شنبه 13 اسفند 1384

اسكار آرياس، برنده‌ جايزه‌ صلح نوبل، پيروز انتخابات رياست جمهوري كاستاريكا شد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي


پس از هفته‌ها چانه‌زني سياسي در برگزاري انتخابات رياست جمهوري كاستاريكا و رقابت تنگاتنگ كانديداها در شمارش آرا مربوطه، رقيب اسكار آرياس، برنده‌ي جايزه‌ي صلح نوبل به شكست در اين انتخابات اعتراف كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري رويتر، اوتون سوليس، كانديداي حزب اقدام شهروندي، در انتخابات رياست جمهوري كاستاريكا با قبول شكست بيان داشت كه اسكارآرياس، برنده‌ي جايزه‌ي صلح نوبل و رييس جمهور اين كشور در اواخر دهه‌ي 1980 در انتخابات پنجم فوريه به پيروزي رسيده است. سوليس در ابتدا نتايج شمارش آرا را كه از پيروزي آرياس حكايت مي‌كرد به چالش كشيد، اما به دنبال تصميم مقامات انتخاباتي مبني بر رد شكايات در خصوص بروز تخلفات، سرانجام تسليم نتايج پاياني شد.

سوليس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: كاستاريكا نيازمند شفافيت و صداقت است، اسكار آرياس از هشتم مه رييس جمهور خواهد بود.

آرياس پس از اذعان رقيبش به شكست در انتخابات، پيروزي خود را اعلام كرد. هر چند مقامات انتخاباتي رسما وي را به عنوان رييس جمهور كاستاريكا معرفي نكرده‌اند اما آرياس به تلويزيون محلي گفت: نمي‌دانم با چه زباني از مردم كاستاريكا به خاطر اعتمادشان تشكر كنم.

آرياس سياستمدار ميانه‌روي كاستاريكايي كه حامي تجارت آزاد با آمريكاست در سال 1987 مفتخر به دريافت جايزه‌ي صلح نوبل شد و يك شبه به تك ستاره‌ي كشورش در عرصه‌ي بين‌المللي بدل شد.

وي بيشتر به خاطر سروسامان دادن به وضعيت اقتصادي و ارتقا سطح گردشگري در كاستاريكا زبانزد است، اما منتقدان وي معتقدند كه رييس جمهوركشورشان طي سالهاي 1986 تا 1990 فردي غافل و مستبد بوده و در جريان دوره‌ي تصدي‌اش نيز اقدامات چندان شاخصي را به ثمر نرسانده است .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بسياري از كاستاريكايي‌ها بر اين باور بودند كه رقابت سخت وي در انتخابات، شرايط را براي جلب نظر مساعد نمايندگان پارلماني جهت موافقت با توافقنامه‌ي تجارت آمريكاي مركزي (CAFTA) دشوارتر خواهد كرد.

منتقدان عقد قرارداد كافتا با دولت آمريكا مي‌گويند كه اين توافقنامه به طور كافي از منافع كشاورزان، گروه‌هاي كار و محيط زيست حمايت نمي‌كند. مخالفان به برگزاري اعتصاب عمومي و تظاهرات در صورت تصويب اين توافقنامه توسط كنگره‌ي كاستاريكا تهديد كرده‌اند.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/29158

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اسكار آرياس، برنده‌ جايزه‌ صلح نوبل، پيروز انتخابات رياست جمهوري كاستاريكا شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016