یکشنبه 26 شهریور 1385

ابراز 'تاسف' پاپ از رنجاندن مسلمانان، بی بی سی

دربار واتيکان می گويد پاپ به پيروان اسلام احترام می گذارد و از سخنان او در باره پيامبر اسلام، سوء برداشت شده است.

در بيانيه دربار واتيکان که در واکنش به اعتراض مسلمانان به سخنان پاپ منتشر شده، گفته شده است که رهبر کاتوليکهای جهان، از اينکه سخنان وی، نادرست تعبير شده ناراحت است.

بيانه واتيکان می گويد که پاپ به پيروان اسلام احترام می گذارد و اميدوار است که آنها "مفهوم واقعی" سخنان او را درک کنند.

پيشتر آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان هم از اظهارات پاپ بنديکت شانزدهم رهبر کاتوليک های جهان در مورد اسلام دفاع کرد. خانم مرکل نيز گفت که از سخنان پاپ، سوء برداشت شده است.

با اين وجود، اعتراض رهبران سياسی و مذهبی کشورهای مسلمان به سخنان پاپ ادامه دارد.

وزارت خارجه ايران، از پاپ خواسته تا سريعا اظهاراتش در مورد اسلام را تصحيح کند.

محمدعلی حسينی سخنگوی وزارت خارجه ايران گفت سخنان رهبر کاتوليک های جهان، "انگيزه سياسی" داشته و بخشی از يک استراتژی روزافزون، برای تفرقه انداختن ميان مذاهب است."

پرويز مشرف رييس جمهور پاکستان و عبدالله احمد بداوی نخست وزير مالزی هم به جمع معترضان پاپ پيوستند.

آقای مشرف که در نشست کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در کوبا سخن می گفت، خواهان موضع گيری در برابر مرتبط دانستن تروريسم با اسلام و تبعيض عليه مسلمانان شد.

رييس جمهور پاکستان گفت: "استراتژی ما، باید صريحاً، با گرايشهای نادرستی که تروريسم را با اسلام ربط می دهد و عليه مسلمانان تبعيض روا دارد، مخالفت کند. این نوع گرایشها، باعث افزايش ناخوشايند فاصله ميان اسلام و غرب می شود".

يک خبرگزاری در مالزی به نام "برنامه" به نقل از آقای بداوی گفته است "پاپ نبايد خشمی را که (پس از سخنان او) به وجود آمده، سبک بشمارد".

نخست وزير مالزی گفته است: "واتيکان بايد مسئوليت کامل اين مساله را به دوش بگيرد و برای جبران اين اشتباه، اقدام اساسی کند".

پاپ بنديکت شانزدهم رهبر کاتوليک های جهان، روز پنجشنبه 14 سپتامبر، در سخنانی به نقل از يک امپراتور قرن چهاردهم، گفته بود پيامبر اسلام به جز خشونت، چيزی برای جهان به ارمغان نياورده است.

پاپ که در دانشگاهی در آلمان پيرامون تفاوت فلسفی و تاريخی بين اسلام و مسيحيت و رابطه ايمان و خشونت سخنرانی می کرد، سخنان يکی از امپراتوران بيزانس (روم شرقی) را در باره اسلام و مسلمانان تکرار کرد.


ديگر واکنشها (کليک کنيد)

گفته شده است که پاپ - که به همراه مشاور ارشدش در در اقامتگاه تابستانی اش در نزديکی رم به سر می برد - از نحوه تفسير اظهاراتش در مورد پيامبر اسلام آشفته شده است.

'چشمپوشی از خشونت'

در آلمان، زادگاه پاپ بنديکت شانزدهم، آنگلا مرکل صدر اعظم اين کشور، گفته است که سخنان پاپ، ناشی از علاقه او به گفتگوی ميان اديان بوده است.

صدر اعظم آلمان گفته است که منتقدان، درباره مفهوم سخنان پاپ که به گفته وی "دعوت به گفتگوی اديان" بوده است، دچار سوء تفاهم شده اند.

او گفت موضوعی که پاپ بيان کرده، ضرورت فوری و قطعی "چشمپوشی از انواع خشونت، تحت نام دين" است.

دربار واتيکان نيز گفته است که نبايد سخنان پاپ به گونه ای تفسير شود که گويا منظور او، حمله به اسلام يا توهين به آن بوده است.

واتيکان می گويد پاپ به هيچ وجه قصد توهين به اسلام را نداشته و "برای مسلمانان احترام قايل است".

با اين وجود، اظهارات روز پنجشنبه رهبر کاتوليک های جهان، خشم برخی از جوامع اسلامی را برانگيخته و اعتراضها برای دومين روز پياپی ادامه دارد.

در ترکيه نخستين کشور اسلامی که پاپ قرار است از آن ديدار کند، به گفته خبرنگار بی بی سی، انتقاد از سخنان رهبر کاتوليک های جهان، در حال افزايش است.

صالح کاپوسوز معاون رهبر حزب عدالت و توسعه (حزب حاکم ترکيه)، گفته است که سخنان پاپ، موقعيت او را در تاريخ تنزل داده و او را همطراز رهبرانی چون هيتلر و موسولينی قرار داده است.

خبرنگار بی بی سی می گويد هنوز اعتراضهای خيابانی اندکی در ترکيه برپا شده است، اما بسياری در ترکيه، از سخنان پاپ خشمگين هستند.

پاپ قبلا نيز گفته بود که ترکيه دارای فرهنگ متفاوت با بقيه اروپا است و جايی در ميان کشورهای اروپايی ندارد. به گفته خبرنگار بی بی سی، آن سخنان، هنوز هم برای مردم ترکيه رنجش آور است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در ديگر کشورهای اسلامی:


چندين هزار مسلمان فلسطينی، در نوار غزه دست به تظاهرات زدند. بر اساس يک گزارش رسيده، چهار بمب دست ساز، در نزديکی يک کليسای مسيحيان در غزه منفجر شده که تلفاتی در پی نداشته است.
احمد ابوالغيث وزير خارجه مصر، در گفتگو با خبرگزاری آسوشيتدپرس، خواهان توضيح پاپ شده و گفته است که اين سخنان، نشانه عدم شناخت از اسلام است.
شورای روابط مسلمانان آمريکا، سخنان پاپ را، "نادرست و تفرقه افکن" خوانده است.

پاکستان، سفير واتيکان در اسلام آباد را احضار کرده تا مراتب نگرانی دولت پاکستان در مورد اظهارات پاپ را به وی ابلاغ کند. پيشتر پارلمان اين کشور، پيشنهاد يکی از نمايندگان را در انتقاد از آنچه که اظهارات "توهين آميز" پاپ بنديکت شانزدهم خوانده شده تصويب کرد و از وی خواست تا به خاطر ايجاد همدلی بين مذاهب، سخنان اخير خود در باره اسلام را پس بگيرد.
در ايران نيز، آيت الله احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، در خطبه های نماز جمعه از آنچه که اهانت پاپ به اسلام خواند ابراز تاسف کرد.

پيشتر در هند هم ، که دارای يک اقليت بزرگ مسلمان است، حميد انصاری، رييس کميسيون اقليت ها، با اشاره به فرمان پاپ در قرن دوازدهم برای خارج کردن بيت المقدس از دست مسلمانان که آغازگر جنگ های صليبی شد، گفته است که "زبانی که پاپ (بنديکت شانزدهم) به کار می برد يادآور سلف وی در قرن دوازدهم است."

دولت هند از بيم بروز واکنشی خشونت آميز در کشمير تحت اداره اين کشور، که اکثريت جمعيت آن را مسلمانان تشکيل می دهند، دو تن از رهبران جدايی طلب کشميری را تحت بازداشت خانگی قرار داد.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31482

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ابراز 'تاسف' پاپ از رنجاندن مسلمانان، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016