جمعه 14 دی 1386

پيروزی اوباما وهاکبی در رقابت انتخاباتی در آيووا، رادیو فردا

سناتور باراک اوباما از حزب دمکرات و مايک هاکبی، فرماندار سابق ايالت آرکانزا، از حزب جمهوری خواه توانستند در نخستين گام انتخابات رياست جمهوری، در انتخابات مقدماتی در ايالت آيووا رقبای هم حزبی های خود را پست سر بگذارند.

انتخابات مقدماتی برای مشخص شدن نامزد های حزب دمکرات و حزب جمهوری خواه در انتخابات رياست جمهوری آمريکا روز پنجشنبه در ايالت آيووا برگزار شد.

مايک هاکبی توانست به راحتی ميت رامنی، فرماندار سابق ماساچوست، در انتخابات انجمن های محلی ايالت آيووا پشت سر بگذارد و باراک اوبا نیز توانست هيلاری کلينتون، نماينده نيويورک در سنا، را شکست دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رای گيری روز پنجشنبه طی تجمعاتی در بيش از يک هزار و ۸۰۰ نقطه مختلف ايالت آيووا بر گزار شد تا هيئت های موسوم به نمايندگی را انتخاب کنند.

انتخابات در آيووا سرآغاز ماراتن انتخاباتی در آمريکا بود که در تابستان سال ۲۰۰۸ در کنوانسيون های ملی رقابت برای انتخاب نامزد هر حزب به اوج خود خواهد رسيد.

انتخابات ۲۰۰۸ نبردی انتخاباتی را رقم می زند که در ۵۰ سال اخير بی سابقه توصيف شده است، چرا که در اين انتخابات هيچ بخت تضمين شده ای برای هيچ يک از نامزدها وجود ندارد.

تا پيش از برگزاری انتخابات در روز پنجشنبه، نظر سنجی ها حاکی از آن بود که در حزب دمکرات باراک اوباما از رقبای خود در آيووا جلوتر است و به شکلی غيرقابل پيش بينی، جان ادواردز در مقام دوم قرار گرفته و هيلاری کلينتون سوم شده است. اين نظرسنجی کار مشترک خبرگزاری رويترز، موسسه زاگبی و شبکه سی. اس. پی ان بود.

براساس اين نظر سنجی ها در حزب جمهوری خواه مايک هاکبی در رای گيری در آيووا، با دو درصد بيشتربر ميت رامنی، فرماندار ماساچوست پيشی گرفته بود و سناتور جان مک کين و سناتور فرد تامسون در مقام های بعدی قرار داشتند.

باراک اوباما دو دقيقه فرصت يافت تا در شب رای گيری در تلويزيون آيووا ظاهر شود. او گفته بود:«من صدای شما را به کاخ سفيد خواهم برد و تا هر روزی که آنجا باشم برای شما خواهم جنگيد.»

باراک اوباما در صورت برنده شدن در انتخابات، اولين رييس جمهوری سياهپوست آمريکا خواهد بود. همچنين اگر هيلاری کلينتون در انتخابات ماه نوامبر - تقريبا يازده ماه ديگر - پيروز شود، نخستين رييس جمهوری زن آمريکا لقب خواهد گرفت.

انتخابات آمريکا

رقابت های انتخابات رياست جمهوری ايالات متحده که هر چهار سال يک بار برگزار می شود، شامل چهار مرحله می شود: انتخابات مقدماتی در انجمن های حزبی برای تعيين نامزدها؛ تشکيل کنوانسيون های ملی برای تعيين روش های مشترک و معرفی نامزد رسمی هر يک از دو حزب در انتخابات عمومی؛ رقابت دو نامزد رسمی در سراسر کشور برای شش تا هشت ماه؛ و مجمع انتخاباتی، که تعداد اعضای هر ايالت در آن مجمع برابر است با تعداد نمايندگان آن ايالت در دو مجلس کنگره.

از آنجا که هنوز نمی توان با قاطعيت از دو نامزد نهايی سخن گفت نگاه ها به سوی انتخابات دو ايالت آيوا و نيوهمپشاير دوخته شده است. انتخابات حزبی پس از اين دو ايالت در ساير ايالت های آمريکا برگزار خواهد شد. بنابر اين همه نامزدها می کوشند در انتخابات اين دو ايالت جزو حذف شدگان نباشند.

موضوعات بسياری هستند که موضع گيری هر يک از نامزدها در باره آن می تواند ميزان محبوبيت او را کاهش يا افزايش دهد. از جمله اين موضوعات می توان به سياست خارجی ايالات متحده اشاره کرد.

در محور سياست خارجی، دو موضوع عراق و چگونگی مواجهه با ايران بيشترين نگاه ها را متوجه خود کرده و بيشترين بحث ها را در کارزار انتخاباتی برانگيخته است.

دموکرات ها از برقراری تماس مستقيم با ايران، سوريه و کره شمالی، حمايت می کنند.

جرج بوش، رييس جمهوری فعلی آمريکا، از حزب جمهوريخواه است. اما اکثريت دو مجلس کنگره، پس از انتخابات ميان دوره ای سال گذشته، در اختيار دموکرات هاست

در همين زمينه:

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35444

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پيروزی اوباما وهاکبی در رقابت انتخاباتی در آيووا، رادیو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016