سه شنبه 9 خرداد 1385

زد و خورد، چپاول و خشونت پايتخت تيمور شرقي را فرا گرفت، ايسنا

* احتمال عزل نخست وزير تيمور شرقي قوت گرفت


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي

در حالي كه رييس جمهور تيمور شرقي با برپايي نشست بحران در كاخ رياست جمهوري، در تلاش بود تا كشورش را از غوطه‌ور شدن در گرداب جنگ داخلي نجات دهد، دسته‌هاي اشرار در ديلي (پايتخت تيمور شرقي) به زد و خورد با يكديگر پرداختند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، صداي پراكنده‌ي شليك گلوله‌ها در شهر ديلي در حالي به گوش مي‌رسيد كه گروه‌هاي تبهكار از نواحي شرق و غرب اين كشور كوچك، خيابان‌هاي اصلي منتهي به فرودگاه و مركز شهر را تحت محاصره‌ي خود در آورده بودند.

دار و دسته‌ي جوانان با پوشيدن كلاه‌هاي دو چشمي و در دست داشتن شمشير سنتي تيموري‌ها، قمه و لوله‌هاي فلزي، ضمن ناديده گرفتن تلاش‌هاي پاسداران صلح استراليا و ساير سربازان خارجي، ساختمان‌ها و اماكن مختلف را به آتش كشيده و اموال موجود در آنها را به تاراج بردند.

با پيشروي بي‌سابقه‌ي خشونت‌ها به سمت مركز شهر ديلي، دود غليظي كه به واسطه‌ي به آتش كشيدن ساختمان‌ها از سوي گروه‌هاي اشرار بوجود آمده بود به كل شهر سايه گسترانده بود.

مرد پيري كه شاهد سوختن خانه‌اش در ميان شعله‌هاي آتش بود گفت: استراليايي‌ها كجا بودند؟ چرا نيستند؟

درست در فاصله‌ي 100 كيلومتري اين محل، فردي توسط نيروهاي استراليايي خلع سلاح شد و در كاخ رياست جمهوري تيمور شرقي نيز زانانا گوسمائو رييس جمهور و ماري آلكاتيري نخست وزير اين كشور به همراه اعضاي كابينه به منظور رسيدگي به بحراني كه كشورشان را فلج كرده با يكديگر ديدار و گفت‌وگو كردند.

از سوي ديگر، ده‌ها هزار تن از خانه و كاشانه‌ي خود فراري شدند. بسياري نيز مقابل انبار مواد غذايي صف كشيده بودند. جرقه‌ي ناآرامي‌هاي چند روزه در تيمور شرقي نخستين بار زماني زده شد كه آلكاتيري حدود 600 سرباز يا به عبارتي 40 درصد نيروهاي مسلح كشورش را به دنبال اعتراضاتشان عليه تبعيض ميان سربازان اخراج كرد. دو دستگي ميان سربازان نواحي شرقي و غربي تيمور شرقي، عمده‌ترين دليل بروز خشونت‌هايي بود كه مي‌رود اين كشور را به ورطه‌ي جنگ داخلي سوق دهد.

در همين حال، رييس بيمارستان والادارس خبر داد كه 20 تن طي هفته‌ي گذشته كشته شدند.

دامين كينگز بوري از دانشگاه ديكن استراليا، در خصوص ناآرامي‌هاي تيمور شرقي گفت: اكثريت نيروهاي ارتش را سربازان اهل شرق اين كشور تشكيل مي‌دهند و از طرف ديگر نيروهاي پليس از اهالي غرب تيمور شرقي هستند و ميان اين دو، شكاف‌هايي بروز كرده است.

وي افزود: در جريان اشغال تيمور شرقي توسط نيروهاي اندونزي به سال 1975، افسران پليس اين كشور عمدتا از نواحي غربي انتخاب مي‌شدند و اصولا شبه نظامياني كه پس از كسب استقلال تيمور شرقي از اندونزي در سال 1999 دست به خشونت‌هاي لجام گسيخته زدند،‌ در نواحي غرب اين كشور داراي قدرت بيشتري بودند. اهالي غرب تيمور شرقي به طور كلي حامي استقلال كشورشان بودند، اما از آنجايي كه تعداد كمي از افراد خلافكار، شبه نظاميان و نيروهاي پليس در ميان آنها به چشم مي‌خوردند، لذا شرقي‌ها به كليه‌ي اين افراد به چشم همدستان مخالف استقلال مي‌نگريستند.

آلكاتيري از سوي سربازان شورشي و ساير كساني كه وي را عامل وخامت اوضاع در مستعمره‌ي سابق پرتغال مي‌دانند با چالش گسترده‌اي روبروست.

ديوگو فرتياس وزير خارجه‌ي پرتغال گفت: انتظار مي‌رود كه با پايان نشست اضطراري، گوسمائو كابينه‌ي جديدش را روز پنجشنبه معرفي كند.

اما آنا پسوا وزير كشور تيمور شرقي به راديو پرتغال اظهار داشت كه نشست بحران به عزل آلكاتيري از مقام نخست وزيري منجر نخواهد شد.

ژنرال مايكل مامفورد، فرمانده‌ي نيروهاي حافظ صلح استراليا در تيمور شرقي نيز گروه‌هاي تبهكار را مقصر اصلي بروز خشونت‌ها معرفي كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از سوي ديگر، جان هاوارد نخست وزير استراليا نسبت به امنيت جاني سربازان حافظ صلح اين كشور در استراليا ابراز نگراني كرد.

در همين حال، تلويزيون دولتي چين گزارش داد: هم‌زمان با وخامت اوضاع در جمهوري تيمور شرقي و تلفات انساني ناشي از درگيري‌ها در اين منطقه، دولت چين با هواپيمايي اختصاصي مهاجران چيني در اين کشور را خارج کرد.

در پي بالا گرفتن درگيري‌ها در تيمور شرقي، تاکنون 200 تن از 500 مهاجر چيني از اين کشور خارج شده‌اند.

دولت چين اين اقدام خود را حمايت از شهروندان و اتباع چيني عنوان کرده است.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30204

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'زد و خورد، چپاول و خشونت پايتخت تيمور شرقي را فرا گرفت، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016