سه شنبه 28 تیر 1384

مردمسالاري به تعويق مي‌‏افتد، گزارش ايلنا از تحليل اکونوميست درباره کنگو

تهران- خبرگزاري كار ايران

ايلنا،‌‏ گروه بين‌‏الملل:‌‏ هرچه چارچوب زماني تعيين شده براي انتخابات كنگو محدودتر مي‌‏شود، نگراني‌‏ها افزايش مي‌‏يابد.

زمان آمد و رفت و خبري از انتخابات نشد و آنچه كه بيشتر شد تنها خشونت بود و بس. 30 ژوئن اولين ضرب‌‏الاجل دولت موقت كنگو بود تا براي اولين‌‏بار پس از پايان جنگ‌‏هاي داخلي در سال 2003 كه با قرباني‌‏كردن بيش از چهار ميليون نفر دومين حادثه خون‌‏بار جهان از زمان جنگ جهاني دوم تاكنون به‌‏شمارمي‌‏آيد، اولين انتخابات ملي اين كشور را برگزار كند.
حزب اتحاد براي دموكراسي و پيشرفت اجتماعي(VDPS) كه مهم‌‏ترين حزب مخالف دولت به‌‏شمارمي‌‏آيد، دولت كنوني را متهم كرده است كه بدون حتي يك رأي قدرت را در دست دارد و قصد دارد با به تعويق انداختن انتخابات، بيشتر در رأس قدرت باقي مانده و به جاي يك دولت موقت، به دولتي دائمي تبديل شود. در نتيجه اگر برگزاري قريب‌‏الوقوع انتخابات مشخص نشود وضعيت كينشاسا، پايتخت نُه ميليون نفري كنگو، رو به وخامت خواهد گذاشت.

كشيش پدر «آپولينر مالومالو»، رئيس كميسيون انتخاباتي مي‌‏گويد: «كارها در حال پيشرفت است تا همه رأي‌‏دهندگان بتوانند تا ماه اكتبر ثبت‌‏نام كنند.»
پيمان صلح كنگو اين اجازه را به دولت داده كه اگر تحت شرايط خاصي انتخابات 30 ژوئن به تعويق افتد تا يك‌‏سال (دو دوره نيم‌‏ساله) به تعويق بياندازد.
دولت موقت كنگو براي دفاع از خود تمامي اقشار از گروه‌‏هاي متخاصم گرفته تا فعالان مدني را گردهم آورده و عنوان مي‌‏كند كه ساماندهي انتخابات در كنگو به ساماندهي يك كابوس شباهت دارد. اين كشور كه به اندازه كل اروپاي‌‏غربي مساحت دارد، در خارج از شهرهاي اصلي آن يك جاده درست و حسابي وجود ندارد.
ثبت نام رأ‌‏ي‌‏دهندگان در اواخر ژوئن آغاز شد و تا دهم ماه جولاي حدود يك‌‏ميليون نفر ثبت‌‏نام كرده اند اما هنوز 28 ميليون نفر حائز شرايط رأي‌‏دادن باقي مانده‌‏اند كه نيمي از جمعيت كنگو به‌‏شمارمي‌‏آيند و با توجه به اينكه همه اين افراد، در مكان‌‏هايي بدون امكانات زندگي مي‌‏كنند، برگزاري يك انتخابات با فنآوري پيشرفته، آن‌‏گونه كه در كينشاسا ممكن است در نقاط ديگر امكان‌‏پذير نيست. با اين وجود قرار است نُه‌‏هزار جعبه امكانات، كه هر يك شامل يك لپ‌‏تاپ، يك دوربين ديجيتالي، يك اسكنر اثر انگشت و يك كارت پرينتر است از طريق هواپيما، كاميون و يا قايق كانو به مناطق مختلف اين كشور فرستاده شوند اما براي اينكه 45 هزار مقام مسؤول انتخابات كنگو به كار با اين وسائل مسلط شوند، زمان زيادي لازم است.

منتقداني همچون حزب اتحاد مردمسالاري و توسعه اجتماعي دولت را به اتلاف وقت با هدف باقي ماندن هرچه بيشتر در قدرت متهم مي كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از سويي واكنش دولت به تظاهرات اخير كينشاسا كه در اعتراض به معطل‌‏كاري در روند برگزاري انتخابات صورت گرفته بود، به ترديدها دامن مي‌‏زند. پنج هزار نفر از نيروهاي پليس و گارد رياست‌‏جمهوري تظاهرات‌‏كنندگان را مورد ضرب و شتم قرار دادند و پليس ضدشورش نيز هر جا جمعي از مردم را مي‌‏ديد، به‌‏سمت آنها گاز اشك‌‏آور پرتاب مي‌‏كرد. در جريان اين درگيري 10 نفر به دست پليس كشته شده و 700 نفر راهي زندان شدند.

براساس چارچوب زماني معين شده، كنگو بايد در ماه نوامبر قانون‌‏اساسي خود را به همه‌‏پرسي بگذارد. در ماه مي نيز انتخاب مجلس و رياست‌‏جمهوري برگزار خواهد شد.
در شب پيش از درگيري‌‏هاي كينشاسا، «جوزف كابيلا»، رئيس‌‏جمهوري وعده داد تا مقدمات برگزاري انتخابات را فراهم كند. اما هم اكنون ترديدها در مورد صدق گفتار وي رو به افزايش است.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/25779

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مردمسالاري به تعويق مي‌‏افتد، گزارش ايلنا از تحليل اکونوميست درباره کنگو' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016