پنجشنبه 19 مهر 1386

تصويب پيش‌نويس طرح آمريکا عليه ترکيه مبنی بر نسل‌کشی ارامنه از سوی کميته‌ روابط خارجی و واکنش ها، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل


به دنبال تصويب طرح اتهامات آمريکا عليه ترکيه مبنی بر نسل‌کشی ارامنه از سوی کميته‌ی روابط خارجی مجلس نمايندگان اين کشور، رييس جمهور ترکيه ضمن محکوم کردن اين اقدام، آن را غيرقابل قبول دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) به نقل از پايگاه اينترنتی الجزيره، عبدالله گل رييس‌جمهور ترکيه در واکنش به اين اقدام کميته روابط خارجی مجلس نمايندگان آمريکا، آن را اقدامی غيرقابل قبول دانسته و تاکيد کرد: هيچ گونه دليلی برای اين اتهامات وجود ندارد و با اين اقدام به ترکيه بی‌احترامی شده است.

وی افزود: اين برخورد از سوی نمايندگان کشوری مثل آمريکا بسيار نامناسب است.

اين در حالی است که کميته‌ی روابط خارجی مجلس نمايندگان آمريکا با ۲۷ رای موافق در برابر ۲۱ رای مخالف پيش‌نويس اين طرح را تصويب کرده و قرار شده است که نمايندگان دموکرات آمريکا، ۱۵ نوامبر برای تصويب نهايی، آن را به رای بگذارند.

بر اساس پيش‌نويس اين طرح، حوادث مربوط به کشتار دسته جمعی ارمن‌ها در دوره‌ی امپراطوری عثمانی در جريان جنگ جهانی اول، نسل‌کشی محسوب شده است.

کميته‌ی روابط خارجی آمريکا در آغاز جلسه‌ی نشستی که برای تصويب پيش نويس اين طرح برگزار شد، به سخنرانی اسقف اعظم کليسای ارمنی‌ها در آمريکا گوش فرا داد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين در حالی است که جورج بوش رييس‌جمهور آمريکا، ضمن انتقاد از تصميم مجلس نمايندگان آمريکا که اکثريت آن را نماينده‌های دموکرات تشکيل می‌دهند، اين اقدام را به متضرر ساختن روابط آمريکا با هم پيمان اصلی‌اش ( ترکيه) در نيروهای ناتو و جنگ جهانی عليه تروريسم منجر دانست.

کاندوليزا رايس وزير امور خارجه‌ی آمريکا و و رابرت گيتس وزير دفاع اين کشور نيز ضمن انتقاد از اين طرح تاکيد کردند در صورت تصويب نهايی آن و به دليل احتمال واکنش‌های ديپلماتيک ترکيه، عمليات نيروهای آمريکايی در عراق با مشکل روبرو خواهد شد.

رايس تاکيد کرد: تصويب اين طرح تلاش‌های آمريکا را در خاورميانه به ويژه در عراق و افغانستان متزلزل می‌سازد؛ زيرا ترکيه يک هم پيمان استراتژيک مهم برای آمريکا است که نقش کليدی و مهمی را در حمايت از تلاش‌های آمريکا در خاورميانه ايفا می‌کند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34477

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تصويب پيش‌نويس طرح آمريکا عليه ترکيه مبنی بر نسل‌کشی ارامنه از سوی کميته‌ روابط خارجی و واکنش ها، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016