پنجشنبه 19 اردیبهشت 1387

بیروت در آتش: حامیان حزب الله شورش کردند، رادیو فردا

هواداران گروه حزب الله، روز چهارشنبه با آتش زدن لاستيک در خيابان های اصلی شهر بيروت، پايتخت لبنان را فلج کرده اند و شهر چهره ای آشوب زده به خود گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، شورش خيابانی هواداران حزب الله با اعتصاب کارکنان فرودگاه بیروت که خواهان افزايش حقوق خود هستند، همراه شده است؛ اعتصابی که از حمايت گروه حزب الله برخوردار است و موجب شده تا تمامی پروازها لغو شوند.

رسانه های غربی، ناآرامی اخير را عميق تر شدن اختلافاتی ارزيابی کرده اند که در چند ماه اخير در لبنان اوج گرفته است.

در اين اختلافات، گروه حزب الله و متحدانش که از حمايت ايران و سوريه برخوردارند در تلاشند تا قدرت سياسی خود را در برابر فواد سينيوره، نخست وزير لبنان که از سوی غرب حمايت می شود، افزايش دهند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در حال حاضر هواداران حزب الله، راههای اصلی شهر بيروت از جمله مسير منتهی به بندر بيروت را مسدود کرده اند.

گزارش ها حاکی است که جوانان وفادار به دو گروه در محله «مزرع» در بيروت، با پرتاب سنگ با هم درگير شده اند. در اين درگيری ها عمدتا جوانان سنی حامی دولت در يک سو و جوانان شيعه حامی حزب الله در سوی ديگر هستند.

ارتش لبنان که اصولا در درگيری های مذهبی و قومی، بی طرفی را رعايت می کند، در تلاش است تا دو گروه را جدا از يکديگر نگاه دارد.

مروان حمده، از وزرای کابينه آقای سينوره به رويترز گفت: «آنچه ما امروز شاهد آن هستيم، قدرت بخشيدن به دولت در سايه حزب الله است.»

تنش تازه روز سه شنبه زمانی آغاز شد که دولت لبنان، گروه شبه نظامی حزب الله را متهم کرد با اداره شبکه مخابراتی خود و کارگذاشتن دوربين های جاسوسی در فرودگاه بيروت، حق حاکميت دولت لبنان را مخدوش کرده است.

دولت لبنان که از سوی ايالات متحده امريکا و چند کشور عربی از جمله عربستان سعودی حمايت می شود، رييس تشکيلات امنيتی فرودگاه بيروت را به اتهام همکاری با حزب الله برکنار کرد.

حزب الله لبنان، شبکه مخابراتی خود را بخشی از تجيهزات امنيتی گروه خوانده ست که نقش بسيار مهمی در در جنگ با اسراييل در سال ۲۰۰۶ داشته است.

رهبران متحد دولت لبنان حزب الله را متهم کرده اند که با اين هدف کنترل رفت و آمد سياستمداران لبنانی مخالف سوريه و شخصيت های خارجی، دوربين ها را در فرودگاه نصب کرده است. اين اظهارات موجب شد تا حاميان حزب الله نيز روز چهارشنبه به شورش خيابانی دست بزنند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36791

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بیروت در آتش: حامیان حزب الله شورش کردند، رادیو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016