یکشنبه 15 مهر 1386

مقتدی صدر و عبدالعزیز حکیم پیمان بستند، بی بی سی

عبدالعزیز حکیم و مقتدی صدر، دو رهبر عمده سیاسی شیعه عراق به منظور پایان بخشیدن به رقابت میان خود پیمانی امضا کردند.

عبدالعزیز حکیم مجلس اعلای اسلامی عراق را رهبری می کند که مشی نسبتاً میانه رو دارد اما مقتدی صدر در رأس گروهی تندرو به نام سپاه مهدی قرار دارد که گاه در عملیات مسلحانه نیز شرکت می جوید و ارتش آمریکا این گروه را مسئول بخشی از حملاتی می داند که علیه نفراتش در عراق صورت می گیرد.

هر دو گروه در مجلس عراق نمایندگانی دارند.

دو روحانی شیعه پس از امضای پیمان بیانیه ای صادر و هدف از پیمان را تحکیم روابط میان گروههای تحت رهبری خود و حرکت در راستای منافع ملی و اسلامی اعلام کرده اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

این پیمان در سه ماده تنظیم شده که بنابر ماده نخست آن، هر گروهی باید تحت هر شرایطی به خون ملت عراق احترام بگذارد، یعنی باید از ریختن خون مردم عراق خودداری شود.

بنابر ماده های دوم و سوم این پیمان، فعالیتهای رسانه ای و فرهنگی مجلس اعلا و سپاه مهدی باید هماهنگ و همگام شود و دو گروه باید برای حفظ هماهنگی میان خود هیئت مشترکی تشکیل دهند که در استانها و شهرستانها شعباتی داشته باشد.

گروه تحت رهبری عبدالعزیز حکیم که چندی پیش نام خود را از مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق به مجلس اعلای اسلامی عراق تغییر داد، 25 سال پیش در ایران و با پشتیبانی حکومت این کشور تأسیس شد تا نیرویی برای مبارزه با حکومت صدام حسین که در آن زمان در حال جنگ با ایران بود تشکیل دهد، این گروه سیاسی دارای شاخه ای نظامی به نام لشگر بدر بود که تحت حمایت سپاه پاسداران ایران فعالیت می کرد.

با سقوط حکومت صدام حسین، مجلس اعلا به عراق انتقال یافت و در روند تحولات سیاسی این کشور شرکت جست تا آنجا که هم اکنون این مجلس بخش مهمی از ائتلاف حاکم بر عراق است.

اما مقتدی صدر بر خلاف عبدالعزیز حکیم، چهره ای نوظهور است که پس از سقوط حکومت صدام حسین با موضعگیریهای تند خود و پیروانش شهرت پیدا کرد و دیگر گروههای عراقی، از جمله مجلس اعلا موضعی انتقادی یا مخالف علیه آن اتخاذ کردند.

سپاه مهدی تحت رهبری مقتدی صدر در میان جوانان شیعه نفوذ زیادی پیدا کرد و رفته رفته به جریان سیاسی مهمی در عراق تبدیل شد و در قانونگذاری و حکومت عراق سهم پیدا کرد.

اما اخیراً وزیران هوادار مقتدی صدر از دولت عراق خارج شدند.

گروه مقتدی صدر در آغاز موضعی مخالف نسبت به ایران پیدا کرد اما بعداً به ایران نزدیک شد و از این لحاظ در کنار مجلس اعلا قرار گرفت.

عبدالعزیز حکیم در برابر آمریکا مشی مسالمت جویانه تری دارد و وی با جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا دیدارهایی داشته است اما مقتدی صدر علناً خواهان مبارزه با ارتش آمریکا در عراق و خارج ساختن آنان از این کشور است، هرچند از چندی پیش فعالیت مسلحانه سپاه مهدی را به تعلیق درآورده است.

مشخص نیست که همپیمانی مجلس اعلا و سپاه مهدی به معنی تندروتر شدن مجلس اعلا خواهد بود یا میانه روتر شدن سپاه مهدی.

در همين زمينه:

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34407

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مقتدی صدر و عبدالعزیز حکیم پیمان بستند، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016