یکشنبه 21 اسفند 1384

روابـط دنيـاي جـديـد از نگـاه نـوام چـامسـكـي، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - گزارش و تحليل


«اين تصور كه ممكن است اروپا و آسيا به سوي استقلال بيشتر حركت كنند، از زمان جنگ جهاني دوم طراحان آمريكايي را نگران كرده است. اين نگراني‌ها تنها به دليل رشد و توسعه‌ي سه قاره‌ي اروپا، آمريكاي شمالي و آسيا بوده است.

همچنين آمريكاي لاتين رو به روز مستقل تر مي‌شود. هم اكنون در حالي كه آسيا و آمريكاي شمالي و لاتين در حال تقويت مناسبات با يكديگر هستند، ابر قدرت كنوني جهان در مصيبت‌هاي خود در خاورميانه گرفتار شده و در حال تحليل رفتن است.»

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از پايگاه اينترنتي خليج تايمز آن‌لاين، نوام چامسكي، انديشمند و صاحبنظر آمريكايي در تفسيري درباره‌ي روابط دنياي جديد با بيان مطالب فوق افزوده است: «از ديدگاه واشنگتن اتحاد منطقه‌يي در آسيا و آمريكاي لاتين يك مساله مهم و حياتي است كه نشان دهنده‌ي يك جهان سركش غير قابل كنترل است. البته انرژي در همه جاي جهان يك عامل تعيين كننده و مايه‌ي نزاع و دعوا است.

چين ، بر خلاف اروپا هيچ هراسي از واشنگتن ندارد و همين امر اولين دليل ترس طراحان آمريكايي از اين كشور است كه آن‌ها را در تنگنا قرار مي‌دهد.

مجله‌ي وال استريت گزارش مي‌دهد در سفر عبدالله بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان به پكن در ماه ژانويه، يادداشت تفاهمي بين اين دو كشور امضا شد. براساس اين يادداشت تفاهم همكاري‌هاي بين دو طرف در زمينه‌هاي نفت، گاز طبيعي و سرمايه‌گذاري افزايش مي‌يابد.

در حال حاضر بيشتر نفت ايران به چين صادر مي‌شود و چين در عوض سلاح ايران را تامين مي‌كند. از قرار معلوم هر دو كشور چين و ايران به اين سلاح‌ها به عنوان يك عامل بازدارنده عليه اهداف و مقاصد آمريكا مي‌نگرند. هند نيز گزينه‌هايي را پيش روي خود مي‌بيند. اين احتمال وجود دارد كه هند ترجيح دهد كه مشتري آمريكا باشد يا اينكه به جبهه‌ي كشورهاي مستقل آسيايي كه در حال شكل‌گيري است، بپيوندد و بيشتر از هر زمان ديگري با توليدكنندگان نفت در خاورميانه مناسبات برقرار كند.

سيدارس واراداراجان، دبير روزنامه‌ي هندو معتقد است اگر قرار است قرن 21 يك قرن آسيايي باشد، آسيا ديگر نبايد در بخش انرژي يك نقش منفعل را بازي كند.

واراداجان خاطرنشان مي‌كند،كليد اين ماجرا همكاري هند و چين است.در ماه ژانويه (دي) بين اين دو كشور توافقنامه‌اي به امضاء رسيد كه راه را براي همكاري دو طرف نه تنها در زمينه‌ي فن‌آوري بلكه در زمينه‌ي اكتشاف و توليد هيدروكربن باز كرد. اين همكاري مي‌تواند در نهايت معادلات اساسي در بخش نفت و گاز طبيعي جهان را بر هم بزند.»

در اين تحليل آمده است: «اقدام قابل ذكر بعدي مي‌تواند ايجاد يك بازار نفت آسيايي باشد كه معاملات آن بر مبناي واحد پول يورو صورت گيرد. تاثير اين مساله احتمالا روي نظام مالي بين‌الملل و تعادل قدرت درجهان حائز اهميت خواهد بود. تعجبي نيست اگر بگوييم جورج بوش، رييس‌جمهور آمريكا براي حفظ دوستي با هند به اين كشور سفر كرد و به دهلي پيشنهاد همكاري هسته‌يي و ديگر امتيازات فريبنده را داد.

از سويي ديگر دولت‌هاي چپ ميانه از ونزوئلا گرفته تا آرژانتين در قاره‌ي آمريكاي لاتين حكومت را در دست گرفته و جمعيت بومي اين كشورها به خصوص در بوليوي و اكوادور، فعال و با نفوذ شده‌اند. آن‌ها خواستار نظارت داخلي روي نفت و گاز هستند در غير اين صورت در بعضي موارد آن‌ها به طور كلي مخالف توليد نفت و گاز هستند. اكثريت مردم بومي اين كشورها هيچ دليلي نمي‌بينند كه زندگي‌ها، جوامع و فرهنگ‌هاي آن‌ها تخريب و يا نابود شود تا اينكه مردم نيويورك بتوانند در خودرو‌هاي SUV خود در خيابان‌ها تفريح كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ونزوئلا، يكي از كشورهاي پيشرو صادركننده‌ي نفت، از هر كشور ديگري در آمريكاي لاتين روابط نزديكتري را با چين برقرار كرده و در تلاش است تا براي كاهش وابستگي به دولت متخاصم آمريكا، روز به روز فروش نفت خود را به چين افزايش دهد. ونزوئلا به اتحاديه‌ي اداب و رسوم امريكاي جنوبي موسوم به مركوسور پيوسته است. نستور كرچنر، رييس‌جمهور آرژانتين اين اقدام را نقطه‌ي عطفي در توسعه ي اين گروه تجاري ارزيابي كرده و لوئيز ايناسيولولاداسيلوا، رييس جمهور برزيل آن را فصل جديدي در اتحاد كشورهاي منطقه دانسته و از آن استقبال كرده است. ونزوئلا جدا از تامين نفت سوختي آرژانتين، پرداخت يك سوم قرض‌هاي اين كشور در سال 2005 را تقبل كرد. اين اقدام يك عنصر مهم در تلاش منطقه‌يي براي آزادسازي كشورها از چنگال صندوق بين‌المللي پول پس از دو دهه اطاعت ويران كننده در برابر مقررات تحميلي موسسات مالي بين‌المللي تحت سلطه‌ي آمريكا به حساب مي‌آيد.

پس از انتخاب اوو مورالس به عنوان رييس‌جمهور بوليوي در ماه دسامبر (آذر) حركت به سوي اتحاد در آمريكاي جنوبي شدت بيشتري گرفت. مورالس اولين رييس‌جمهور بومي بوليوي است. وي بلافاصله پس از انتخاب با ونزوئلا يك سري پيمان‌ها در زمينه‌ي انرژي امضا كرد.

فاينشنال تايمز گزارش داده با توجه به ذخاير عظيم گاز بوليوي كه پس از ونزوئلا دومين كشور گازخيز آمريكاي جنوبي است، انتظار مي‌رود اين توافقات زيربناي اصلاحات همه جانبه آتي در اقتصاد بوليوي و بخش انرژي اين كشورباشد. روابط ونزوئلا - كوبا بيش از هر زمان ديگري در حال مستحكم تر شدن است. به طوري كه هر كدام از طرفين روي منافع نسبي خود تاكيد دارند. ونزوئلا به كوبا نفت ارزان قيمت مي‌دهد و در عوض كوبا با اعزام افراد حرفه‌يي، معلمان و پزشكان به فقيرترين و فراموش شده ترين نقاط ونزوئلا به امر اموزش و پرورش و بهداشت در اين كشور كمك مي‌كند.

كمك پزشكي كوبا همچنين مورد استقبال ديگر كشورهاي جهان است.زمين لرزه‌ي اكتبر ( مهر) گذشته در پاكستان يكي از وحشتناك‌ترين تراژدي‌هاي سال‌هاي اخير بود. علاوه بر آمار بالاي تلفات، تعداد نامشخصي از نجات يافتگان بايد بدون هيچ پناهگاه، غذا يا كمك پزشكي با سرماي منجمدكننده‌ي هوا نيز دست و پنجه نرم مي‌كردند. جان چريان، نويسنده روزنامه‌ي داون پاكستان نوشت كوبا بزرگترين گروه پزشكان و امدادگران را به پاكستان اعزام كرد و تمام هزينه‌هاي آن را ( شايد با سرمايه‌ي ونزوئلا) پرداخت كرد.

پرويز مشرف رييس‌جمهور پاكستان به خاطر لطف و مساعدت تيم‌هاي پزشكي كوبا از فيدل كاسترو، همتاي كوبايي‌اش عميقا تشكر و قدرداني كرد.گزارش مي‌شود اين تيم‌هاي پزشكي شامل بيش از 1000 پرسنل آموزش ديده بود كه 44 درصدشان را زنان تشكيل مي دادند .اين افراد حتي پس از خروج نيروهاي امداد و نجات اروپايي، براي كار در روستاهاي دور افتاده‌ي كوهستاني پاكستان در سرماي منجمدكننده و در غربت، زندگي در چادر را تحمل كردند.»

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/29308

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'روابـط دنيـاي جـديـد از نگـاه نـوام چـامسـكـي، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016