است و نبايد به يك كارزار سياسي تبديل شود، چنانچه اتحاد اخير سه استان كشور" كراسنويارسك، تايمير و اونك" به نتايج مثبت اقتصادي انجاميد.

پوتين بر مبازره با جرم و جنايت و تروريسم تاكيد كرد و با اشاره به انتخابات آتي پارلماني جمهوري چچن كه بايد ضامن دمكراسي باشد ، اعتراف كرد كه هنوز در اين جمهوري ميزان جرم دستگاههاي سياسي و اقتصادي بالاست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس جمهوري روسيه با اشاره به شصتمين سالروز پيروزي ارتش شوروي بر آلمان نازي در جنگ دوم جهاني كه قرار است اوايل ماه مه (اواسط ارديبهشت) به نحو باشكوهي در روسيه جشن گرفته شود ، اين پيروزي را پيروزي تمام ملل و كشورها بر فاشيسسم خواند.

وي گفت روسيه با همه جمهوري‌هاي شوروي سابق از نظر زبان و فرهنگ پيوند مشترك دارد و ما خواهان آن هستيم كه با رعايت همه استانداردها با ما در فضاي مشترك اقتصادي و انساني واحد باشند.

پوتين آمادگي كشورش را براي هماهنگي آهنگ اصلاحات در روسيه با كشورهاي همسود ، استفاده از تجربيات سودمند همسايگان و ارايه تجربيات و ايده‌هاي خود به آنهااعلام كرد.

برخلاف انتظار ناظران ، رييس جمهوري روسيه در پيام سالانه خود ،اشاره‌اي به وقوع انقلاب‌هاي رنگي در جمهوريهاي شوروي سابق ،اوضاع عراق وافغانستان و روابط با آمريكانكرد.

اين ششمين پيام سالانه پوتين از هنگام تصدي سمت رياست جمهوري روسيه بود .

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21596

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رييس جمهوري روسيه: فروپاشي شوروي بزرگترين فاجعه قرن بود، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016