چهارشنبه 14 آذر 1386

تمجيد گورباچف از دستاوردهای پوتين، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يی


ميخائيل گورباچف، رهبر شوروری سابق گفت به رغم انتقادات غرب مبنی بر اينکه ولاديمير پوتين دموکراسی را در روسيه سرکوب کرده است، ولی وی روسيه را از آشوب و اغتشاش خارج کرده و جايگاه تاريخی اين کشور را تضمين کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از روزنامه‌ی واشنگتن پست، حمايت گورباچف از پوتين در حالی صورت گرفت که وی اذعان کرد رسانه‌های اين کشور سرکوب شده و مقررات انتخاباتی روسيه برخلاف ايده‌آل‌های دموکراتيک است.

رهبر شوروی سابق که از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۱ قدرت را در دست داشت، روز سه‌شنبه در دانشگاه هاروارد (محل برگزاری کنفرانسی در خصوص تسليحات هسته‌يی) به روزنامه واشنگتن پست گفت، پوتين و ديگر رهبران روسی اغلب از سوی غرب درک نمی‌شوند.

وی در واکنش به سوالی درباره‌ی مناقشه‌ی آمريکا با مسکو بر سر سپر دفاع موشکی، قدرت سربازان روسی در اروپا و ديگر مسائل روز گفت:‌ تغييرات عمده‌ای در حال انجام است، تغييراتی که در حال پيشرفت در روسيه هستند، همگان اين پيچيدگی‌ها را درک نمی‌کنند.

رهبر اتحاد جماهير شوروی سابق اظهار داشت: روسيه به شرکای غربی خود نيازمند است. اما روسيه نمی‌خواهد يک شريک کوچک‌تر باشد و نخواهد بود. اين همان چيزی است که غرب به دنبال آن است.

اگرچه گورباچف از پوتين حمايت کرده است ولی همچنين از برخی اقدامات وی برای تصاحب قدرت انتقاد کرد.

گورباچف گفت که احترام وی نسبت به افسر سابق کا.گ.ب (پوتين) افزايش يافته است.

به عقيده رهبر شوروی سابق، پوتين روسيه را از ويرانی‌های زمان بوريس يلتسين، رييس‌جمهور سابق روسيه (۱۹۹۱-۱۹۹۹) نجات داده است. يلتسين به قيمت ناآرامی‌های اقتصادی و اجتماعی فراوان قصد داشت که کشور را به سمت نظام سرمايه‌داری پيش ببرد.

گورباچف گفت: اکنون روسيه در حال احيا شدن است و اين شروع مجدد برای اولين بار در تاريخ روسيه نيست. ما به درک شما احتياج داريم که بفهميد ما در ميانه‌ی راه انتقال به يک کشور آزاد و کاملا دموکراتيک قرار داريم.

گورباچف ۷۶ ساله از زمان کناره‌گيری از قدرت نقش مبهمی در روسيه داشته است. وی از توجه عمومی چندانی در روسيه برخوردار نيست. گورباچف در سال ۱۹۹۶ در انتخابات رياست جمهوری اين کشور شرکت کرد و تنها نيم درصد آرا را به خود اختصاص داد.

وی اکنون در خارج از روسيه به عنوان "فردی شجاع" که در پايان دادن به دوران جنگ سرد نقش داشت، مورد تحسين است.

رهبر شوروی سابق تهديدهای پيش روی محيط زيست را يکی از سه چالش بزرگ پيش روی جهان ناميد. وی امنيت و فقر روز افزون را از ديگر تهديدهای پيش روی بشر ناميد.

وی سه‌شنبه شب در دانشگاه هاروارد از عدم تلاش برای رها کردن جهان از تسليحات هسته‌يی به شدت انتقاد کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گورباچف گفت: در حال حاضر ما شاهد تفکر نظامی در سياست هسته‌يی هستيم. امروزه، تمام کشورهای هسته‌يی سياست خود را روی حفظ طولانی مدت تسليحات هسته‌يی بنا نهاده‌اند.

وی تصريح کرد: اين مساله خطرناک است. معتقدم تکبر و خودبينی يک قدرت بزرگ که به تنهايی قادر به حل تمام مشکلات نيست بسيار پر هزينه است. ما در حال پرداخت تاوان سنگينی هستيم و معتقدم آمريکايی‌ها در حال پرداخت هزينه‌ی گزافی هستند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35139

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تمجيد گورباچف از دستاوردهای پوتين، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016