جمعه 8 مهر 1384

تحليل اکونوميست از بحران سياسي اوکراين: ائتلاف يوشچنكو مانند ساير ائتلاف‌‏هاي انقلابي محكوم به فروپاشي است، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

روياي تشكيل اوكراين دموكراتيك و مبرا از فساد و رشوه‌‏خواري ممكن است نقش بر آب شود.

به گزارش گروه اخبار بين‌‏‌‏الملل خبرگزاري كار ايران (ايلنا), «ويكتور يوشچنكو» رئيس‌‏جمهوري اوكراين هم‌‏اكنون «يوليا تيموشنكو» يكي ديگر از چهره‌‏‌‏هاي شاخص انقلاب نارنجي و نخست‌‏وزير اوكراين تا پيش از اخراج, را به سوءاستفاده از سمت خود و استفاده نادرست از ذخاير مالي و بودجه دولت متهم كرد.
مجله «اكونوميست» در تحليل خود از بحران سياسي اوكراين آورده است:
به دنبال استعفاي رئيس ستاد رئيس‌‏جمهوري كه «پترو پوروشنكو» رئيس شوراي امنيت ملي را به فساد مالي متهم كرده بود, دولت اوكراين از درون منفجر و متلاشي شد. اتهام‌‏هايي كه وي بر برخي دولتمردان وارد مي‌‏دانست، شامل گونه‌‏هاي رايج رشوه‌‏خواري, تحت فشار قراردادن قضات و غيره است. پوروشنكو كه يك تاجر ثروتمند و به قول تيموشنكو, فردي است كه روابط او را با رئيس‌‏جمهوري به هم زد,‌‏مصرانه اعتقاد داشت كه سمت و قدرت وي حتي يك «كوپك» نيز بر ثروت وي نيافزود.
يوشچنكو مي‌‏گويد كه او سعي كرد كه مانع استعفاي برخي از مسؤولان دولت شود و در نهايت, خود وي همه آنها را اخراج كرد. تيموشنكو گفت كه او را به دليل مختل‌‏كردن روند به يغما بردن ذخاير دولت تنبيه كرده‌‌‏اند.
يوشچنكو مي‌‏گويد كه بن‌‏بست اخير در يك كارخانه كه نزديك بود به خشونت بيانجامد، دامنه مشكلات را وسيع‌‏كرد. صاحب بخشي از كارخانه‌‏ «ويكتور پنچوك» داماد رئيس‌‏جمهور پيشين اوكراين, است. در اين رابطه,‌‏ تيموشنكو از دولت خواست تا سهام پنچوك را از وي پس بگيرند كه رئيس جمهور اعتقاد دارد كه وي به دليل منافع شخصي خود چنين درخواستي از دولت كرده است. اين در حالي است كه خود وي خصوصي‌‏سازي اين كارخانه را غيرقانوني دانسته و پنچوك اعتقاد دارد كه تيموشنكو به دليل خصومت و دشمني با خانواده وي چنين درخواستي كرده است.
انتخابات پارلماني در ماه مارس آينده رُخداد سياسي است كه باعث ايجاد تفرقه در دولت اوكراين شده است و به قول پوروشنكو دليل اصلي رسوايي‌‌‏ها است. طبق اصلاحاتي كه در قانون اساسي دولت اوكراين سال گذشته انجام گرفت, ‌‏برخي اختيارات و قدرت‌‏ها را مي‌‌‏توان از رئيس‌‏جمهور به نخست‌‏وزير انتصابي پارلمان واگذار كرد. بيش‌‏تر قرار بود كه يوشچنكو و تيموشنكو از هم ديگر حمايت كنند. اما تيموشنكو رهبر مخالفان سرسخت يوشچنكو خواهد بود. يوشچنكو, در يك تغيير موضع ناگهاني كه حتي طبق استانداردهاي سياست اوكراين نيز شگفت‌‌‏انگيز است,‌‏ به جلب رضايت حاميان رقيب وي در انتخابات رياست جمهوري سال گذشته يعني «ويكتور يانوكويچ» روي آورده است. تيموشنكو از روبان آبي رنگي در كنار روبان نارنجي رنگ خود استفاده كرده است. تيموشنكو كه بيش‌‏تر مخالف اصلاح قانون‌‏اساسي مبني بر واگذاري برخي اختيارات از رئيس جمهوري به نخست‌‏وزير انتصابي پارلمان بود, اعتقاد دارد كه اين اصلاح كم خطرتر و كم زيان‌‏تر از داشتن رئيس جمهور تام‌‏الاختيار در كشور است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

چه كسي مي‌‏تواند از اين آب گل‌‏آلود ماهي بيشتري بگيرد؟ تيموشنكو مي‌‏گويد كه او هرگز دوست نداشت كه روابطش با رئيس جمهوري تيره شود. البته نمي‌‏توان به صداقت وي در اين ادعا اعتماد كرد. اما قبل از اينكه سياست‌‏هاي عوام فريبانه و تورم‌‏زاي وي ضربه و لطمه بيشتري را به پيكره دولت وارد كند,‌‏او از قدرت كناره‌‏گيري كرد.
بهترين چيزي كه مي‌‏توان درباره رئيس جمهوري گفت اين است كه مانند ساير ائتلاف‌‏هاي انقلابي, ائتلاف او محكوم به فروپاشي است. شايد, اين اخراج‌‏ها حاكي از پايان انقلاب و شروع دولت و يا تصميم راسخ جديدي در راستاي ريشه‌‏كني فساد مالي و رشوه‌‏خواري است. متأسفانه, رئيس جمهور يكه و تنها چندان منصفانه عمل نكرده است. وي نخست وزيرش تيموشنكو و متحدانش را به طور ويژه مقصر مي‌‏داند. در اين ميان بازنده اصلي كسي نيست جز اوكراين. در صورت تصويب پارلمان, نخست وزير جديد «يوري يخانروف», كسي كه نسبت به خصوصي‌‏سازي‌‏هاي قبلي ملايم‌‏تر و در روابطش با روسيه مسالمت‌‏آميزتر بوده است, خواهد بود.
شايد هنوز خيلي زود باشد تا نتيجه‌‏گيري كنيم كه اين انقلاب تنها پيروزي گروهي فاسد به گروه فاسد ديگر بوده است. اما‌‏ همان‌‏گونه كه يوشچنكو هفته گذشته گفته است: «دولت چهره‌‏هاي جديد زياد را به خود جذب كرده است,‌ ‏اما عجيب اينكه چهره خود دولت هيچ تغييري نكرده است.»

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/26428

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تحليل اکونوميست از بحران سياسي اوکراين: ائتلاف يوشچنكو مانند ساير ائتلاف‌‏هاي انقلابي محكوم به فروپاشي است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016