یکشنبه 28 خرداد 1385

پيروزى سوسيال دمكرات‌ها در انتخابات اسلواكى، صدای آلمان

در اسلواكى روبرت فيتسو Robert Fico، رهبر حزب سوسيال دمكرات اسمر Smer، در انتخابات مجلس نمايندگان اين كشور پيروز شد. فيتسو حدود ۳۰ درصد آرا را از آن خود كرد و بر حزب محافظه‌كار نخست وزير ميكولاش سوريندا Mikulas Dzurinda كه ۱۸ درصد آرا را به دست آورد، پيشى گرفت. فيتسو براى تشكيل كابينه نياز به ائتلاف با ديگر احزاب دارد.

شنبه شب (۱۷ ژوئن) در براتيسلاوا شبى طولانى براى پيروزمندان، شكست‌خوردگان و خبرنگاران بود. تا ساعت ده شب رأى‌گيرى براى انتخابات مجلس نمايندگان اسلواكى ادامه داشت. در نخستين ساعات روز يكشنبه نتايج موقت اعلام شدند و روبرت فيتسو‌ رهبر حزب سوسيال دموكرات اسمر پاى ميكروفن رفت و گفت: ”اين شانس بزرگى براى اسلواكى است تا همبسته‌تر و عادلتر شود. چون نتايج انتخابات ضامن آن خواهد بود كه برنامه دولت جديد به سمت چپ متمايل گردد. ما اميدواريم بتوانيم دولتى تشكيل دهيم كه چنين برنامه‌اى را به اجرا درآورد.“

حزب سوسيال دمكرات اسمر حدود ۳۰ درصد آرا را به دست آورده و به اين ترتيب بر حزب دمكرات مسيحى به رهبرى ميكولاش سوريندا پيروز شده است. حزب دست راستى ملت اسلواكى، حزب اقليت مجارتبار در اسلواكى و نيز گروه وابسته به نخست وزير سابق، ولاديمير متشيار Vladimir Meciar نتوانستند رأى بالايى را بدست آورند. ۵۴ درصد واجدان شركت در انتخابات از حق خود استفاده كرده بودند. در انتخابات مجلس چهار سال پيش تعداد شركت‌كنندگان در انتخابات بيشتر بود.

در اين ميان نخست وزير اسلواكى سوريندا به شكست خود در انتخابات اقرار نموده است. سوريندا ابراز نگرانى كرد از اينكه آينده‌ی سياست اصلاحاتى كه او پيش گرفته بود ناروشن است. سوريندا گفت: ”ما مطمئن نيستيم كه پس از انتخابات مجلس تداومى در سياست‌هاى اسلواكى برقرار باشد. نمى‌دانيم كه دولت جديد چگونه خواهد بود، به اصلاحات ادامه خواهد داد يا آن را متوقف خواهد كرد و آيا با مسؤوليت با اروپا و آمريكا كار خواهد كرد يا نه.“

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بسيارى از شركت كنندگان در انتخابات هم نمى‌دانند كه سرنوشت اصلاحات در اسلواكى چه خواهد شد. سوسيال دمكراتها همواره به دولت پيشين انتقاد مى‌كردند كه اصلاحات را به بهاى فشار بر اقشار فقير جامعه پيش مى‌برد. رشد اقتصادى در سال گذشته در اسلواكى ٤/٧ درصد بود. اما سود اين رشد به اقشار وسيعى در جامعه اسلواكى نرسيده، از جمله اينكه درآمدها تنها به كندى افزايش پيدا كرده است.

حزب سوسيال دمكرات فيتسو با شعار تقسيم عادلانه ثروت بر سر قدرت مى‌آيد. اما هنوز روشن نيست كه فيتسو بتواند برنامه خود را پياده كند، چون او براى تشكيل كابينه نياز به ائتلاف با احزاب ديگر دارد. شايد هم نه حزب پيروز در انتخابات، بلكه ائتلافى از احزاب كوچك كابينه را تشكيل دهند. ناظران سياسى معتقدند كه اگر هم فيتسو نخست وزير آينده اسلواكى شود، دگرگونى چندانى در راه به لحاظ اقتصادى موفقيت‌آميز اسلواكى پيش نخواهد آمد. چون فيتسو هم نمى‌خواهد جلوى رشد اقتصادى را در اسلواكى بگيرد.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30589

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پيروزى سوسيال دمكرات‌ها در انتخابات اسلواكى، صدای آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016