پنجشنبه 6 اردیبهشت 1386

پوتين در سخنرانی سالانه‌اش: نسبت به دخالت خارجيان در امور داخلی روسيه هشدار می‌دهم، ايسنا

* تعهدات روسيه نسبت به کنوانسيون"نيروهای متعارف در اروپا"به تعليق درمی‌آيد

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يی

رييس جمهور روسيه امروز (پنجشنبه) در سخنرانی ساليانه‌ی خود در پارلمان اين کشور گفت: روسيه اکنون بر مسائل سياسی خود فائق آمده و به عنوان يکی از دهها اقتصاد بزرگ جهان سر برآورده است.

وی هشدار داد که سرازير شدن پول‌های خارجی که برای کمک به مخالفان مورد استفاده قرار می‌گيرد، دخالت مستقيم در امور سياسی داخلی روسيه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه در سخنرانی سالانه‌اش در جلسه‌ی مشترک مجمع فدرال (مجلس اعلا) و دومای دولتی روسيه گفت: تمامی تعهدات روسيه را بر اساس کنوانسيون نيروهای متعارف در اروپا CFE به حالت تعليق در ‌می‌آورد. وی اين اقدام را با طرح‌های آمريکا برای استقرار سپر دفاع موشکی‌اش در شرق اروپا مرتبط دانست.

پوتين در آخرين سخنرانی سالانه‌اش با لحنی بسيار تند، اظهار داشت: امضاکنندگان معاهده‌ی ۱۹۹۰ ناتو احترامی برای آن قايل نشدند و آمريکا می‌خواهد سيستم‌های دفاع موشکی اش را در لهستان و چک مستقر سازد و اوضاع را وخيم‌تر سازد.

رييس جمهور روسيه گفت که اگر مذاکره‌کنندگانی که وی آنها را به کشورهای ناتو پيشنهاد داده است نتوانند نگرانی‌های روسيه را حل کنند، مسکو به طور کامل از اين معاهده خارج خواهد شد.

روسيه اعلام داشته که طرح سپر موشکی آمريکا که واشنگتن مدعی است با هدف حفاظت از جانب کشورهای "خودسر" اجرا می‌شود، تهديدی برای امنيت ملی اين کشور است.

پوتين گفت: کشورهای ناتو سرگرم تقويت پايگاه‌های نظامی در مرزهای ما هستند و افزون بر آن در صدد مستقر کردن عناصری از سيستم‌های دفاع ضد موشکی در لهستان و جمهوری چک می‌باشند. در اين ارتباط من در نظر دارم، بنا به مصلحت، يک تعليق موقت از جانب روسيه در اين معاهده را اعلام کنم تا زمانی که همه‌ی کشورهای جهان آن را تصويب کرده و با دقت به اجرا گذارند.

رييس جمهور روسيه افزود:‌ من پيشنهاد بررسی اين مشکل را در شورای ناتو- روسيه داده‌ام و اگر هيچ پيشرفتی در اين مذاکرات حاصل نشود، نسبت به امکان متوقف کردن تمامی تعهدات روسيه به معاهده‌ی CFE هشدار می‌دهم.

پوتين گفت: اين که روسيه در خصوص نحوه‌ی استقرار نيروهای مسلح‌اش در داخل مرزهای خود محدود شود، قديمی شده است آن هم در حالی که کشورهای ناتو به بهانه‌ی اجرای شرايط اين معاهده دست به چنين کاری می‌زنند.

وی افزود: اين که کسی بخواهد آمريکا را برای مثال در استقرار نيروهايش در داخل خاک خودش محدود کند، غير قابل تصور است.

پوتين در اين سخنرانی هم‌چنين از دموکراسی روسيه دفاع کرده و به خارجيان نسبت به هرگونه مداخله در روند سياسی کشورش هشدار داد و گفت‌: مهمترين رخداد کشورمان طی سال جاری انتخابات دوما است. اين انتخابات اولين انتخابات در يک دوران "انقلابی" با سيستم جديدی است که انتخاب حتی مخالفان را نيز ساده‌تر می‌کند.

وی افزود: سرازير شدن پول‌های خارجی، دخالت مستقيم در امور داخلی ماست که متاسفانه روندی رو به رشد دارد. کسانی هستند که با مهارت از شعارهای دموکراتيک استفاده می‌کنند تا روسيه را به دوران گذشته باز گردانند، برخی نير ثروت های ملی کشور را به يغما می‌برند و برخی ديگر نيز در پی نابودی استقلال سياسی و اقتصادی ما هستند.

وی هم‌چنين تصويب قوانين بسيار سخت عليه افراط گرايی را خواستار شد.

پوتين ۵۴ ساله با تاکيد بر سلامت دموکراسی در روسيه تاکيد کرد که نسبت به مشکلات اقتصادی کشورش صادق و صريح است.

وی گفت‌: شکاف بين ثروتمندان و فقيران بسيار بزرگ است، اما اکثريت قريب به اتفاق حقوق بگيران در سطح ثروتمندان زندگی می‌کنند.

رييس جمهور روسيه هم‌چنين اظهار نظرها در خصوص اين که برای سومين دوره وارد رقابت‌های رياست جمهوری خواهد شد را رد کرد، اما نگفت که چه کسی را به عنوان جانشين خود ترجيح می‌دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی گفت: سخنرانی بعدی ملی توسط فرد ديگری به عنوان رييس کشورتان ايراد خواهد شد. بسياری انتظار داشتند که من در اين سخنرانی از کسی که ترجيح می‌دهم جانشينم باشد، سخن بگويم، اما برای من بسيار زود است که درباره خواست‌های سياسی‌ام سخن بگويم.

پوتين سخنرانی خود را با درخواست از نمايندگان برای احترام به يلتسين و سکوت برای وی آغاز کرد و از ساخت يک کتابخانه‌ی ملی با نام يلتسين خبر داد.

وی در اين سخنان که احتمالا آخرين سخنرانی‌ سراسری وی بود به طرح های مربوط به توسعه‌ی بيشتر ساختارهای زيربنايی و تشکيلات آموزشی روسيه اشاره کرد و گفت: بخشی از درآمد صادرات گسترده‌ی نفتی اين کشور در بخش خدمات اجتماعی استفاده خواهد شد.

سخنرانی پوتين هم‌چنين حاوی شرح اقدامات دولت در سال قبل و سياست های مورد نظرش برای سال بعد بود.

دومين دوره رياست جمهوری ولاديمير پوتين در ماه مارس سال آينده به پايان می‌رسد و براساس قانون اساسی روسيه، وی نمی تواند بار ديگر نامزد انتخابات رياست جمهوری شود.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33170

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پوتين در سخنرانی سالانه‌اش: نسبت به دخالت خارجيان در امور داخلی روسيه هشدار می‌دهم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016