جمعه 25 شهریور 1384

امضاي معاهده سركوب تروريسم هسته‌يي ازسوي رهبران جهان، ايسنا

* "دستيابي به مواد راديواكتيو با مقاصد تروريستي جرم است"
* بوش: جنگ به تنهايي نمي‌تواند تروريسم را شكست دهد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي


رهبران جهان كه براي حضور در نشست مجمع عمومي سازمان ملل به نيويورك رفته‌اند، امضاي معاهده‌ي جهاني كه دستيابي به مواد يا تسليحات راديو اكتيو به منظور انجام اقدامات تروريستي يا ضربه زدن به تاسيسات هسته‌يي را جرم محسوب مي‌كند، آغاز كرده‌اند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، كنوانسيون "سركوب اقدامات تروريسم هسته‌يي" سيزدهمين معاهده‌ي ضدتروريستي است كه از سوي مجمع عمومي سازمان ملل متحد تصويب مي‌شود؛ اما اولين معاهده‌اي است كه از 11 سپتامبر به بعد تصويب شد.

ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه كه از حاميان اين معاهده بود، اولين رهبري بود كه اين معاهده را امضا كرد. جورج بوش، رييس جمهور آمريكا و دومينيك دوويلپن، نخست وزير فرانسه و50 تن از ديگر رهبران جهان نيز اين معاهده را امضا كردند. اين معاهده براي اجرا بايد به امضاي 22 كشور برسد.

پل مارتين، نخست وزير كانادا بعد از امضاي اين معاهده اظهار داشت: اين مهم است كه بعد از اين معاهده، معاهده‌ي گسترده‌تري كه تمام جوانب تروريسم را در بر بگيرد، نيز امضا شود.

در اين معاهده كه رهبران كشورهاي جهان در پايان نشست سه روزه‌ي مجمع عمومي آن را تصويب خواهند كرد، بر نياز تلاش براي دست يافتن به توافق و تدوين يك كنوانسيون جامع درباره‌ي تروريسم بين‌المللي در سال آينده تاكيد شده است.

در معاهده‌ي تروريسم هسته‌يي كسي كه به مواد راديواكتيو يا وسيله‌ي راديو اكتيو دست يابد و از آن براي كشتن يا زخمي كردن و يا خسارت زدن به اموال و يا محيط زيست استفاده كند، مجرم شناخته مي‌شود.


از سوي ديگر، سران كشورهاي 15 عضو شوراي امنيت سازمان ملل جلسه‌ي سطح بالاي كم سابقه‌يي را برگزار كردند تا قطعنامه‌يي پيشنهادي انگليس در خصوص تروريسم را تصويب كنند.

جورج بوش در اين نشست گفت: ما وظيفه داريم تا تروريسم را در مراحل اوليه‌اش متوقف كنيم. ما بايد تمام كارهايي را كه مي‌توانيم براي تخريب طراحي و حمايت از اقدامات تروريستي انجام دهيم.


بوش هم‌چنين بيان داشت: جنگ به تنهايي نمي‌تواند تروريسم را شكست دهد.

كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل نيز در اظهاراتي در سازمان ملل گفت: اين يك گشايش است كه جامعه‌ي بين‌المللي براي اولين بار موافقت كرده كه براي دخالت در حفاظت از جان غيرنظاميان در برابر نسل كشي، جنايات جنگي و پاكسازي قومي مسووليت دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عنان افزود: اما هنوز ميلياردها تن از مردم جهان براي رسيدن به اهداف توسعه‌ي هزاره به اقدامات راديكالي وابسته هستند. براساس اين برنامه فقر تا سال 2015 بايد به نصف كاهش يابد.


نخست وزير هلند نيز در انتقادي به ثروتمندترين كشور دنيا، آمريكا، خاطرنشان كرد: اروپايي‌ها با تقويت كمك‌ها به توسعه موافقت كرده‌اند؛ اما نيازمند مشاهده‌ي مسووليت پذيري مساوي هستيم.


از سوي ديگر و به رغم افزايش نگراني‌ها درباره‌ي شبكه‌هاي غيرقانوني تسليحات هسته‌يي و دستيابي تروريست‌ها به تسليحات كشتار جمعي، مذاكره كنندگان در تلاش براي انجام اصلاحات نتوانستند درباره‌ي چگونگي تدوين قوانين منع گسترش تسليحات هسته‌يي به توافق برسند.


مذاكره كنندگان سند ضعيف شده‌يي را از اصلاحات تهيه كرده‌اند كه قرار است به امضاي رهبران جهان برسد. قوانين جديد پيشنهادي درباره‌ي توليد تسليحات هسته‌يي و خلع سلاح كاملا مورد بي‌اعتنايي قرار گرفته است.


عنان گفت: منع گسترش تسليحات هسته‌يي و خلع سلاح بزرگترين چالش و بزرگترين شكست ما است.


به گفته‌ي ديپلمات‌ها، آمريكا مخالف تكيه بر خلع سلاح قدرت‌هاي بزرگ به جاي تكيه بر گسترش تسليحات هسته‌يي در ميان كشورهاي به اصطلاح خودسر و تروريست‌ها است.


نروژ پيشنهاداتي را در اين زمينه در ماه ژوئيه به سازمان ملل تحويل داده بود.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/26187

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'امضاي معاهده سركوب تروريسم هسته‌يي ازسوي رهبران جهان، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016