سه شنبه 16 آبان 1385

جشن ساندينيست‌ها در نيکاراگوئه، دشمن آمريکا به قدرت بازگشت، آفتاب

آفتاب: دانيل اورتگا، مارکسيست انقلابی که در جريان مبارزه با شورشيان کنترا، ايالات متحده را به ستوه در آورده بود، می‌رود تا بر کرسی رياست جمهوری نيکاراگوئه بنشيند. اورتگا در حالی چهار رقيب خود را پشت سرگذاشته است که در مبارزات انتخابات خود ادعا کرده که از انديشه‌های مارکسيتی و انقلابی تند خود فاصله بسياری گرفته است.

با وجود عدم اعلام نتيجه نهايی انتخابات، شمارش اوليه آراء بيانگر اختصاص ۴۰ درصد از آرای ماخوزه به دانيل اورتگا است. بسياری از ناظران بين‌المللی نيز اعلام کردند که اورتگا برنده نهايی انتخابات خواهد بود. در اين ميان رهبر شورشيان کنترا که در اين انتخابات رو در ‌روی اورتگا قرار گرفته بود نيز پس از شمارش اوليه آرا به شکست خود اعتراف کرد. اين در حالی است که سه رقيب ديگر اورتگا از اذعان به پيروزی وی سرباز زدند. هر سه نفر در مصاحبه‌های تلويزيونی اعلام کردند که تا آخرين لحظات شمارش آرا منتظر خواهند ماند.

مقام‌های ايالات متحده نيز که پيش از اين تهديد کرده بودند که در صورت پيروزی اورتگا کمک‌های مالی خود به اين کشور را قطع خواهند کرد نيز پس از اعلام نتيجه اوليه آرا اعلام کردند که هنوز برای تعيين سرنوشت نهايی نيکاراگوئه بسيار زود است.

کاندوليزا رايس در مصاحبه با خبرنگاران درخصوص انتخابات نيکاراگوئه اعلام کرد که واشنگتن به انتخاب مردم اين کشور احترام خواهد گذاشت و برای تعيين سياست‌های کل خود در قبال اين کشور منتظر اعلام برنامه‌های دولت خواهد ماند.
در صورت پيروزی اورتگا با تشکيل مثلث ونزوئلا، کوبا و نيکاراگوئه، جنگ سرد ميان ايالات متحده و مخالفان وارد عرصه جديدی خواهد شد. هوگو چاوز نيز مشتاقانه انتظار پيروزی اورتگا و تکميل اين مثلث را می‌کشد.

وزير امور خارجه کوبا نيز در اولين واکنش به اين خبر گفت: انتخابات وی حادثه‌ای بسيار خوشايند برای مردم نيکاراگوئه و اتحاد کشورهای آمريکای لاتين خواهد بود.

پس از اتمام رای‌گيری و آغاز شمارش آراء نيکاراگوئه در سکوتی مبهم فرو رفت. اما پس از اعلام نتايج اوليه انتخابات، طرفداران اورتگا با ريختن به خيابان‌ها و سردادن سرود ساندينيست‌ها فرياد کشيدند: «به صلح فرصت نفس کشيدن دهيم».

اورتگا پس از اعلام نتيجه اوليه انتخابات با رئيس جمهور سابق ايالات متحده، جيمی کارتر ملاقات کرد. البته وی با وجود اعلام اوليه آمار تاکنون به پيروزی خود اعتراف نکرده است و در پاسخ به خبرنگاران گفت: تا اعلام نتيجه‌نهايی انتخابات توسط ديوان‌عالی هيچ‌کس برنده نخواهد بود.

با وجود حمايت بسياری از رای‌دهندگان از اورتگا، برخی کارشناسان داخل بيم‌ دارند که با انتخابات اورتگا و به روی کار آمدن وی رهبران تجاری و نخبگان مانند نخستين دور رياست جمهوری وی مهاجرت را به اقامت در کشور ترجيح دهند.

اورتگا که در فاصله سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۰ رئيس جمهور نيکاراگوئه بود، اين‌بار در مبارزات انتخابات خود ادعا کرد که در صورت انتخابات به عنوان نماينده مردم نيکاراگوئه از پيمان تجارت آزاد آمريکا حمايت خواهد کرد و حتی به بهبود رابطه با واشنگتن نيز فکر خواهد کرد.

کمونيست ۶۰ ساله نيکاراگوئه بيش از آن که مانند دهه هشتاد به يک انقلابی شبيه باشد به مرشدی شبيه شده است که خواهان صلح و بازسازی نيکاراگوئه است.

اورتگا که از ۱۶ سال پيش تاکنون به واسطه جنگ با شورشيان کنترا قدرت را از دست داده بود، از آن زمان تاکنون در تمامی انتخابات انجام گرفته شرکت کرده است.

تاکنون اورتگا با شمارش ۶۰ درصد از آرا ماخوذه، ۳۹ درصد و مونتلگره ۳۱ درصد از آراء به خود اختصاص داده‌اند.

بازرسان انتخاباتی پس از پايان انتخابات اعلام کردند که روند برگزاری انتخابات آرام و با وجود صف‌های طويل رای دهندگان در کنترل کامل نيروهای امنيتی بوده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين در حالی است که بسياری از مردم به دليل بسته شدن پايگاه‌های رای‌گيری موفق به شرکت در انتخابات نشدند.

بسياری از مردم نيکاراگوئه در زمان حاکميت ساندينيست‌ها فرار از کشور را بر قرار ترجيح داده و حتی کسانی که پس از اين دوران نيز خارج شدند بر اين باورند که انتخاب اورتگا به معنای بازگشت به دهه هشتاد است. اين درحالی است‌که ناامنی دوران حضور ساندينيست‌ها در قدرت ناشی از اراده دولت وقت آمريکا برای دخالت در امور اين کشور بود. رونالد ريگان، رييس جمهور محافظه‌کار وقت آمريکا عليرغم مخالفت کنگره در آن زمان با سازماندهی، حمايت مالی و نظامی و ارسال انبوه تسليحات به شورشيان کنترا آن‌ها را در کشورهای همسايه آموزش داده و در نهايت به درون خاک نيکاراگوئه گسيل می‌داشت. شورشيان کنترا در نهايت با قتل عام شهروندان بی‌دفاع و سوزاندن مزارع و خانه‌های آنان موجی از هراس و وحشت را در ميان مردمان به وجود می‌آوردند. اقدامات کنتراها و حمايت آمريکا از جنايات آنان که در نهايت به موج مهاجرت شهروندان نيکاراگوئه‌ای و سقوط دولت ساندينيست‌ها منجر شد، برگ سياهی در تاريخ اين منطقه است.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31995

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'جشن ساندينيست‌ها در نيکاراگوئه، دشمن آمريکا به قدرت بازگشت، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016