دوشنبه 8 اسفند 1384

پليس فيليپين ۱۶ مظنون را به دست داشتن در كودتاي نافرجام عليه آرويو متهم كرد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي


به دنبال اعتراضات مردم فيليپين به قانون منع رفت ‌و آمد و زنداني كردن مخالفان دولت، پليس اين كشور عليه ‌١٦ تن از متهمان به دست داشتن در توطئه‌ي كودتا براي سرنگوني گلوريا آرويو شكايت‌نامه‌هايي را تنظيم كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، امانوئل ولاسكو از مقامات دادستاني فيليپين، اظهار داشت: سناتور گرگوريو گرينگو هوناسان، از اعضاي سابق اپوزيسيون و از كهنه سربازان دوران كودتاي دهه‌ي ‌١٩٩٠، پنج عضو مجلس نمايندگان فيليپين، يك رهبر شورشي كمونيست و تعدادي از سربازانش از جمله افرادي هستند كه مورد اتهام واقع شده‌اند.

گلوريا آرويو، رييس‌جمهور فيليپين، جمعه‌ي گذشته در راستاي سركوب كودتاي نافرجام توسط اعضاي ارتش و گروه‌هاي جناج چپ و راست اين كشور وضعيت فوق‌العاده اعلام كرد.

امروز (دوشنبه) نزديك به ‌١٠٠ معترض در حالي كه شعارهايي بر ضد دولت آرويو سر مي‌دادند، به زور وارد مجلس نمايندگان فيليپين شدند و به اعتراض عليه دستگيري يك قانون‌گذار چپ گرا و قانون منع آمد و شد پرداختند.

اعتراضات گسترده‌ي افسران ناراضي نيروي دريايي ارتش فيليپين عليه حكومت گلوريا آرويو بدون خشونت پايان پذيرفت، اما تلاش‌ها براي سرنگوني رييس جمهور اين كشور حتي بدون حمايت‌هاي همه جانبه مردمي به قوت خود باقي است.

اعتراضات پنج ساعته‌ي تفنگداران نيروي دريايي ارتش فيليپين پس از آن صورت گرفت كه فرمانده‌ي اين نيروها در پي وقوع كودتاي نافرجام بر ضد دولت گلوريا آرويو، خلع مسووليت شد.

اين امر بي‌ترديد نشانگر آن بود كه در ارتش فيليپين عناصر ناراضي وجود دارند كه از فساد رايج و غفلت آرويو نسبت به خود به ستوه آمده‌اند و مترصد ورود به ماجراجويي‌هاي سياسي هستند.

آرويو جمعه‌ي گذشته با اعلام اين كه توطئه‌ي كودتا خنثي شد اما عناصر خائن و وطن فروش هم چنان باقي مانده‌اند، قوانين آمد و شد را وضع كرد.

منتقدان رييس جمهور فيليپين بيم آن دارند كه عمليات سركوب نيروهاي امنيتي گامي به سوي برقراري حكومت نظامي باشد. تازه‌ترين نشانه‌هاي جدي به مخاطره افتادن حكومت آرويو زماني آشكار شد كه ژنرال رناتو ميراندا، فرمانده‌ي تفنگداران نيروي دريايي ارتش به خاطر احتمال دست داشتن در كودتاي اخير از سمت خود عزل شد.

پس از اعلام علني اين خبر، سرهنگ آريل كوئروبين، از نيروهاي دريايي فيليپين اظهار داشت كه به مقر فرماندهي اين نيروها در حومه‌ي شهر مانيل رفته و به فرمانده‌ي معزول ملحق خواهد شد.

كوئروبين از مردم كشورش خواست كه از قوانين منع رفت و آمد و نيز مقررات منع برگزاري راهپيمايي سرپيچي كرده و به طور گسترده در مقر فرماندهي نيروهاي دريايي حاضر شده و از فرماندهان و يگان‌هاي نخبه كه به دست داشتن در توطئه‌ي كودتا متهم شده‌اند، دفاع كنند.

وي تصريح كرد: به مقر فرماندهي خواهم رفت و به او (ژنرال ميراندا) خواهم پيوست. منتظر مردم هستيم تا بيايند و از ما حمايت كنند. زماني كه از وي در خصوص اينكه مردم بايد از چه چيز حمايت و دفاع كنند، سوال شد، سرهنگ كوئروبين در پاسخ گفت: از تعرض و خشونت.

اعتراضات افسران نيروي دريايي به دنبال حضور قريب به هزار تن از حاميان ارتش به طور مسالمت آميز فروكش كرد. پليس ضد شورش دوبار به دخالت در راهپيمايي و متفرق ساختن مردم اقدام ورزيد. اما تظاهر كنندگان در هر دو مرحله مقابل نيروهاي پليس ضد شورش ايستادگي كردند.

امروز كليه‌ي مدارس شهر مانيل (پايتخت فيليپين) به دليل پيشگيري از اعتراضات دانشجويان و دانش آموزان به آرويو تعطيل مي‌باشند. مدارس روز جمعه نيز تعطيل بود.

كوئروبين هم چنين بيان داشت: افسران جزء ارتش به شدت بي‌تاب و بي‌قرارند آنها مضطرب هستند، بنابراين خطاب به آنها اعلام داشتم كه از درگيري و شليك جدا پرهيز كرده و فقط به راهپيماي خود ادامه دهند.

شايعات حاكي از آن است كه ارتش فيليپين و ساير نيروها قصد پيوستن به افسران ناراضي را داشته‌اند.

در همين حال سرهنگ دوم تريستان كيسون، سخنگوي ارتش فيليپين ضمن بي‌اهميت خواندن شايعات گفت: بيايد آرام باشيم، دليلي براي نگراني و پريشاني وجود ندارد.

كيسون هم چنين افزود: ژنرال ميراندا شخصا به دلايل شخصي كناره‌گيري از مسووليت‌هاي محوله را خواستار شده بود. در همين حال سفارت آمريكا در فيليپين اعلام داشت كه اوضاع حاكم بر اين كشور را به دقت زير نظر دارد.

متيو لوسنهوپ، سخنگوي سفارت آمريكا در فيليپن اظهار داشت: ما موكدا از دولت، نيروهاي مسلح و مردم فيليپين مي‌خواهيم تا به طور كامل به حاكميت قوانين و مقررات احترام گذارند و از آزادي‌هاي مدني، موازين حقوق بشر و پرهيز از خشونت دفاع كنند.

از سوي ديگر ژنرال نلسون آلياگا، معاون فرمانده تفنگداران نيروي دريايي ارتش فيليپين جانشين ژنرال ميراندا شد.

در همين حال خبرگزاري رويتر گزارش داد در پي بروز ناآراميها و تنش‌ها در فيليپين، ارزش پزو با دو درصد كاهش به ‌٣/٥٢ دلار رسيد و شاخص سهام نيز چهار درصد كاهش يافت.

مارگاريتو توس، وزير دارايي فيليپين بيان داشت: اميدوارم كه اوضاع آرام شود در غير اين صورت براي توضيح شرايط به مردم و نيز سرمايه‌گذاران كار دشواري را پيش روي خود خواهيم داشت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گلوريا آرويو كه در سال گذشته از خطر جدي استيضاح به دليل اتهامات مبني بر فساد مالي و تقلبات انتخاباتي در امان مانده بود، در راستاي مقابله با آنچه وي توطئه دشمنان سياسي، كمونيست‌ها و ماجراجويان ارتش براي سرنگوني‌اش خوانده بود، حالت فوق‌العاده اعلام كرد.

منتقدان بر اين باورند كه چنين اقدامي كه در واقع دستگيري مخالفان را بدون حكم رسمي دادگاه و تفهيم اتهام مجاز مي‌شمارد، خاطرات تلخ دوران ديكتاتوري فرديناند ماركوس را كه ‌‌٢٠ سال پيش در پي وقوع قيام قدرت مردم سرنگون شد، در اذهان تداعي مي‌كند.

گروهي از وكلاي فيليپيني اعلام كرد كه امروز از ديوان عالي فيليپين تقاضا خواهند كرد كه محدوديت‌هايي را در خصوص اعلام وضعيت فوق‌العاده قايل شود.

در همين حال خبرگزاري فرانسه گزارش داد گلوريا آرويو پس از يك هفته اعتراضات تفنگداران نيروي دريايي ارتش كشورش حالت فوق‌العاده را تمديد خواهد كرد.

ايناسيو بوينه، سخنگوي آرويو در راديوي فيليپين اظهار داشت: معتقدم كه افكار عمومي درك خواهند كرد كه لغو بيانيه ‌‌١٠١٧ (درخصوص اعلام حالت فوق‌العاده) مدتي به تاخير خواهد افتاد.

وي در خصوص اينكه حالت فوق‌العاده تا چه زماني تمديد خواهد شد، اظهارنظر نكرد اما اطمينان خاطر داد كه چنين حكمي موقتي خواهد بود.

يك مقام دولتي نيز گفت كه آرويو با مشاوران امنيتي، اقتصادي و سياسي خود مشورت خواهد كرد.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/29035

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پليس فيليپين ۱۶ مظنون را به دست داشتن در كودتاي نافرجام عليه آرويو متهم كرد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016