جمعه 4 اسفند 1385

مخالفان بمب‌های خوشه‌ای در اسلو ممنوعيت اين سلاح‌ها را خواستار شدند، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يی


اتريش اعلام کرد که در راستای تلاش برای ممنوعيت جهانی استفاده از بمب‌های خوشه‌يی، طی يک کنفرانس بين‌المللی به صورت يک طرفه استفاده از اين بمب‌ها را ممنوع کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، در اين کنفرانس که از سوی کشور نروژ برگزار شد و اولين مورد در نوع خود محسوب می‌شود، نمايندگان کشورها از اين خبر استقبال کردند.

توماس ناش مسوول هماهنگی ائتلاف مبارزه با بمب‌های خوشه‌يی، ضمن تحسين اتريش، اقدام اين کشور را بسيار مثبت خواند و گفت: در اسلو توافقات سياسی بسيار قاطعانه‌ای برای حصول يک پيمان بين‌المللی صورت گرفت.

يوناس گار استوئر وزير امور خارجه نروژ در مراسم افتتاحيه اين کنفرانس گفت: زمان آن فرا رسيده که قبول کنيم ما برای ممنوع کردن بمب‌های خوشه‌يی که عواقب بشری غير قابل قبولی دارند، به يک راه‌کار بين‌المللی تازه نياز داريم.

وی افزود: هدف ما اين است که تا سال ۲۰۰۸ برسر يک طرح به توافق برسيم.

بمب‌های خوشه‌يی حاوی يک مخزن هستند که در آن صدها بمب کوچک قرار دارد. اين بمب در آسمان باز می‌شود و اين بمب‌های کوچک در يک منطقه نسبتا وسيع پخش می‌شوند.

اين بمب‌های کوچک هميشه بر اثر اصابت با زمين منفجر نمی‌شوند و اين بدين معناست که آنها می‌توانند در سالهای بعد باعث کشته شدن غير نظاميان بيگناه شوند.

مخالفان استفاده از بمب‌های خوشه‌يی معتقدند که اين تسليحات لطمات غير قابل قبولی به غير نظاميان وارد می‌کنند.

"گروه معلوليت بين‌المللی" در گزارش اخير خود اعلام کرد که ۹۸ درصد تلفات ناشی از بمب‌های خوشه‌يی غير نظامی هستند.

گروه‌های امداد و نجات می‌گويند، تخمين زدن تعداد افرادی که بر اثر بمب‌های خوشه‌يی زخمی يا کشته می‌شوند دشوار است ولی اکثر اين گروه‌های امدادی تاييد می‌کنند که دهها هزار تن تاکنون بر اثر انفجار اين بمب‌ها معلول شده يا جان خود را از دست داده‌اند.

مقامات بلندپايه وزارتخانه‌يی ۴۸ کشور جهان که در کنفرانس اسلو حاضر بودند، بر سر اين مساله بحث و تبادل نظر کردند که چگونه فرايندی را آغاز کنند که به تصويب معاهده‌ی منع بمب‌های خوشه‌يی منتهی شود.

نمايندگان شش آژانس سازمان ملل و نماينده‌ی ائتلاف سازمان‌های غير دولتی (NGO) در اين کنفرانس حضور داشتند. اسراييل و آمريکا به طور رسمی در اين کنفرانس حضور نداشتند.

از کشورهای ديگر که مخالف ممنوعيت اين سلاح‌ها هستند می‌توان به انگليس، کانادا، چين، هند و روسيه اشاره کرد.

همچنين علاوه بر نروژ، کشورهای آنگولا، اتريش، بلژيک، لبنان، مکزيک، موزامبيک، نيوزلند و سوئد موافق ممنوعيت بمب‌های خوشه‌يی هستند.

ولفگانگ پتريش نماينده اتريش در کنفرانس گفت که کشورش در حال ارايه‌ی يک حکم تعليق در استفاده از بمب‌های خوشه‌يی است.

وی افزود: شورای وزرا تصميم گرفت که اتريش يک حکم تعليق ملی برای ممنوعيت استفاده از هر گونه بمب يا تسليحات خوشه‌يی اعلام کند.

نماينده اتريش اضافه کرد: حتی اگر پيمان بين‌المللی در اين باره حاصل نشود، اتريش از اين حکم تعليق حمايت خواهد کرد.

اتريش و صربستان هم چنين خواستار ميزبانی جلسات بعدی برای پيشبرد اين روند شدند.

اما مسوول هماهنگی ائتلاف مبارزه با بمب‌های خوشه‌يی از بيانيه‌ کانادا مبنی بر اينکه سلاح‌های خوشه‌يی هنوز دارای يک نقش نظامی حياتی هستند، انتقاد کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی گفت: اين بيانيه شرم آور است؛ آنهم از سوی کشوری که در گذشته نقش بشردوستانه‌ی عمده‌ای ايفا کرده است.

نماينده لبنان در کنفرانس اسلو نيز گفت: بمب‌های خوشه‌يی در جريان جنگ در سراسر لبنان از سوی اسراييل عليه غير نظاميان مورد استفاده قرار گرفتند.

وی اظهار داشت: امروز آنچه که اسراييل در لبنان بر جای گذاشته ۱.۲ ميليون بمب خوشه‌يی است که بايد خنثی يا منهدم شوند. اين تعداد بيشتر از جمعيت مردم جنوب لبنان است.

در همين زمينه:

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/32793

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مخالفان بمب‌های خوشه‌ای در اسلو ممنوعيت اين سلاح‌ها را خواستار شدند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016