جمعه 30 اردیبهشت 1384

پس از دستگيري رهبر شورشيان؛ نيروهاي ازبكستان كنترل شهر مرزي ”قره‌سو“ را در دست گرفته‌اند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي


نيروهاي پليس ازبكستان يكي از رهبران شورشيان را كه مدعي شده بود درصدد است يك دولت اسلامي در شهر مرزي ازبكستان تشكيل دهد، دستگير كردند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، در همين حال ژنرال جان ابي‌زيد، فرمانده‌ي نيروهاي آمريكايي در خاورميانه در رابطه با آشوب‌هاي روزهاي اخير در ازبكستان گفت كه ارتش آمريكا عمليات‌هاي خود را در ازبكستان از زماني كه خشونت‌ها و درگيري‌ها در اين كشور آغاز شده، كاهش داده است.

نيروهاي آمريكايي از پايگاهي مستقر در ازبكستان براي پشتيباني از عمليات‌ها در افغانستان استفاده مي‌كنند. وي افزود: ما تصميم گرفته‌ايم از اين امر اطمينان حاصل كنيم كه تحت چه شرايطي مي‌توانيم عمليات‌هاي كم خطر داشته باشيم.

ژنرال ابي‌زيد ادامه داد، اين تغيير رويه هيچ پيامي به دولت ازبكستان نيست.

نيروهاي ازبكستان مدعي شده‌اند كه كنترل كامل شهر ”قره‌سو“ در مرز مشترك ازبكستان و قرقيزستان را در اختيار گرفته‌اند و رهبران اسلام‌گراي محلي را دستگير كرده‌اند.

در همين حال يك گروه بين‌المللي حامي حقوق بشر اظهار داشته است كه احتمالا در حملات نيروهاي ازبكستان به شورشيان احتمالا بيش از يك هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

وزير امور خارجه‌ي ازبكستان دولت قرقيزستان را به خاطر اينكه به بيش از 500 شورشي ازبك، اجازه‌ي فرار به خاك آن كشور را داده است، محكوم كرد.

وي گفت، كنترل نامناسب و غير جدي مرزها منجر به شورش‌هاي جدي و اقدامات گروه‌هاي مذهبي عليه دولت مركزي شده است.

اسلام كريم‌اف، رييس جمهور ازبكستان نيز اظهار داشته است كه او مخالف تحقيق بين‌المللي در مورد شورشهاي اخير است؛ تحقيقي كه كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل درخواست آن را در ارتباطي تلفني با كريم‌اف مطرح كرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دولت ازبكستان اعلام كره است كه تنها 169 نفر در شهر انديجان جان خود را در درگيري با نيروهاي پليس از دست داده‌اند، اما فعالان اپوزيسيون مي‌گويند كه اين تعداد بيش از 700 نفر بوده است كه اكثر آنها شهروندان غير مسلح و عادي بوده‌اند. دولت كريم اف منكر اين شده است كه نيروهايش به روي شهروندان عادي آتش گشوده‌اند.

روز پنجشنبه وقتي كه نيروهاي امنيتي ازبكستان وارد شهر آشوب زده ”قره‌سو“ در مرز قرقيزستان شدند، عملا هيچگونه مقاومتي در برابر آنها صورت نگرفت.

اين در حالي بود كه رحيم‌اف، از رهبران شورشيان مدعي شده بود كه 5000 نفر حامي در اين شهر دارد كه با چاقو و سلاح سرد آماده دفاع از خود هستند. نيروهاي امنيتي ازبكستان پس از ورود به شهر به منزل رحيم‌اف رفتند و او را دستگير كردند.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22936

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پس از دستگيري رهبر شورشيان؛ نيروهاي ازبكستان كنترل شهر مرزي ”قره‌سو“ را در دست گرفته‌اند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016