جمعه 10 تیر 1384

بيانيه پاياني وزيران امور خارجه‌ي كنفرانس اسلامي: مبارزه با تروريسم، اصلاحات در جهان عرب، حل مسايل منطقه، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي


وزيران امور خارجه‌ي عضو سازمان كنفرانس اسلامي در بيانيه‌ي پاياني نشست‌شان، ضمن اينكه خواستار رويارويي كشورهاي اسلامي با پديده‌ي تروريسم شدند، اعلام كردند كه اختلافات فرهنگي و ديني نبايد منجر به اختلافات شود بلكه بايد به غني سازي فرهنگ‌ها كمك كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از پايگاه اينترنتي ايلاف، نشست وزيران امور خارجه‌ي كشورهاي اسلامي كه با حضور 500 شخصيت از 56 كشور اسلامي و با حضور پنج كشور ناظر غير اسلامي و تعدادي از سازمان‌ها و جنبش‌هاي مقاومت اسلامي از كشمير و فيليپين و ديگر كشورها در صنعا برگزار شد، روز گذشته (پنجشنبه) به كار خود پايان داد.

وزيران امور خارجه‌ي شركت كننده در اين كنفرانس با محكوم كردن اقدامات تروريستي، خواستار ادامه‌ي تلاش كشورها براي رويارويي با تروريسم شدند.

در بيانيه‌ي پاياني اين كنفرانس بر ضرورت تحكيم روابط اقتصادي و تجاري شفاف بين كشورهاي اسلامي به منظور ايجاد بازار اقتصادي اسلامي مشترك و تبادل اطلاعات كارشناسان، تجارب پيشرفته‌ي موفق در جهان اسلام و دست يابي بر رشد كامل كشورهاي اسلامي تاكيد شده است.

وزيران امور خارجه‌ي شركت كننده‌ در اين كنفرانس در اين بيانيه اظهار داشتند: اجراي قطعنامه‌هايي كه از سوي نشست‌ها و كنفرانس‌هاي وزيران امور خارجه‌ي‌ كشورهاي اسلامي صورت مي‌گيرد، ضروري است.

اين وزيران همچنين بر اهميت اصلاحات اساسي در سازمان كنفرانس اسلامي كه در راستاي رويارويي با چالشهايي است كه از طريق تغييرات جهاني صورت گرفته، تاكيد كردند.

در عين حال، اين وزيران خواستار تحكيم و ادامه‌ي اصلاحات داخلي در كشورهاي عضو در زمينه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي و گسترش همكاري‌هاي دموكراتيك، تحكيم نقش جامعه‌ي مدني و اعتماد به قوانين قويتر شدند.

در بيانيه‌ي پاياني اين كنفرانس همچنين به حل مساله‌ي فلسطين، درگيري‌هاي اعراب و اسراييل، حمايت از دولت عراق در تدوين قانون اساسي اين كشور و برقراري امنيت و ثبات و تحقق منافع ملي عراق با مشاركت تمام گروه‌ها، حمايت جوامع اسلامي از بازسازي سودان و مشاركت احزاب سياسي سودان به منظور تحقق ثبات و وحدت اين كشور تاكيد شده است.

در ادامه‌ي اين بيانيه ضمن اشاره به اصلاحات سازمان ملل آمده است كه كشورهاي اسلامي از اصلاحات سازمان ملل كه منجر به از بين رفتن شكاف كشورهاي پيشرفته و در حال رشد مي‌شود و در راستاي اجراي تعهدات اين سازمان در زمينه‌ي برقراري امنيت و صلح بين كشورهاي جهان صورت مي‌گيرد، حمايت مي‌كنند و خواستار اختصاص دادن پنج كرسي از كرسي‌هاي شوراي امنيت به كشورهاي اسلامي هستند.

همچنين در اين بيانيه‌ عنوان شده است كه بايد حقوق زنان و نقش مشاركت آنها و حمايت از زنان در تمام عرصه‌ها مورد توجه قرار گيرد.

اين بيانيه درباره‌ي توجه كشورهاي اسلامي به اقليت‌هاي مذهبي آورده است كه اقليت‌ها بايد به دور از هر گونه تندروي، مورد حمايت قرار گيرند. جوامع اسلامي بايد در راستاي افزايش مشاركت آنها در جامعه حركت كنند.

در بيانيه‌ي پاياني كنفرانس وزيران امور خارجه‌ي كشورهاي اسلامي خاطر نشان شده است كه اختلافات فرهنگي، تمدني و ديني بايد مورد حمايت قرار گيرند و اين تنوع اديان و فرهنگ‌ها نبايد منجر به اختلافات و درگيري‌ها شود؛ بلكه بايد وسيله‌اي براي غني سازي فرهنگ‌ها باشد و از طريق گفت‌وگو‌هاي هدفمند، اديان و تمدن‌هاي مختلف به يكديگر بپيوندند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين در حالي است كه دكر ابوبكر القربي، وزير امور خارجه‌ي يمن كه رياست سي و دومين كنفرانس وزراي امور خارجه‌ي كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي را بر عهده داشت، ضمن تقدير از نمايندگان كشورهاي روسيه، ايتاليا، تايلند به عنوان اعضاي ناظر در اين كنفرانس طي بيانيه‌اي رسمي از گشوده شدن دفتر حمايت از كودكان يتيم حادثه‌ي تسونامي در اين سازمان خبر داد.

رييس اين كنفرانس از كشورهاي عضو خواسته است تا به منظور جلوگيري از انحراف و قاچاق كودكان يتيم مسلمان، كمك‌هاي بشر دوستانه‌اي را به سازمان كنفرانس اسلامي ارايه دهند.

به دنبال اين درخواست، عربستان علاوه بر يك ميليارد دلار كمك نقدي بيشترين تعداد اين كودكان را تحت پوشش حمايت خود در آورد و امارات با اختصاص دادن نيم ميليون دلار، 5000 يتيم و تركيه نيز علاوه بر يك ميليون دلار، 2000 يتيم و قطر نيز بقيه‌ي اين كودكان را تحت پوشش خود قرار دادند.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/25458

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بيانيه پاياني وزيران امور خارجه‌ي كنفرانس اسلامي: مبارزه با تروريسم، اصلاحات در جهان عرب، حل مسايل منطقه، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016