دوشنبه 24 بهمن 1384

سولانا: اتحاديه‌ي اروپا هرگز حماس را به رسميت نمي‌شناسد، ايسنا

- اقداماتي كه در جهت هتك حرمت پيامبر اسلام انجام شده ديگر تكرار نخواهد شد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي


سولانا تاكيد كرد، اتحاديه‌ي اروپا هرگز حماس را به رسميت نمي‌شناسد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از روزنامه‌ي عكاظ -چاپ عربستان- خاوير سولانا، رييس سياست خارجي اتحاديه‌ي اروپا در گفت‌وگو با اين روزنامه تاكيد كرد: حماس بايد قطعنامه‌هاي بين‌المللي و توافقنامه‌هاي صلح را به رسميت بشناسد.

وي هدفش را از سفر به عربستان انجام مذاكرات با مقامات عربي در خصوص روند صلح در منطقه و پيامدهاي انتشار تصاوير موهن از پيامبر اكرم (ص) اعلام كرد.

سولانا هم‌چنين در خصوص سفرش به فلسطين و سرزمين‌هاي اشغالي با توجه به پيروزي جنبش حماس در انتخابات شوراي قانون‌گذاري فلسطين اظهار داشت: اين اولين سفر من به فلسطين بعد از پيروزي جنبش حماس است و قصد دارم در اين سفر با محمود عباس، رييس دولت فلسطين ديدار كنم و روند فعاليت‌هاي دولت فلسطين در آينده و لزوم پايبندي آن به توافق‌نامه‌هاي صلح از مهمترين موضوعات بحث در اين سفر خواهد بود.

وي در ارتباط با انجام مذاكرات با رهبران حماس و امكان انجام مذاكرات با آنها گفت: من تنها با محمود عباس ديدار مي‌كنم و به نظر من امكان انجام مذاكرات با حماس وجود ندارد. ما اوضاع فلسطين، مراحل تشكيل دولت جديد و تحولات آن را پيگيري مي‌كنيم و از حماس مي‌خواهيم كه توافق‌نامه‌هاي صلح را به رسميت بشناسد و اميدواريم گام‌هاي مثبتي در اين زمينه اتخاذ كنند.

وي تاكيد كرد: اتحاديه‌ي اروپا حتي بعد از تشكيل دولت جديد حماس را به رسميت نمي‌شناسد؛ مگر اينكه اقدامات مثبتي را انجام دهد.

رييس سياست خارجي اتحاديه‌ي اروپا در ادامه در خصوص حضور هيات‌هاي اين اتحاديه در سرزمين‌هاي فلسطيني با توجه به تهديداتي كه با آن رو‌به‌رو هستند، عنوان داشت: بايد تاكيد كنم حضور اروپايي‌ها در سرزمين‌هاي فلسطيني بنا به درخواست و توافق دو طرف فلسطيني و اسراييلي صورت گرفته و با توجه به اين موضوع مسووليت حمايت از اين هيات‌ها بر عهده‌ي فلسطينيان است و ما بارها اين موضوع را به ابومازن گوشزد كرديم.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا حماس طرح نقشه‌ي راه را به رسميت مي‌شناسد يا خير، تصريح كرد: حقيقتا طرح نقشه‌ي راه يك قطعنامه‌ي صادر شده از سوي سازمان ملل متحد است و جهان آن را به رسميت مي‌شناسد؛ لذا ضروري است كه جنبش حماس نيز آن را به رسميت شناسد.

از سوي ديگر پايگاه اينترنتي المحيط نيز نوشت، سولانا در يك كنفرانس مطبوعاتي با اكمل الدين احسان اوغلو، دبير كل سازمان كنفرانس اسلامي در جده تاكيد كرد: اقداماتي كه در جهت هتك حرمت پيامبر اسلام انجام شده ديگر تكرار نخواهد شد.

وي افزود: اروپايي‌ها خواهان برقراري روابط قوي و مثبت هستند و در راستاي تحقق اين امر تلاش مي‌كنند و ما تمام سعي خود را براي عدم تكرار اين مساله و بهبود اوضاع كنوني انجام مي‌دهيم.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: اميدوارم نتايج اين تلاش‌ها مثبت باشد و تنها به بيان عبارات مثبت ختم نشود؛ بلكه عملا نيز گام‌هاي مثبت اتخاذ شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اوغلو نيز تاكيد كرد: در 30 سپتامبر زماني كه براي اولين بار اين تصاوير در روزنامه‌هاي دانماركي منتشر شد، طي تماسي با دولت دانمارك و شوراي حقوق بشر ژنو نسبت به اين امر اعتراض كرديم كه بعد از آن مسلمانان در بسياري از كشورهاي اسلامي به ويژه بعد از تكرار چاپ اين تصاوير به خيابان‌ها ريختند.

وي افزود: در تلاش هستيم تا مردم را آرام كنيم و جلوي بروز خشونت‌ها را بگيريم؛ ولي اين امر بايد با در نظر گرفتن ارزش‌هاي ديني و حمايت از مقدسات مردم صورت گيرد.

وي قرار است با ملك عبدالله بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان ديدار كند و فردا (سه‌شنبه) براي ديدار با مقامات مصري عازم قاهره شود.

ديدار با حسني مبارك، رييس جمهور مصر، عمرو موسي، دبيركل اتحاديه‌ي عرب و طنطاوي، مفتي مصر و انجام مذاكرات در خصوص روند صلح در خاورميانه و ضرورت ايجاد فرصت‌هاي بيشتر براي پيشبرد اين روند از مهمترين اهداف سفر سولانا به مصر است.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/28813

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سولانا: اتحاديه‌ي اروپا هرگز حماس را به رسميت نمي‌شناسد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016