سه شنبه 29 آبان 1386

تصویب منشوری برای دموکراسی در کشورهای جنوب شرقی آسیا، صدای آلمان

وزرای خارجه‌ی کشورهای جنوب شرقی آسیا قرار است در این اجلاس توافق‌نامه‌ای را به تصویب برسانند که بر مبنای آن اعضای این اتحادیه متعهد می‌شوند، امور مربوط به حقوق بشر و آرمان‌های دموکراتیک را در این منطقه گسترش دهند.

امروز (۱۹ نوامبر) نشست وزرای خارجه‌ی کشورهای جنوب شرقی آسیا (آ. سه. آن.) در سنگاپور برگزار می‌شود. رویدادهای اخیر میانمار برنامه‌ی کاری این اجلاس را که چهلمین سال تأسیس خود را جشن می‌گیرد، تحت‌الشعاع قرار داده‌اند. تا به‌حال کشورهای عضو آ. سه. آن. پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای که به رخدادهای خونین میانمار بپردازد، را رد کرده اند.

صدها هزار تن از راهبه‌های بودایی و مردم میانمار، از ماه سپتامبر امسال علیه دولت نظامی این کشور دست به تظاهرات صلح‌آمیز متعددی زدند که به دفعات و به شدت از سوی نظامیان حاکم در میانمار سرکوب شدند. در این درگیری‌ها بسیاری از تظاهر کنندگان دستگیر و عده‌ای کشته شدند.

گسترش دموکراسی در منطقه

وزرای خارجه‌ی کشورهای جنوب شرقی آسیا قرار است در این اجلاس توافق‌نامه‌ای را به تصویب برساندند که بر مبنای آن اعضای این اتحادیه متعهد می‌شوند، امور مربوط به حقوق بشر و آرمان‌های دموکراتیک را در این منطقه گسترش دهند.

این توافق‌نامه‌ قرار است فردا (۲۰ نوامبر) به امضا برسد. با این حال، برخی از فعالان امور دموکراسی در منطقه با تصویب این منشور مخالفت می‌کنند، چون آن را محملی برای تعلیق عضویت میانمار یا حذف آن می‌دانند.

نیان وین، وزیر خارجه‌ی میانمار اعلام کرده است که کشورش با مفاد این منشور موافق است و "مطمئناً آن را امضا خواهد کرد."

روز جمعه‌ (۱۶ نوامبر)، سنای آمریکا به اتفاق آراء، قطعنامه‌ای علیه میانمار به تصویب رساند و خواستار اخراج این کشور از آ. سه. آن. شد.

اهداف آ. سه .آن.

اتحادیه‌ی کشورهای جنوب شرقی آسیا در ماه اوت ۱۹۶۷ در شهر بانکوک تایلند به منظور تسریع پیشرفت اقتصادی و ثبات کشورهای منطقه‌ی جنوب شرقی آسیا تأسیس شد. مقر این اتحادیه در شهر جاکارتای اندونزی است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

کشورهای اندونزی، تایلند، سنگاپور، فیلیپین و مالزی، اعضای بنیانگذار این اتحادیه‌اند و کشورهای برونئی، کامبوج، لائوس، میانمار و ویتنام به تدریج به آن پیوسته‌اند. کشورهای عضو آ. سه. آن. در عرض چند سال توانستند اختلاف‌های موجود میان خود را حل و فصل کنند و مناسبات اقتصادی و سیاسی کشورهایشان را گسترش دهند.

یکی از اصولی که اتحادیه، خود را موظف به رعایت ‌آن می‌داند، اصل عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر است. این اصل در پی رویدادهای اخیر در کشور میانمار به شدت مورد انتقاد گرفته است.

در همين زمينه:

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34937

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تصویب منشوری برای دموکراسی در کشورهای جنوب شرقی آسیا، صدای آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016