یکشنبه 14 خرداد 1385

مونته نگرو رسما اعلام استقلال کرد، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل


مونته‌نگرو رسما اعلام استقلال کرد و بدين ترتيب کشوری جديد به کشورهای بالکان افزوده شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، رانکو کريوکاپيچ، سخنگوی پارلمان که اعلاميه استقلال را قرائت می‌کرد، گفت: جمهوری مونته‌نگرو دولتی مستقل با مشروعيت کامل بين‌المللی و قانونی در چارچوب مرزهای موجود خود است.

اين اعلاميه رسما به سه سال اتحاد نه چندان مستحکم صربستان و مونته نگرو درقالب يک دولت پايان داد.

چندين صد نفر از مردم مونته نگرو علی‌رغم بارش شديد باران از طريق صفحه نمايش بزرگی که در جلوی ساختمان پارلمان نصب شده بود، مراسم قرائت اعلاميه‌ی استقلال مونته نگرو را تماشا می‌کردند.

مردم شعار "زنده باد مونته نگرو" را سر می‌دادند و از ميلو جوکانويچ، نخست وزير اين کشور که حامی و مهره اصلی جنبش استقلال بوده است، تشکر می‌کردند.

پس از قرائت اعلاميه‌ی استقلال چهار سرباز که يونيفرم ارتش مونته‌نگرو را بر تن داشتند پرچم اين کشور را که نشان سر دو عقاب طلايی بر روی آن ترسيم شده است را در مقابل ساختمان پارلمان بالا بردند.

قرائت اعلاميه‌ی استقلال پس از آن صورت گرفت که فرانتيسک ليپکا، رييس کميسيون همه پرسی که از اتباع اسلواکی و منصوب از جانب اتحاديه‌ی اروپاست، اعلام کرد که اکثر مردم مونته نگرو در همه پرسی ‌٢١ مه به استقلال از صربستان رای دادند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بر اساس نتايج رسمی، ‌٥/٥٥ درصد از حدود ‌٤٢٠ هزار رای دهنده‌ی مونته نگرويی از استقلال حمايت کرده‌اند درحالی که تنها ‌٥/٤٤ درصد خواستار ادامه همگرايی با صربستان بوده‌اند.

در اعلاميه‌ی استقلال آمده بود که: مونته نگرو عزم کرده است که با احترام به اصول سازمان ملل، اتحاديه‌ی اروپا، شورای اروپا و سازمان امنيت و همکاری در اروپا دولتش را بنا نهد.

بوريس تاديچ، رييس‌جمهور صربستان با ارسال پيامی برای شهروندان مونته‌نگرو برای آن‌ها آرزوی صلح، ثبات و خوشبختی کرد.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30274

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مونته نگرو رسما اعلام استقلال کرد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016