شنبه 9 مهر 1384

معمر قذافی: زمان مقابله با آمریکا به سر رسیده است، مهر

در چارچوب تلاش های لیبی برای برقراری روابط با آمریکا، معمر قذافی بر ضرورت برقراری روابط دوستی با واشنگتن برای در امان ماندن از تحریم شدن تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری "مهر" به نقل از خبرگزاری فرانسه ، قذافی در مراسم جشنی در شهر "سرت" در 500 کیلومتری شمال طرابلس با تاکید براینکه کشورش در تلاش برای برقراری دوستی با آمریکا است و زمان مقابله با این قدرت بزرگ به پایان رسیده است، گفت : ما درحال حاضر به برقراری دوستی با آمریکا نیاز داریم تا ما را در تحریم قرار ندهد.

رهبر لیبی درادامه افزود آمریکا هم به لیبی احتیاج دارد تا شرکت های این کشور که از فعالیت در لیبی محروم بودند ، وارد این کشور شوند.

وی با بیان این مطلب که لیبی که از آغاز سال جاری هفت میلیارد دلار از فروش نفت ذخیره کرده است، از لیبیایی ها خواست تا از درآمدهای بدست آمده از نفت استفاده های لازم را برده و همچنین پروژه های تولیداتی را دنبال کنند.

قذافی در ادامه سخنانش تاکید کرد : اکنون زمان همکاری مشترک و برقراری روابط دوستانه است . ما به جهانیان نیازداریم همانگونه که آنان نیز به ما نیازمندند . وی درادامه گفت : ما نمی توانیم خود را از جهانیان دور قراردهیم.

رهبر لیبی همچنین پیوستن طرابلس را به اتحادیه آفریقا ، ساحل نجات لیبی قلمداد کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

شایان ذکراست ؛ روابط دیپلماسی لیبی و آمریکا به طور رسمی از 28 ماه ژوئن سال 2004 پس از 24 سال قطع روابط از سرگرفته شد. اما از آن زمان تاکنون روابط در حد بازگشایی دفاتر دیپلماسی باقی ماند و هنوز به حد بازگشایی سفارت نرسیده است.

قرار است کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا به عنوان اولین مقام بلند پایه آمریکایی از سال 1969 یعنی پس ازبه قدرت رسیدن قذافی، به لیبی سفر کند.

کارشناسان براین باورند مسیر عادی سازی روابط آمریکا با لیبی پس از آنکه "پل ولفویتز" معاون وزیر دفاع سابق آمریکا به ریاست بانک بین المللی رسید و از دولت بوش خارج شد ، هموار گشت.

زمانی که لیبی پرداخت غرامت به قربانیان حادثه بمب گذاری هواپیمای پان آمریکن را که درسال 1988 بر فراز لاکربی اسکاتلند سقوط کرد، پذیرفت ، آمریکا درصدد عادی سازی روابط با این کشور برآمد.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/26439

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'معمر قذافی: زمان مقابله با آمریکا به سر رسیده است، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016