سه شنبه 7 شهریور 1385

۳۲ کشور قول مشارکت در نيروهای چند مليتی لبنان و کمک به اين کشور را داده‌اند، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يی

مقامات رسمی و ديپلمات‌های سازمان ملل اعلام کردند، ايتاليا امروز (سه‌شنبه) در حال آماده‌سازی برای اعزام نيرو به لبنان به منظور مشارکت در نيروی حافظ صلح سازمان ملل است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری رويتر، قرار است اين نيروها ظرف دو تا سه روز آينده وارد خاورميانه شوند.

مقامات سازمان ملل اعلام کردند، ايتاليا که توافق کرده ۳۰۰۰ نيرو به لبنان اعزام کند، به مقامات رسمی سازمان ملل گفت در ابتدا ۲۴۹۶ سرباز را به لبنان اعزام می‌کند که اين نيروها ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت آينده وارد لبنان می‌شوند. ايتاليا در نظر دارد فرماندهی اين نيروها را در ماه فوريه از فرانسه بگيرد.

هدی عنابی، مشاور دبيرکل سازمان ملل برای نيروهای حافظ صلح پس از نشست مشاوران نظامی ۲۵ کشور مشارکت‌کننده در لبنان اعلام کرد: ما انتظار داريم ايتاليا يکی از کشورهايی باشد که اولين نيروها را در لبنان مستقر می‌کند، اين امر کاملا ممکن است که تعدادی از کشورها احتمالا استقرارشان را در لبنان ظرف چند روز آينده آغاز می‌کنند اما اين امر به خود آن‌ها بستگی دارد.

عنابی اظهار داشت: ما در ابتدا به مشارکت‌کنندگان و ساختار استقرار نيروهای آن‌ها می‌پردازيم.

ديپلمات‌ها اعلام کردند، فرانسه که متعهد شد ۱۶۰۰ نيرو به ۴۰۰ نيروی حاضرش در لبنان اضافه کند، پيشنهاد داد تا اولين گردانش را تا اواسط ماه سپتامبر و دومين را در اکتبر مستقر کند. اين گردان شامل ۶۰۰ تا ۸۰۰ سرباز است.

منابع سازمان ملل اعلام کردند، اندونزی که پيشنهاد مشارکتش در لبنان از سوی اسراييل به دليل عدم روابط ديپلماتيک با اسراييل رد شده بود، اکنون انتظار می‌رود برای اين مشارکت، چراغ سبز ايهود المرت، نخست وزير اسراييل را دريافت کند.

ديپلمات‌ها اعلام کردند، بلژيک نيز متعهد شده ۳۰۰ تا ۴۰۰ سرباز ازجمله تيم‌های پزشکی و خنثی‌سازی مين را در ماه اکتبر به لبنان اعزام کند.

آلمان، دانمارک، هلند، نروژ و سوئد نيز پيشنهاد ارايه‌ی کشتی به لبنان را داده‌اند، در حاکی که بلغارستان متعهد شد يک تيم پزشکی و يک فروند ناو محافظ به لبنان بفرستد.

انگليس نيز پيشنهاد ارايه‌ی تجهيزات هوايی و دريايی کرده و يونان نيز متعهد شده چندين فروند کشتی، يک فروند هلی‌کوپتر و يک تيم نيروی ويژه‌ی دريايی به لبنان بفرستد.

فنلاند نيز پيشنهاد اعزام ۱۰۰ تا ۲۰۰ نيرو را تا پايان ماه اکتبر داده، در حالی که لهستان قرار است سربازانش در لبنان را که به ۲۱۴ تن می‌رسند به بيش از دو برابر افزايش داده و تعداد آن‌ها را به ۵۰۰ تن برساند. اسپانيا نيز پيشنهاد اعزام يک گردان پياده‌نظام سازماندهی شده و ده‌ها سرباز ديگر را مطرح کرده اما ابتدا يک تيم تجسسی برای بررسی اوضاع حاکم در لبنان اعزام می‌کند.

ترکيه نيز استفاده از فضای هوايی و دريايی‌اش را پيشنهاد داده، در حالی که قبرس سربازانی را برای تسهيل نقل و انتقال به لبنان به کار می‌گمارد.

نماينده‌ی پرتغال نيز اعلام کرد، دولت اين کشور در حالی که به مشارکت در اين نيروها مايل است درباره‌ی زمان اين تعهد يا نحوه‌ی آن تصميم نگرفته است. اسلونی نيز پيشنهاد داده تا ۱۰ تا ۲۰ خنثی‌ساز بمب را به لبنان بفرستد.

ديپلمات‌های سازمان ملل امروز (سه‌شنبه) اعلام کردند، سازمان ملل مطمئن است قادر خواهد بود ۳۵۰۰ نيرو را در اولين اقدام برای تقويت نيروهای حافظ صلح به جنوب لبنان اعزام کند.

خبرگزاری آسوشيتدپرس نيز اعلام کرد، دست کم ۳۲ کشور متعهد شده‌اند به منظور حمايت از نيروهای حافظ صلح در لبنان برای نظارت بر آتش‌بس به لبنان نيرو اعزام کنند.

کشورهايی که قرار است به لبنان نيرو اعزام کنند يا در آب‌های سواحل لبنان به گشت زنی بپردازند، به قرار زير هستند:

استراليا: يک هنگ بسيار محدود؛

بلژيک: ۳۰۰ تا ۴۰۰ نيرو از جمله يگان خنثی‌سازی مين، تيم‌های بازسازی و کارمندان پزشکی؛

برزيل: هنوز نوع مشارکتش مشخص نشده است؛

انگليس: ارايه‌ی امتيازات دريايی و هوايی اما جزئيات آن مشخص نشده و کمک‌های فنی احتمالی؛

بلغارستان: هنوز نوع مشارکت مشخص نشده است؛

شيلی: هنوز نوع مشارکت مشخص نشده است؛

دانمارک: ارايه‌ی سه کشتی برای کمک به گشت‌زنی در سواحل لبنان؛

فنلاند: اعزام ۲۵۰ نيرو به لبنان اما هنوز منتظر تاييد پارلمان است؛

فرانسه: اعزام ۲۰۰۰ نيروی زمينی، ۱۷۰۰ نيروی پشتيبانی در منطقه تا فوريه ۲۰۰۷ باقی می‌مانند و فرماندهی اين نيروها را برعهده دارند؛

آلمان: آموزش مقامات گمرکی و پليس لبنان و ارايه‌ی يک نيروی دريايی برای سواحل لبنان؛

غنا: نوع مشارکتش هنوز مشخص نشده است؛

يونان: يک نيروی دريايی کوچک و تجهيزاتی برای کمک به بازرسی در بنادر لبنان؛

ايتاليا: اعزام ۲۵۰۰ نيرو، اين نيرو تا اواخر سال جاری به ۲۶۸۰ تن افزايش می‌يابد و فرماندهی اين ماموريت را از فرانسه در فوريه سال ۲۰۰۷ می‌گيرد؛

ليتوانی: هنوز نوع مشارکت اين کشور مشخص نشده است؛

لوکزامبورگ: يک افسر و دو آموزش دهنده برای کمک به پاک سازی زمين‌ها از مين؛

نپال: اعزام ۲۵۰ نيرو؛

هلند: يگان‌هايی برای مشارکت‌ در گشت زنی‌های دريايی؛

نيجريه: هنوز نوع مشارکت اين کشور مشخص نشده است؛

نروژ: يک اسکادران دريايی و حدود ۱۰۰ تفنگدار نيروی دريايی؛

لهستان: ۵۰۰ نيرو اکنون به لبنان اعزام می‌شوند و افزايش اين تعداد بعدا مورد بررسی قرار می‌گيرد؛

پرتغال: اين کشور در لبنان مشارکت می‌کند اما بر سر جزئيات آن ظرف دو تا سه روز آينده تصميم‌گيری می‌شود؛

اسلونی: اعزام ۱۰ تا ۲۰ نيرو برای کمک به پاکسازی مين؛

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اسپانيا: اعزام بين ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ نيرو از جمله يک يگان پياده نظام سازماندهی شده حمايت لجستيگی و يک تيم ۲۴ نفره اکتشافی و تحقيقی؛

سوئد: يک واحد تخريب و يک کشتی پشتيبانی برای مدت شش ماه؛

ترکيه: کابينه‌ی اين کشور استقرار نيرو در لبنان را تصويب کرده و دولت به دنبال تاييد پارلمان است. اين کشور هم‌چنين پيشنهاد استفاده از تاسيسات هوايی و دريايی‌اش را داده است.

سه کشور زير نيز پيشنهاد مشارکت در لبنان را داده‌اند اما اسراييل تاکنون از قبول آن‌ها به دليل عدم برقراری روابط ديپلماتيک با آن‌ها خودداری کرده است:

بنگلادش: دو گردان حدود ۱۸۰۰ نيرو؛

اندونزی: يک گردان حدود ۹۰۰ نيرو؛

مالزی: يک گردان حدود ۹۰۰ نيرو.

کشورهای زير نيز قول حمايت لجستيکی يا آموزشی را داده‌اند:

قبرس: انتقال کمک‌های بشردوستانه؛

جمهوری چک: کمک‌های بشردوستانه و تجهيزات ‌آتش‌نشانی؛

اسلواکی: اعزام پزشک و کمک بشردوستانه؛

آمريکا: ‌آموزش و تجهيز ارتش لبنان.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31395

فهرست زير سايت هايي هستند که به '۳۲ کشور قول مشارکت در نيروهای چند مليتی لبنان و کمک به اين کشور را داده‌اند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016