دوشنبه 8 آبان 1385

رييس‌جمهور فقرا پيروز شد، جشن پيروزی لولا در برزيل، آفتاب

آفتاب: رئيس جمهور برزيل با غلبه بر شايعات مبنی بر فساد مالی و مشکلات سياسی بار ديگر گوی سبقت را از رقيب در انتخابات رياست جمهوری ربود. لوئيس‌لولا داسيلوا بار ديگر و با رای مردم بر کرسی رياست جمهوری کشورش تکيه خواهد زد.


تاکنون با شمارش ۹۹ درصد از آرا، داسيلوا که پيش از ورود به عرصه سياسی کارگر يک کارخانه بوده و بعدها به عنوان رهبر حزب کارگران به کار مشغول شد ۶۰ درصد از کل آراء را به خود اختصاص داد. وی در اين انتخابات به عنوان نماينده حزب چپ‌گرای کارگران‌گوی سبقت را از کانديدا چپ‌ميانه و رهبر حزب سوسيال دموکرات برزيل ربود. گراد آلکمين که رهبری حزب چپ‌ميانه را بر عهده دارد تنها ۴۱ درصد از آراء را به خود اختصاص داد.

وی در اولين دور انتخابات که در يکم اکتبر برگزار شده بود اکثريت آراء را به خود اختصاص داده بود.

استاد علوم سياسی در دانشکده‌ای در پايتخت برزيل که در تلويزيون ملی اين کشور به عنوان تحليل‌گر سياسی نيز فعاليت‌ می‌کند در اين خصوص می‌گويد: نتيجه انتخابات بسيار شگفت‌انگيز بود. انتخابات به وی مشروعيت قانونی بخشيد که تمام اعتبارهای زير سوال رفته وی در طول اين مدت را از يادها برد. پيروزی در انتخابات بافاصله نسبی و اندک با رقيب يک مقوله و پيروزی و جلب حمايت مردم پس از آن اتفاقات ناگوار حادثه‌ای ديگر است.

داسيلوا در حالی که تی‌شرتی با عنوان «پيروزی متعلق به برزيل است» بر تن داشت در جمع هواداران خود حاضر شده و گفت: برزيل لحظات سحرآميزی را تجربه می‌کند. مردم به خوبی توان تشخيص خوب از بد را دارند.

داسيلوا در اين سخنان ابراز اميدواری کرد که با آشنايی با ساختار قدرت در طول يک دوره گذشته و کسب تجربه با فساد اقتصادی به طور جدی‌تر برخورد کند.

داسيلوا در سال ۲۰۰۳ ميلادی برکرسی رياست جمهوری برای نخستين بار تکيه زد.

شعارهای انتخاباتی وی در آن زمان برقراری عدالت اجتماعی و حذف فسادهای اقتصادی از ساختار دولت بود. يک‌سال پس از ايراد اين شعارها در مبارزات انتخاباتی بود که ورق برگشته و دامنه انتقادها از وی گسترده شد. کميته‌ای متشکل از اعضای کنگره و صاحبان رسانه‌ها در برزيل مدعی شدند که داسيلوا مبلغ مورد نياز خود برای مبارزات انتخاباتی را از راه‌های غير قانونی به دست آورده است. به دنبال پخش اين زمزمه‌ها مبنی بر فساد اقتصادی داسيلوا، رئيس کادر کارکنان کابينه و وزير دارايی وی استعفا دادند.

بدين ترتيب نتيجه نظرسنجی‌های اخير حاکی از اين بود که داسيلوا در صورت شرکت مجدد در انتخابات متحمل شکست سنگينی خواهد شد. پس از شکست نسبی وی در جريان دور اول انتخابات، ناگهان برنامه اقتصادی وی به ثمر رسيده و بيش از دوازده ميليون نفر از شهروندان فقير وی ماهيانه مبلغ ۴۵ دلار به عنوان کمک خرج دريافت کردند. اين حادثه به منزله سکوی پرتاب داسيلوا به عرصه دور دوم انتخابات بود.

البرتو کارلوس ـ استاد علوم سياسی ـ در اين خصوص می‌گويد: پيروزی لولا بر پايه تفکر اقتصادی مناسب وی استوار بود. پيروزی در عرصه اقتصادی و ترکيب آن با اصلاحات اجتماعی، رای دهندگان را تحت تاثير قرار داد. اوضاع ظاهرا در زمان رياست جمهوری در برزيل به ثبات رسيده بود و مردم نيز به اين ثبات رای دادند.

داسيلوا پس از اولين دور انتخابات شعار پر معنايی را برای مبارزات انتخاباتی خود برگزيد: حقيقت را با شک و شبه معامله نکنيد.

از سوی ديگر، جانبداری داسيلوا از طبقه مستضعف جامعه همواره در ذهن برزيلی‌ها نقش بست.

کارگر ۵۶ ساله‌ای که در اين انتخابات به داسيلوا داده است در اين خصوص می‌گويد: لولا اهميت بسياری به طبقه مستضعف جامعه می‌دهد. اين موضوع برای من اهميت بيشتری از شايعات مبنی بر فساد مالی وی دارد. پيش از وی من حقوق متوسطی دريافت می‌کردم و در حال حاضر ماهانه بيست دلار بيشتر دريافت می‌کنم. حقيقت مواد خوراکی نيز کاهش يافته و بدين ترتيب زندگی برای من راحت‌تر شده است.

لولا داسيلوال تاکنون کشور را در مسير اقتصادی مناسبی پيش برده است. وی در تعيين برنامه بودجه کشور دقت بخصوصی به خرج داده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در جريان مبارزات انتخاباتی، رقب داسيلوا تلاش بسياری برای کم‌رنگ کردن اصلاحات اجتماعی و اقتصادی وی به کار گرفت. داسيلوا نيز چندين بار وی را متهم کرد که بی‌توجه به موفقيت‌ها در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی تنها به تخريب چهره وی می‌پردازد.

از سوی ديگر تجربه اثبات کرده است که همواره در جريان مبارزات انتخاباتی، شخصيت کانديداها بر انتخاب آنها توسط مردم نقش بسزايی بازی‌می‌کند. داسيلوا هرگز در طول دور اول رياست جمهور و مبارزات انتخابات از شخصيت اصلی خود منحرف نشد. وی همواره به عنوان شخصيتی مبارز و از طبقه متوسط جامعه در ميان مردم محبوبيت خاصی داشت. داسيلوا در طول اين دوران هرگز سعی نکرد چهره‌ای جديد از خود به مردم ارائه دهد. اين در حالی بود که شخصيت استاد منشانه رقيب وی برای مردم چندان قابل درک نبود.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31887

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رييس‌جمهور فقرا پيروز شد، جشن پيروزی لولا در برزيل، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016