یکشنبه 31 اردیبهشت 1385

به‌رغم امضاي معاهده‌ صلح، كشتار در دارفور هم‌چنان ادامه دارد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي


با وجود انعقاد معاهده‌ي صلح ميان دولت سودان و رهبران شورشيان دارفور، درحمله‌ي گسترده‌ي شبه نظاميان مورد حمايت دولت در شهر شاريا در منطقه‌ي دارفور، ده‌ها تن جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري رويتر، سخنگوي يكي از گروه‌هاي شورشي اصلي كه از طرف‌هاي اصلي امضا كننده‌ي معاهده‌ي صلح با دولت سودان در 5 مه در ابوجا، پايتخت نيجريه، بود گفت كه به‌رغم توافق‌هاي صورت گرفته، حملات شديد در منطقه هم‌چنان ادامه دارد.

الطيب خميس، سخنگوي يكي از گروه‌هاي شورشي امضاكننده‌ي معاهعده‌ي صلح، گفت: با وجود انعقاد معاهده‌ي صلح، نيروهاي مورد حمايت دولت موسوم به جنجاويد، به بسياري از اماكن در دارفور جنوبي حمله كردند.

وي افزود: بر اثر اين حمله حدود 20 تا 25 نفر كشته شدند و بسياري نيز زخمي گشتند.

دولت سودان و گروه شورشي ميني آركوا ميناوي در 5 مه معاهده‌ي صلحي را تحت فشارهاي بين‌المللي امضا كردند. اما ديگر گروه‌هاي شورشي با اعتراض به غيرمنصفانه بودن اين معاهده، حاضر به امضاي آن نشدند.

هزاران تن از مردم دارفور در اعتراض به اين موافقتنامه نيز دست به اعتراض و تظاهرات زدند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

شبه نظاميان عرب مورد حمايت دولت سودان، موسوم به جنجاويد، از طرف‌هاي گفت‌وگوهاي صلح در ابوجا نبودند. سازمان ملل مدعي شده است كه دولت خارطوم شبه نظاميان عرب را براي جنگ با شورشيان غير عرب به سلاح‌هاي مختلف تجهيز كرده است.

اگر چه خارطوم پذيرفته است كه برخي از قبايل عرب را براي مبارزه با شورشيان تسليح نموده است، اما منكر هر گونه ارتباط با جنجاويدها شده و اعلام كرده كه اين شبه نظاميان غيرقانوني هستند.

اتحاديه‌ي آفريقا كه حدود 7000 نيروي حافظ صلح در منطقه‌ي دارفور دارد، از هر گونه واكنشي به درگير‌ي‌ها در شاريا ناتوان بوده است. شاريا از نقاط اصلي درگيري در دارفور است.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30092

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'به‌رغم امضاي معاهده‌ صلح، كشتار در دارفور هم‌چنان ادامه دارد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016