سه شنبه 1 آذر 1384

بيانيه پاياني ششمين مجمع بين المجالس آسيا تصويب شد، ايرنا

كوالالامپور، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۹/۰۱‬

ششمين مجمع بين‌المجالس آسيا روز سه‌شنبه با انتشار بيانيه‌اي به كار خود پايان داد.

شركت‌كنندگان در اين مجمع ، بيانيه پاياني نشست خود را با تاكيد بر تعهد مشترك كشورهاي شركت‌كننده در رابطه با تلاش براي برقراري صلح، مردم سالاري و انسجام و همبستگي در منطقه آسيا تنظيم كردند.

نمايندگان كشورهاي شركت‌كننده در اين نشست ، طي بيانيه پاياني خود " ديپلماسي مجالس آسيا" را به عنوان يك كانال موازي و تاثيرگذار بر روابط بين‌المللي كشورهاي عضو تلقي كرده و از آن به عنوان يكي از عوامل مهم در ايجاد همبستگي‌هاي اقتصادي ، سياسي و فرهنگي كشورهاي عضو ياد كردند.

در بخشي از بيانيه پاياني ششمين مجمع عمومي مجالس آسيايي همچنين از قدرت نمايندگان مجلس و امتيار آنها در ايجاد نقش فعال مجالس منطقه و همينطور اتحاد بين دولت‌ها و جوامع مدني در آسيا با هدف ترويج مردم سالاري در اين منطقه اشاره شده است.

نمايندگان كشورهاي آسيايي شركت‌كننده در ششمين مجمع بين‌المجالس همچنين خواستار تلاش جدي كشورهاي عضو در ايجاد " صندوق آسيايي مبارزه با فقر " كه طي نشست شوراي اجرايي اين سازمان در سال ‪ ۲۰۰۴‬در اسلام آباد مطرح گرديد، شدند .

در اين بيانيه بر لزوم توسعه امنيت انساني در كشورهاي عضو از طريق سرمايه‌گذاري در زمينه " برنامه توسعه اهداف هزاره " تاكيد شده است.

نمايندگان كشورهاي عضو همچنين با اشاره به شيوع بيماري‌هاي ايدز و آنفلوانزاي مرغي به عنوان تهديداتي براي صلح و امنيت آسيا به ويژه در خصوص امنيت انساني در اين منطقه ، بر ضرورت تلاش بيشتر دولت‌هاي عضو در رفع اين تهديدات تاكيد كردند.

شركت‌كنندگان در ششمين مجمع بين‌المجالس آسيا تقويت همكاري ميان كشور هاي عضو در بكارگيري از قوانين مشترك و اقدامات موثر در رويارويي با قاچاق انسان و مواد مخدر و ديگر جرايم بين‌المللي را ضروري دانستند.

در اين نشست پيشنهاد ايران براي ميزباني هفتمين مجمع بين‌المجالس آسيا در سال ‪ ۲۰۰۶‬ميلادي مورد پذيرش قرار گرفت.

بر اساس موافقت‌هاي انجام شده قرار است هشتمين نشست اين مجمع آسيايي در سال ‪ ۲۰۰۷‬در اندونزي برگزار شود.

" سازمان بين‌المجالس آسيا براي صلح " در سال ‪ ۱۹۹۹‬با هدف توسعه همكاري هاي مجالس كشورهاي آسيايي تاسيس شد.

اولين مجمع عمومي مجالس آسيايي در سال ‪ ۱۹۹۹‬ميلادي در بنگلادش و دومين آن در سال ‪ ۲۰۰۱‬در كامبوج برگزار شد.

سومين تا پنجمين مجمع عمومي مجالس آسيايي به ترتيب طي سال‌هاي ‪۲۰۰۲‬ در چين ، سال ‪ ۲۰۰۳‬در فيليپين و سال ‪ ۲۰۰۴‬در پاكستان برگزار شد.

با آغاز بكار كارگاههاي چهارگانه "زنان و جوانان"، "صلح و امنيت"، "اقتصادي - اجتماعي" و "سياسي" اين مجمع، "الهام امين زاده" از جمهوري اسلامي ايران بعنوان رييس كارگاه زنان و جوانان انتخاب شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

امين زاده طي سخناني در اين نشست به جايگاه مجالس در حكومتهاي مردمسالار و نقش آنها در تعديل قدرت حكومتها و تقويت نهادهاي مدني اشاره و آن را عاملي در جهت جلوگيري از تنشهاي داخلي و درگيريهاي بين‌المللي توصيف كرد.

وي با اشاره به جنگهاي منطقه‌اي و بين‌المللي و با يادآوري آثار مخرب جنگ در زندگي بشر اظهار داشت: بيشترين قربانيان جنگ يعني ‪ ۸۰‬درصد كل آوارگان جهان را زنان و كودكان تشكيل مي‌دهند.

نشست سه روزه مجمع بين‌المجالس آسيا براي صلح از روز يكشنبه در شهر "پاتايا" تايلند با شركت ‪ ۴۸‬كشور آسيايي آغاز شده بود.

هياتي از مجلس شوراي اسلامي متشكل از حجت‌الاسلام و المسلمين حسن ابوترابي فرد نايب رييس مجلس ، عماد افروغ رييس كميسيون فرهنگي و خانم امين زاده يكي از نمايندگان مجلس در اين مجمع شركت داشتند.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27518

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بيانيه پاياني ششمين مجمع بين المجالس آسيا تصويب شد، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016