چهارشنبه 27 مهر 1384

نگاهي به زندگي "ياكوو لف"، به مناسبت درگذشت "آلكساندر ياكوو لف"، نظريه پرداز اصلاحات و گلاسنوسنت در شوروي، ايرنا

آلكساندر ياكوو لف

مسكو، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۷/۲۷‬
خارجي. سياسي. روسيه. ياكوو لف

"آلكساندر ياكوو لف" نظريه پرداز معروف شوروي و روسيه ، در حالي از دنيا رفت كه بسياري از جهانيان و مردم روسيه ، وي را عامل اصلي فروپاشي شوروي سابق مي‌دانند.

ارايه‌دهنده ايده پرستروئيكا (اصلاحات بنيادي ) در شوروي سابق ، عصر سه شنبه در حاليكه براي استراحت روي صندلي راحتي در طبقه دوم منزلش در مسكو تكيه داده بود ، در سن ‪ ۸۲‬سالگي درگذشت.

نظريه "اصلاحات بنيادي و شفاف‌سازي "( گلاسنوست و پرستروئيكا) اين انديشمند روس از سال ‪ ۱۹۸۵‬توسط "ميخاييل گورباچف" آخرين رييس جمهوري شوروي در اين كشور به اجرا درآمد.

به همين دليل جهانيان و مردم شوروي سابق " ياكوو لف" را مرد شماره دو اصلاحات ، شفاف‌سازي و سپس فروپاشي شوروي پس از"ميخاييل گورباچف" مي‌دانند.

"ياكوو لف" فارغ التحصيل رشته تاريخ موسسه علوم تربيتي "ياروسلاول" و آخرين سمت وي در زمان شوروي سابق، دبير كميته مركزي حزب كمونيست در امور عقيدتي و ارتباط با رسانه‌هاي گروهي و رييس كميسيون رسيدگي به زندانيان سياسي بود.

كمونيستها و دشمنان "ياكوو لف" اعتقاددارند وي بود كه شيوه " شكست شوروي درجنگ سرد با آمريكا" را به غرب آموزش داد!

آلكساندر ياكوو لف

ولي غالب جهانيان و بسياري نخبگان روسيه، وي را عامل روند شفافيت ، راستگويي و اصلاحات در شوروي سابق مي‌دانند، ايده‌اي كه به "گلاسنوسنت و پرستروئيكا" معروف شد.

گورباچف در پيام تسليت خود به مناسبت در گذشت وي بعنوان ميهن پرست و سياستمدار موفق ، نوشت: اين ضايعه بزرگي براي كساني است كه هنوز هم در روسيه بخاطر آزادي و دمكراسي مبارزه مي‌كنند.

"ياكوو لف" شش ماه قبل از فروپاشي شوروي ، اين موضوع را پيش بيني كرد و در سال ‪ ۱۹۹۱‬از تركيب حزب كمونيست خارج شد.

"ادوارد شواردنادزه" وزيرامور خارجه وقت شوروي ،"گاورييل پاپوف" شهردار مسكو و "آناتولي سابچاك" شهردارسنت پطرزبورگ كساني بودند كه از وي در اين كار پيروي كردند.

آنها كساني شناخته شدند كه بدون خونريزي نظام سياسي شوروي را به كلي تغيير دادند.

"ياكوو لف" راهي را پيمود كه كمونيست‌هاي افراطي و برخي افراد و گروههاي ديگر او و گورباچف را به "خيانت به اصول كمونيستي" متهم كرده و آنها را "عامل فروپاشي شوروي و همه بلاياي بعدي" شناختند.

پس از فروپاشي شوروي و در روسيه غير كمونيستي وي فقط به مدت سه سال از ‪ ۱۹۹۳‬الي ‪ ۱۹۹۵‬رييس شبكه اول راديو تلويزيون روسيه بود و پس از بركناري به كار نوشتن كتاب ادامه داد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

"ياكوو لف" تعداد ‪ ۲۵‬كتاب در زمينه‌هاي سياسي و اجتماعي چاپ و منتشر كرده است ، همچنين شبكه دوم راديويي سراسري شوروي بنام "ماياك" به معناي "فانوس" را نيز بنيان نهاد.

وي همواره و در زمان شوروي با باسانسور مخالف بوده و آثار نويسندگان دگرانديش روس مانند "آلكساندر سولژنيتسين" با حمايت او منتشر شد.

به گفته كساني كه با "ياكوو لف" كار كرده بودند، وي حتي از گورباچف قاطعيت بيشتري داشت و مجري با اراده اصلاحات و آزادي بود كه جريانات سياسي در روسيه را بازگشت ناپذير ساخت .

ولاديمير پوتين و بوريس يلتسين رييسان جمهور فعلي و سابق روسيه نيز امروز در گذشت اين شخصيت را تسليت گفتند.

ياكوو لف" چهارم دسامبر ‪ ۱۹۲۳‬در حومه شهر "ياروسلاول" در شمال روسيه بدنيا آمد و روز سه شنبه‪ ۱۸‬اكتبر ‪ ۲۰۰۵‬در شهر مسكو دار فاني را وداع گفت.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/26812

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نگاهي به زندگي "ياكوو لف"، به مناسبت درگذشت "آلكساندر ياكوو لف"، نظريه پرداز اصلاحات و گلاسنوسنت در شوروي، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016