پنجشنبه 22 اردیبهشت 1384

عفوبين‌الملل نسبت به وضع زنان در افغانستان ابراز نگراني كرد، ايرنا

لندن، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۲/۲۲‬
خارجي. اجتماعي. زنان. افغانستان. عفوبين‌الملل.

سازمان "عفوبين‌الملل" روزپنجشنبه با انتشار گزارشي از دولت افغانستان خواست تا "تبهكاري عليه زنان" در آن كشور را به صورت منصفانه و كامل مورد تحقيق قرار دهد.

اين سازمان نسبت به نقض مقررات حقوق بشر بويژه در ارتباط با زنان در افغانستان ابراز نگراني كرد و كابل را به مسووليت پذيري بيشتر در اين زمينه فراخواند.

عفو بين‌الملل بيانيه خود را به بهانه قتل چهار زن در افغانستان در ماه مي جاري صادر و ابراز نگراني كرد كه دولت آن كشور نتواند تحقيق جامع و منصفانه‌اي را در مورد مرگ اين زنان و سپردن خاطيان به دست عدالت انجام دهد.

براساس اين گزارش، جسد سه زن در منطقه "پل خمري" در استان "بغلان" پيدا شد و در همين ماه يك دختر جوان به دستور علماي محلي در استان بدخشان سنگسار شد.

عفو بين‌الملل با اشاره به اينكه علت و مسوولان قتل سه زن در منطقه پل خمري هنوز مشخص نشده است، از دولت افغانستان خواست تا بدون توجه به اينكه چه گروهي مسووليت قتلها را بر عهده داشته، تحقيق خود را انجام دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين سازمان همچنين ابراز نگراني كرده است كه با توجه به دستور علما و به رغم دستگيري رييس شوراي علماي منطقه درباره سنگسار يك زن، دولت افغانستان قادر به سپردن مسببان قتل به دست عدالت نباشد.

عفو بين‌الملل در بيانيه خود به سوابقي از نقض حقوق بشر در افغانستان در دوران پس از طالبان اشاره و از شكنجه، اعدام و برگزاري دادگاههاي غيرمنصفانه به عنوان بخشي از اين كاستي‌ها ياد كرد.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22489

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عفوبين‌الملل نسبت به وضع زنان در افغانستان ابراز نگراني كرد، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016