پنجشنبه 17 آذر 1384

بيانيه پايانی كنفرانس‌اسلامي: اسلام، دين تفاهم، عدالت و همزيستي مسالمت‌آميز است، ايرنا

مكه مكرمه، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۹/۱۷‬

سران و مقامات شركت‌كننده در سومين نشست فوق‌العاده سران سازمان كنفرانس اسلامي، در بيانيه پاياني خود اسلام را دين تفاهم عدالت و همزيستي مسالمت آميز خوانده و بر تمركز تلاش‌ها براي حمايت از هويت اسلام درجهان معاصر تاكيد كردند.

در اين بيانيه با ابراز نگراني از موج اسلام ستيزي در برخي كشورهاي غربي بر ضرورت روشنگري كشورهاي اسلامي و تبيين ماهيت سعادت طلب اسلام راستين تاكيد شده است.

سران كشورهاي شركت‌كننده در اين اجلاس ، در بيانيه خود بر ضرورت تعريفي واحد از تروريسم و تفكيك آن از حق دفاع از سرزمين و برخورداري از حاكميت ملتها تاكيد كردند.

بيانيه پاياني نشست فوق‌العاده سازمان كنفرانس اسلامي ، در ادامه كشورهاي اسلامي را به توسعه مبادلات اقتصادي تجاري علمي و فناوري با يكديگر دعوت كرده و اتحاد اقتصادي كشورهاي اسلامي را مورد تاكيد قرار داده است.

از آنجا كه در كنفرانس اخير رياض با موضوع تروريسم قرار شد مركز بين المللي مبارزه با تروريسم در پايتخت عربستان تشكيل شود، بيانيه مكه حمايت خود را از ايجاد چنين مركزي اعلام كرده است.

احترام به حاكميت قانون ، جامعه مدني توام با عملكرد شفاف دولت ها با حفظ مسووليت پذيري و پاسخگويي آنها به مردم از ديگر محورهاي بيانيه اين اجلاس است.

اين بيانيه در ادامه بر ضرورت پيشرفت علمي كشورهاي مسلمان و خارج شدن از انزواي علمي بين‌المللي تاكيد كرده است.

در اين بيانيه ادامه طرح گفت وگوي ميان فرهنگ‌ها و تمدن‌ها و برخورداري از مزاياي جهاني شدن و مصون ماندن از آثار زيانبار آن مورد حمايت قرار گرفته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رفع فقر و جلوگيري از امراض همه گير و توسعه بهداشت و سطح زندگي ملل مسلمان، از ديگر محورهاي اين بيانيه است.

كشورهاي اسلامي شركت‌كننده در اين اجلاس در بيانيه خود بر تقويت جايگاه جهان اسلام در عرصه مناسبات بين‌المللي تاكيد كرده‌اند.

اين بيانيه در پايان از دبير كل سازمان كنفرانس اسلامي خواسته است، از طريق سند عملياتي اقدام ‪ ۱۰‬ساله، اين مسايل را پيگيري و نتايج را به اجلاس وزيران امور خارجه و سران كشورهاي اسلامي گزارش كند.

يازدهمين اجلاس عادي سران سازمان كنفرانس اسلامي سال آينده در كشور سنگال برگزار خواهد شد.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27821

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بيانيه پايانی كنفرانس‌اسلامي: اسلام، دين تفاهم، عدالت و همزيستي مسالمت‌آميز است، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016