سه شنبه 20 تیر 1385

مكزيك به سوی نظام دو حزبی گام بر می‌دارد، ايسنا

- چپ‌گرايان بار ديگر بر بروز تخلف در انتخابات رياست جمهوري تاكيد كردند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي

شايد هنوز معلوم نباشد كه چه سياستمداري رييس جمهور آينده‌ي مكزيك است، اما نتايج انتخابات رياست جمهوري دوم ژوييه‌ جاي ترديد باقي نگذاشت كه مكزيك به سوي نظام دو حزبي گام برداشته؛ چرا كه احزاب چپ و راست بيشترين كرسي‌ها را در پارلمان تصاحب كرده‌اند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، رقابت سياسي در انتخابات رياست جمهوري مكزيك رگه‌هايي از اختلافات طبقاتي و منطقه‌اي را بروز داد كه نزديك به يك قرن از انظار همگان پنهان مانده بود. اين رگه‌ها همگي گوياي اين مطلب بود كه قانونگذاران مكزيكي در مقولات عمده‌ي كشورشان به طرز فزاينده‌اي دچار دودستگي خواهند بود.

اما نظام سياسي كه در حال سربرآوردن است اين امكان را در اختيار حزب حاكم قرار داده كه با سهولت بيشتري به تشكيل دولت اكثريت بپردازد.

در حال حاضر نظام سه حزبي حاكم بر مكزيك بن بست در كنگره‌ي اين كشور را در پي داشته است. كارلوس ناوارت، از اعضاي حزب چپ‌گراي انقلاب دموكراتيك، كه حايز يك كرسي سنا شده، مي‌گويد: آينده‌ي نظام دو حزبي به نفع و صلاح مكزيك خواهد بود. ما به سمت شرايطي سوق داده مي‌شويم كه با اسپانيا شباهت بسياري دارد. در اين كشور در برخي مواقع قدرت در اختيار يك دولت راست ميانه‌ي قدرتمند است و گاهي اوقات تحت تصرف يك دولت چپ ميانه‌ي قوي.

در همين حال خورخه زرمنو، نماينده‌ي كميته‌ي انتخاباتي حزب حاكم اقدام ملي مكزيك، اظهار داشت كه حزب متبوعش در انتخابات يكشنبه‌ي هفته‌ي گذشته با كسب ‌٢٠٦ كرسي در مجلس عوام ‌٥٠٠ عضوي از بيشترين تعداد كرسي برخوردار شده است. حزب انقلاب دموكراتيك نيز مجموعا ‌١٢٧ كرسي را در دست گرفته و حزب انقلابي بنيادين (‌PRI) حايز ‌١٠٣ كرسي شده و ساير احزاب نيز ‌٦٤ كرسي باقيمانده را به خود اختصاص داده‌اند. حزب اقدام ملي در سناي مكزيك نيز با كسب ‌٥/٣٣ درصد آرا بيشترين حمايت‌ها را به خود اختصاص داده و پس از حزب حاكم، حزب انقلاب دموكراتيك و حزب PRI به ترتيب با كسب ‌٢٩ و ‌٢٨ درصد آرا در جايگاه‌هاي بعدي قرار گرفته‌اند.

اين در حالي‌است كه شكاف‌ها در انتخابات رياست جمهوري به مراتب عميق‌تر بود. دادگاه انتخاباتي مكزيك طي چند هفته‌ي آينده سرنوشت رييس جمهور جديد را مشخص خواهد كرد. بر اساس نتايج انتخابات آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، كانديداي چپ گراي انتخابات در ‌١٦ ايالت (غالبا در ايالت‌هاي مركزي و جنوبي مكزيك كه كمتر توسعه يافته‌اند) به پيروزي رسيده است. وي وعده داده كه رفع مشكل فقر در اولويت برنامه‌هايش خواهد بود. از سوي ديگر فليپه كالدرون محافظه‌كار كه به اشتغال زايي و حمايت از سرمايه‌گذاري در كشورش وعده داده بود نيز در ‌١٦ ايالت (غالبا در ايالت‌هاي شمالي و غربي كه صنعتي‌ترند) حايز اكثريت آرا شد.

روبرتو مادرازو، كانديداهاي حزب انقلابي بنيادين هم كه تلاش مي‌كرد نظر مساعد هم‌وطنانش را جلب كند از آنچه وي چپ افراطي و راست متعصب ناميد، بشدت انتقاد كرد و طبق نتايج در هيچ يك از ايالت‌هاي مكزيك به پيروزي دست نيافت.

بدين ترتيب كالدرون با اختلاف تنها ‌٢٤٤ هزار راي نسبت به رقيبش حايز برتري شد و بر اساس نتايج، فاتح انتخابات رياست جمهوري مكزيك لقب گرفت.

با اين اوصاف لوپز اوبرادور بازشماري دستي تك تك آراي انتخابات را كه ‌٤١ ميليون راي تخمين زده شده، خواستار شده است.

يكشنبه شب حزب چپ‌گراي اوبرادور ‌٩ بسته حاوي اسناد و مدارك دال بر وجود تخلف در انتخابات دوم ژوييه را تقديم مقامات قضايي دادگاه انتخاباتي كشورش كرد.

روبن آگوييلار، سخنگوي ويسنته فاكس، رييس جمهور مكزيك، اظهار داشته كه تا زمان صدور حكم نهايي دادگاه از ديدار با هر يك از كانديداها خودداري مي‌كند.

اين در حالي‌است كه تاكنون مقامات بسياري از كشورها پيروزي كالدرون را به وي تبريك گفته‌اند.

در همين راستا اتحاديه‌ي اروپا متن نامه‌ي تبريك خود را براي فليپه كالدرون ارسال كرد. چنانچه دادگاه انتخاباتي مكزيك به پيروزي نامحسوس كالدرون راي دهد وي براي پيشبرد لوايح و برنامه‌هاي اصلاحاتي‌اش نيازمند آراي احزاب اپوزيسيون خواهد بود.

حزب انقلاب دموكراتيك به رهبري اوبرادور اعلام كرده كه به شدت با طرح هاي كالدرون در زمينه‌ي اصلاح نظام ماليات، بخش انرژي و قوانين اشتغال‌زايي مخالف است.

اما در بطن گمانه‌زني‌ها و اظهارات اخير اين نكته نهفته است كه كالدرون بيش از آنچه فاكس توانست قادر به پيشبرد برنامه‌هايش خواهد بود. در مجلس عوام كنوني مكزيك تنها ‌١٤٨ نماينده از حزب حاكم اقدام ملي حايز كرسي هستند و اغلب لوايح پيشنهادي فاكس از سوي نمايندگان PRI و قانونگذاران حزب انقلاب دموكراتيك متوقف شده است. كالدرون محافظه‌كار با داشتن ‌٢٠٦ كرسي قادر خواهد بود تا با جلب حمايت ‌٤٥ نماينده از احزاب كوچك‌تر يا حتي حزب PRI قوانين و لوايح پيشنهادي را به تصويب برساند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اين گيرودار فعالان حزب انقلاب دموكراتيك هم از غلبه بر حاميان حزب PRI ابراز يقين كرده‌اند. بسياري از افرادي كه به حزب PRI راي داده‌اند را كشاورزان فقير و اعضاي اتحاديه‌هاي كارگري چپ‌گراي مكزيك تشكيل مي‌دهند.

خبرگزاري آسوشيتدپرس در ادامه‌ي گزارش خود افزود كه لوپز اوبرادور و همكارانش مدعي شدند كه شبكه‌اي از مقامات فدرال، دادستان‌ها و احتمالا چند قاضي دادگاه‌هاي مكزيك در انتخابات رياست ‌جمهوري هفته‌ي گذشته در اين كشور دست به توطئه‌ي گسترده زده‌اند.

حاميان چپ‌گراي اوبرادور اعلام كرده‌اند كه شواهد و مداركي شامل چند نوار ويديويي در اختيار دارند كه صحت مدعيات را به اثبات مي‌رساند. اوبرادور يك نوار ويديويي را در جمع خبرنگاران پخش كرد كه طي آن فردي در ايالت گواناجواتو در حال ريختن چند راي در داخل صندوق راي‌گيري براي انتخابات كنگره‌ي مكزيك به تصوير كشيده شده بود. طرفداران اوبرادور بيان داشته‌اند كه درصددند تا با بازديد از سفارتخانه‌هاي كشورهاي خارجي بخواهند كه براي كالدرون پيام تبريك بفرستند.

در آن سوي اين ماراتون سياسي، كالدرون گفته‌ كه انتخابات در شرايط بسيار سالم برگزار شد و شواهد خود را نيز به نوبه‌ي خود ارايه خواهند نمود.

در همين حال توني اسنو، سخنگوي كاخ سفيد، اظهار داشت كه جورج بوش، رييس جمهور كشورش راي دادگاه انتخاباتي مكزيك را مورد پذيرش قرار خواهد داد.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30894

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مكزيك به سوی نظام دو حزبی گام بر می‌دارد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016