سه شنبه 9 اسفند 1384

حضور زنان در پارلمان‌هاي كشورهاي جهان به ‪ ۱۶/۳‬درصد رسيده است، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۱۲/۰۹‬

"اتحاديه بين‌المجالس" روز دوشنبه اعلام كرد زنان در پايان سال ‪۲۰۰۵‬ ميلادي ‪ ۱۶/۳‬درصد از كرسي‌هاي پارلمان‌هاي كشورهاي جهان را به خود اختصاص دادند در حالي كه اين رقم در يك سال قبل از آن، برابر ‪ ۱۵/۷‬درصد بود.

به گزارش خبرگزاري "رويترز" از سازمان ملل، اتحاديه بين‌المجالس در گزارش سالانه خود افزود: تازه‌ترين آمارها تائيدي بر پيشرفت‌هاي قاطع انتخاباتي زنان از زمان برگزاري يك كنفرانس بين‌المللي مهم در سال ‪۱۹۹۵‬ ميلادي در "پكن" است. زنان در زمان برگزاري كنفرانس ياد شده كه موضوع آن مساله زنان بود، تنها ‪ ۱۱/۳‬درصد از قانونگذاران جهان را تشكيل مي‌دادند.

مقامات اتحاديه بين‌المجالس در مقر سازمان ملل به خبرنگاران گفتند در ‪ ۳۹‬كشور جهان كه سال گذشته ميلادي انتخابات پارلماني برگزار كردند، زنان به طور ميانگين ‪ ۲۰‬درصد از نمايندگان منتخب را تشكيل دادند.

بنا به گفته اين نهاد، بيش از ‪ ۳۰‬درصد افرادي كه در سال ‪ ۲۰۰۵‬ميلادي در ‪ ۹‬كشور جهان براي تصدي مقام اول كشور انتخاب شدند و يا در مسند قدرت باقي ماندند، زن هستند كه دراين ميان، نروژ با ‪ ۳۷/۹‬درصد، مقام نخست جهان را در اختيار دارد.

اتحاديه ياد شده در تازه‌ترين جمع‌بندي سالانه خود چنين نتيجه‌گيري كرد كه بهترين عملكرد زنان در كشورهاي اسكانديناوي و بدترين آنها در كشورهاي عربي بوده است.

آمريكا كه در سال گذشته ميلادي انتخاباتي برگزار نكرد، با داشتن ‪۶۶‬ نماينده يا ‪ ۱۵/۲‬درصد در مجلس نمايندگان و ‪ ۱۴‬سناتور زن يا ‪ ۱۴‬درصد كل سناتورها، در ميان كشورهاي جهان از اين لحاظ در رتبه ‪ ۶۹‬قرار دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش اتحاديه بين‌المجالس، نسبت شمار زنان قانونگذار در سال گذشته در هشت كشور از جمله بوليوي، بلغارستان، دانمارك، دومينيكن، مصر، آلمان و قرقيزستان كاهش يافت.

طبق همين گزارش، سال گذشته ميلادي در قرقيزستان و جزاير ميكرونزي انتخابات برگزار شد، اما زنان نتوانستند به پارلمان راه يابند. در عربستان سعودي كه اعضاي پارلمان آن انتصابي هستند، هيچ زني براي عضويت در پارلمان معرفي نشد، زيرا زنان اين كشور حق كانديدا شدن و يا راي دادن ندارند.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/29045

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حضور زنان در پارلمان‌هاي كشورهاي جهان به ‪ ۱۶/۳‬درصد رسيده است، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016