چهارشنبه 24 اسفند 1384

تناقض‌هايي درباره ميلوشويچ و مراسم خاكسپاري وي، ايرنا

بلگراد ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۱۲/۲۴‬

"اسلوبودان ميلوشويچ" رييس جمهوري اسبق صربستان و يوگسلاوي پيشين به عنوان عامل بحران‌هاي منطقه بالكان و جنگ كرواسي و بوسني و فروپاشي يوگسلاوي اسبق هميشه در خاطره مردم كشورهاي اين منطقه بويژه جمهوري‌هاي اسبق يوگسلاوي خواهد ماند.

علاوه بر كشورهايي مانند بوسني و كرواسي كه خواهان مجازات ميلوشيچ براي جنايات گذشته وي بودند كشورهاي اتحاديه اروپا و آمريكا نيز از اينكه مرگ ميلوشويچ باعث قطع محاكمه وي در دادگاه جنايات جنگي سازمان ملل در لاهه شد ابراز تاسف كردند.

از جمله خاطراتي كه از ميلوشيچ در بالكان و جهان به جا ماند مي‌توان به جنگ‌هاي بوسني و كرواسي كه هزاران كشته بر جا گذاشت و بمباران يوگسلاوي اشاره كرد.

اكنون از امضاكنندگان " ديتون" كه در سال ‪ ۱۹۹۵‬ميلادي برابر با ‪۱۳۷۴‬ خورشيدي منجر به پايان جنگ بوسني شد كسي در قيد حيات نيست. "علي عزت بگوويچ" رييس جمهوري اسبق بوسني و هرزگوين و "فرانيه توجمن" رييس جمهوري پيشين كرواسي و "اسلوبودان ميلوشويچ" به دلايل بيماري درگذشتند. از بين روساي جمهوري اين ‪ ۳‬كشور فقط ميلوشويچ متهم به جنايات جنگي از طرف جامعه بين‌المللي شناخته شد.

مرگ ميلوشويج كه از طرف دادگاه لاهه به خاطر جنايت‌هاي انجام شده در بوسني، كرواسي و كوزوو محكوم شده بود سبب ناتمام ماندن كار اين دادگاه بين‌المللي كه براي جنايتهاي جنگي در جمهوري‌هاي يوگسلاوي سابق از طرف سازمان ملل داير شده بود شد بطوري كه "كارلا دل پونته" دادستان دادگاه لاهه در سخنان خود بعد از فوت ميلوشويچ گفت:" به پايان محاكمه وي نزديك بوديم و از اينكه مرگ وي باعث بسته شدن پرونده جنايات مختلف او شد متاسفيم ." تحليل گران سياسي معتقدند كه فوت ميلوشيچ امكان دارد در صحنه سياسي صربستان بحراني را بوجود آورد زيرا از يك طرف حزب سوسياليست صربستان كه از دولت اقليت "ويسلاو كوشتونيتسا" نخست وزير صربستان حمايت مي‌كند خواهان تسهيلاتي براي خانواده ميلوشويچ براي مراسم خاكسپاري ميلوشويچ در صربستان است و از طرف ديگر ميلوشويچ از حمايت قشري از جامعه صربستان برخور داراست.

"ماركو ميلوشويچ" پسر و "ميريانا ماركوويچ" همسر ميلوشويچ كه اكنون در روسيه زندگي مي‌كنند از طرف ارگان‌هاي قضايي صربستان تحت تعقيب كيفري قرار دارند و حكم دستگيري آنها صادر شده است. دادستاني بلگراد حكم بازداشت ميريانا ماركوويچ را در ‪ ۱۷‬آوريل سال ‪ ۲۰۰۳‬ميلادي صادر كرده است، وي به خاطر سوء استفاده از سمت همسر خود براي دخالت در واگذاري خانه‌هاي دولتي به اطرافيان خود محكوم شده است .

ارگان‌هاي قضايي صربستان با لغو حكم دستگيري شرايطي را بوجود آوردند كه خانواده ميلوشويچ بتواند وارد بلگراد شود ولي دادگاه بلگراد با صدور اطلاعيه‌اي اعلام كرده است كه لغو حكم باز داشت همسر ميلوشويچ بمعني رهايي وي از محاكمه نيست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پسر ميلوشويچ در مورد دفن پدرش گفت: "ماخواهان برگزاري مراسم خاكسپاري در صربستان هستيم و در صورتيكه از طرف بلگراد تسهيلاتي بوجود آيد در پنجشنبه و يا جمعه هفته جاري در صربستان مراسم برگزار مي‌شود و درغير اين صورت مجبور خواهيم بود كه موقتا پدرم را در مسكو به خاك بسپاريم." حزب سوسياليست صربستان كه ميلوشويج رهبر آن بوده است باصدور بيانيه‌اي اعلام كرد: "اين حزب خواهان برگزاري خاكسپاري رياست جمهوري اسبق صربستان در خاك اين كشور است و از ارگانهاي ذيربط كشور خواستار تسهلاتي در اين مورد شد."
"توميسلاو نيكوليچ" قائم مقام حزب راديكال صربستان به عنوان حزب بزرگ مخالف دولت صربستان اعلام كرد: "در صورتيكه همسر و پسر ميلوشيچ به صربستان وارد شوند از دستگيري آنها توسط ارگان‌هاي ذيربط جلوگيري مي‌كنيم و اگر خانواده ميلوشويچ تصميم بگيرند كه مراسم خاكسپاري در مسكو برگزار شود مقامات بلند پايه اين حزب در آن مراسم شركت خواهند كرد."
بوريس تاديچ رييس جمهوري صربستان كه تنهامرجع قانوني براي عفو خانواده ميلوشيچ از احكام دادگاه است گفت: "از چنين اختيارات قانوني استفاده نخواهم كرد."
"ميرو ليوب لابوس" معاون نخست وزير صربستان با اشاره به مراسم خاكسپاري ميلوشويج در صربستان گفت، ميلوشويچ به عنوان يك فرد عادي مي‌تواند در صربستان دفن گردد ولي دولت نمي‌تواند مراسم ويژه‌اي را براي دفن وي بعنوان يك مقام اسبق بلندپايه اين كشور فراهم‌كند و حكم بازداشت خانواده ميلوشويچ را كه از طرف نهادهاي قضايي صربستان صادر شده است نمي‌توان نديده گرفت.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/29339

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تناقض‌هايي درباره ميلوشويچ و مراسم خاكسپاري وي، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016