سه شنبه 20 دی 1384

تلاش ترکيه برای مبارزه با گسترش آنفلوانزای مرغی، بی بی سی

دولت ترکيه گفته است که تمامی امکانات و توان خود را برای مقابله با گسترش بيماری آنفلوانزای مرغی در اين کشور به کار گرفته است و همزمان، مشاهده نوعی از اين بيماری در ژاپن نيز گزارش شده است.

اقدام مقامات دولت ترکيه در پی مشاهده مواردی از ابتلای انسان به اين بيماری در اين کشور صورت می گيرد که تا کنون دست کم به کشته شدن دو نفر منجر شده و گفته می شود چهارده نفر ديگر را در نقاط مختلف آلوده کرده است.

تا کنون بيماری آنفلوانزای مرغی در انسان تنها در مناطق شرق آسيا ديده شده بود.

شبکه های تلويزيونی ترکيه به پخش برنامه های آموزشی در مورد جلوگيری از ابتلای به اين بيماری مبادرت کرده اند و يک خط تلفن اضطراری نيز به کار افتاده است.

وزارت بهداری ترکيه جزوه هايی حاوی اطلاعات لازم در باره آنفلوانزای مرغی را در مناطق شرقی کشور، که نخستين موارد بيماری در آن بروز کرد، توزيع کرده و تا کنون بيش از يکصد هزار قطعه طيور در مناطق آلوده معدوم شده است.

در عين حال، گزارش شده است که برخی روستاييان از تحويل طيور خود به ماموران خودداری می ورزند.

نحوه مقابله دولت با گسترش بيماری مورد انتقاد برخی از رسانه های همگانی ترکيه قرار گرفته و از جمله روزنامه پر نفوذ حريت اين سئوال را مطرح کرده که به چه دليل دولت به اعلام وضعيت فوق العاده مبادرت نورزيده است؟

مشاهده بيماری در ژاپن

همزمان، منابع ژاپنی گزارش کرده اند که مواردی از ابتلا به نوع ملايمتر ويروس عامل بيماری آنفلوانزای مرغی در آن کشور مشاهده شده است.

بر اساس اين گزارش ها، تا کنون آزمايش های انجام شده بر روی بيش از هفتاد نفر نشان داده که آنان به ويروس H5N2 آلوده بودند که به ويروس عامل نوع کشنده آنفلوانزای مرغی، موسوم به ويروس H5N1 شباهت دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ويروس H5N2 کشنده نيست و تا کنون تلفاتی بر جای نگذاشته است.

در صورت تاييد اين گزارش ها، اين نخستين باری است که نوعی بيماری آنفلوانزای مشترک بين طيور و انسان در ژاپن مشاهده می شود.

ويروس کشنده آنفلوانزای مرغی قبلا در تعدادی از کشورهای منطقه شرق آسيا، به خصوص ويتنام و چين، ديده شده و در خلال دو سال گذشته، حدود هفتاد نفر در اثر ابتلای به آن جان خود را از دست داده اند.

گزارش های قبلی از ژاپن حاکی از آن بود که با شيوع آنفلوانزا در ميان پرندگان، صدها تن از کارگران مراکز پرورش طيور تحت آزمايش قرار گرفته اند.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/28310

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تلاش ترکيه برای مبارزه با گسترش آنفلوانزای مرغی، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016