جمعه 4 آبان 1386

'سوریه محل حمله اسرائیل را پاکسازی کرده'، بی بی سی

تصاویر ماهواره ای از محلی در سوریه که تصور می شود هدف یکی از حملات هوایی ماه گذشته اسرائیل بوده نشان می دهد که از زمان این حمله، تمامی آثار مربوط به یک ساختمان از این محل زدوده شده است.

موسسه علوم و امنیت بین المللی که یک موسسه تحقیقاتی مستقل در آمریکا ست، این تصاویر را مورد مطالعه قرار داده و می گوید تخریب این ساختمان با چنین سرعتی موید آن است که سوریه سعی داشته است آنچه را در محل بوده، پنهان کند.

این موسسه می گوید این ساختمان ممکن است یک راکتور هسته ای در دست احداث بوده باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

موسسه علوم و امنیت بین المللی چند روز قبل تصاویر ماهواره ای از مجتمعی در شمال سوریه را منتشر کرد و گفت که این ساختمان، در روز 6 سپتامیر هدف حمله هوایی اسرائیل قرار گرفته است.

این تصاویر که به زمان قبل از حمله مربوط می شود، یک ساختمان بزرگ صنعتی و یک تلمبه خانه را در نزدیکی رود فرات نشان می دهد و این موسسه تحقیقاتی می گوید این تصاویر ممکن است متعلق به یک راکتور هسته ای در دست احداث باشد.

موسسه علوم و امنیت بین المللی می گوید مقایسه عکس های قبلی و فعلی نشان می دهد که این محل همان محلی است که جت های جنگنده اسرائیلی به آن حمله کرده بودند.

گزارش این موسسه باعث طرح سوالاتی در این مورد می شود که آیا سوریه موافقت نامه های خود را با آژانس بین المللی انرژی اتمی زیر پا گذاشته یا نه.

بر اساس این موافقت نامه ها، سوریه موظف است آژانس هسته ای سازمان ملل را در جریان هر گونه طرحی برای احداث تجهیزات هسته ای قرار دهد.

اسرائیل در اوایل ماه جاری میلادی برای اولین بار حمله هواپیماهای این کشور به یکی از تاسیسات نظامی سوریه، در حدود یک ماه قبل از آن را تایید کرد.

پس از وقوع حمله، سوریه اسرائیل را متهم به این بمباران کرد ولی از آنجا که اداره سانسور ارتش اسرائیل، دادن هرگونه اطلاعات در این باره را قدغن کرده بود، مقامات اسرائیلی از اظهار نظر در این باره خودداری کردند.

اما اداره سانسور ارتش اسرائیل، روز دوم اکتبر اجازه فاش کردن برخی از جزییات این حمله را داد.

یک روز پیش از آن، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در مصاحبه ای با بی بی سی گفت در تاریخ 6 سپتامبر گذشته، اسرائیل محل یکی از تاسیسات نظامی سوریه را هدف حمله هوایی قرار داده بود.


اسرائیل و سوریه به صورت رسمی در حال جنگ به سر می برند و اسرائیل از سال 1967 بلندی های جولان را که متعلق به سوریه است در اشغال خود دارد.

آقای اسد افزود: "این اقدام اسرائیل نشان داد که این کشور مخالفت غیر منطقی نسبت به صلح دارد" و تاکید کرد که سوریه حق پاسخگویی به اقدام اسرائیل را برای خود محفوظ نگه می دارد.

بشار اسد در توضیح در باره هدف این حمله، گفت هواپیماهای اسرائیلی به یک مجتمع نظامی که مورد استفاده نبود حمله کردند و ارتباط این مرکز نظامی با اهداف هسته ای را رد کرد.

سابقه دشمنی

اسرائیل و سوریه به صورت رسمی در حال جنگ به سر می برند و اسرائیل از سال 1967 بلندی های جولان را که متعلق به سوریه است در اشغال خود دارد.

آخرین مذاکرات صلح دو کشور از دسامبر 1999 تا ژانویه 2000 برگزار شد.

سوریه می گوید که اسحاق رابین، نخست وزیر پیشین اسرائیل در سال های میانی دهه 90 با عقب نشینی کامل از بلندی های جولان موافقت کرده بود اما اسرائیل می گوید که این موافقت تنها در تئوری صورت گرفت و خروج از مناطق اشغالی سوری تنها در صورت عادی سازی روابط میسر می شد، شرطی که سوریه می گوید هرگز آن را نپذیرفت.

مذاکرات دو کشور در سال 2000 بدون حل مساله بلندی های جولان که در اشغال اسرائیل است، شکست خورد.

بلندی های جولان، اصلی ترین منبع آب آشامیدنی اسرائیل را در خود جای داده و از مراکز مهم توریستی برای این کشور به شمار می رود.

در همين زمينه:

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34636

فهرست زير سايت هايي هستند که به ''سوریه محل حمله اسرائیل را پاکسازی کرده'، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016