دوشنبه 16 آبان 1384

فوجيموري، رييس جمهوري سابق پرو در شيلي دستگير شد! ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي


آلبرتو فوجيموري، رييس جمهوري سابق پرو كه به اتهام نقض حقوق بشر و فساد تحت پيگرد است، هنگام ديدار غير منتظره‌اش از شيلي دستگير شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري رويتر، آلبرتو فوجيموري كه از سال 1990 تا 2000 پرو را هدايت مي‌كرد، پس از فرار از پرو در نوامبر 2000، به سرزمين اجدادي‌اش، ژاپن، پناهنده شد.

وي روز يكشنبه براي حضور در رقابت‌هاي انتخاباتي رياست جمهوري سال آينده در كشورش به سمت شيلي پرواز كرد.

وزير امور خارجه‌ي پرو در ليما پايتخت پرو به خبرنگاران گفت كه فوجيموري توسط پليس شيلي دستگير شده است و هنوز معلوم نيست كه وي را كجا برده‌اند.

وي افزود: دادگاه‌هاي شيلي دستور دستگيري آلبرتو فوجيموري را به درخواست دولت پرو صادر كرده بود و او اكنون بازداشت است.

فوجيموري 67 ساله پيش از اين در اطلاعيه‌اي در پرو و شيلي اعلام كرده بود: هدف من باقي ماندن در شيلي در تلاش براي بازگشت به پرو و تعهد به خواست مردم پرو كه خواهان نامزدي من در انتخابات 2006 هستند، مي‌باشد.

فوجيموري در ماه اكتبر اعلام كرد كه به رغم ممنوعيت فعاليت‌هاي سياسي‌اش به اتهام 21 مورد اقدام جنايي مي‌خواهد نامزد رقابت‌هاي رياست جمهوري شود. اين اتهامات شامل فساد و مسووليت سياسي به دليل قتل 25 تن از جمله يك كودك در اوايل دهه 90 مي‌باشد.

فوجيموري در اوج تنش‌ها در روابط شيلي و پرو وارد شيلي شد. كنگره‌ي پرو هفته گذشته در تلاش براي باز پس‌گيري‌ مناطق آبي تحت كنترلش از شيلي، قانوني تصويب كرد.

بر اساس قوانين شيلي فوجيموري نمي‌توانست در فرودگاه دستگير شود چرا كه دادگاه‌هاي محلي براي اجراي احكام بين‌المللي اعتبار كافي ندارند.

رييس محلي پليس بين‌الملل مي‌گويد: دستورهاي دستگيري زيادي عليه فوجيموري وجود داشت كه البته در شيلي كاربردي نداشتند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

قرار بود پرو دادخواستي به دادگاه بين‌المللي لاهه ارايه دهد تا ژاپن مجبور به استرداد فوجيموري به پرو گردد.

از آنجا كه فوجيموري پس از رفتن به ژاپن در سال 2000 شهروندي اين كشور را به دست آورده بود، دولت ژاپن حاضر به استرداد وي نشد.

صدها تن از حاميان وي با پوشيدن لباس نارنجي كه رنگ سياسي فوجيموري بود و با تكان دادن بادكنك و سوت زدن حمايت خود را از وي اعلام داشته‌اند.

رييس جمهور كنوني پرو تشكيل فوري جلسه كابينه براي بررسي اين موضوع را خواستار شد.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27220

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'فوجيموري، رييس جمهوري سابق پرو در شيلي دستگير شد! ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016