چهارشنبه 22 خرداد 1387

دست کم ۱۱ نظامی پاکستان در مرز افغانستان کشته شدند، رادیو فردا

ارتش پاکستان روز چهارشنبه نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا را به کشتن ۱۱ نفر از نظامیان پاکستانی، در جريان يک حمله هوايی در شمال این کشور، و در نزدیکی مرز افغانستان، متهم کرده است.

ارتش پاکستان با انتشار بيانيه ای اعلام کرده است که بامداد چهارشنبه ۲۲ خرداد ماه در پی گزارش درگيری ميان نيروهای افغانستان و نظاميان طرفدار طالبان در منطقه قبيله ای مهمند واقع در شمال پاکستان و که نزديک مرز افغانستان، هواپيماهای نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا، نقاطی بمباران کردند.

در اين بيانيه آمده است که در جريان اين بمباران ها ۱۱ شبه نظامی دولتی پاکستان که با نام «اف. سی» خوانده می شوند، کشته شده اند.

اين در حالی است که خبرهای ضد و نقيضی درباره اين حادثه منتشر شده است اما هنوز مقامات رسمی طرف های درگير در اين باره اظهار نظر نکرده اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، يک مقام رسمی در پنتاگون، وزارت دفاع آمريکا، خبر حمله هوايی در نيمه شب سه شنبه ۲۱ خرداد ماه در جنوب افغانستان را تاييد کرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گفته اين مقام رسمی که نامی از او برده نشده است، در پی حمله «شورشيان» به جنوب افغانستان، از سوی مرزهای پاکستان، نيروهای ائتلاف متقابلاً به حملات پاسخ داده اند و در جريان درگيری حداقل يک حمله هوايی انجام شده است. او جزئيات بيشتری در اين باره اعلام نکرده است.

مقامات ديگر وزارت دفاع آمريکا در ايالات متحده، سوالات در باره اين حادثه را بيان اينکه «موضوع بسيار حساس است» به سفارت آمريکا در پاکستان ارجاع داده اند.

به دليل ناامنی و صعب العبور بودن منطقه، خبرنگاران امکان حضور در محل حادثه را نيافته اند.

اين منطقه به عنوان محل استقرار گروه های وابسته به طالبان برای حمله به افغانستان شناخته شده است.
پاکستان برای برقراری امنيت در اين منطقه قبيله ای نيروهای پليس محلی گماشته است اما غرب و افغانستان می گويد که اين نيروها توان مقابله با نظاميان طرفدار طلبان را ندارند.

افغانستان بارها پاکستان را به حمايت از طالبان متهم کرده است. طالبان تا پيش از سال ۲۰۰۱ مورد حمايت پاکستان بود.

روايت های متناقض از يک حادثه

مقامات پاکستان اعلام کرده اند که درگيری روز سه شنبه زمانی پيش آمده است که نيروهای افغان در حال تلاش برای برپايی يک پست نگهبانی برفراز يک کوه در منطقه مرزی بوده اند و نيروهای پاکستان به آنان گفته اند محل را تخليه کنند.

يک رهبر قبيله ای به نام خان محمد به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است نيروهای افغانی با حمايت نيروهای ائتلاف، روز دوشنبه وارد اين منطقه شده بودند. ناتو و نيروهای آمريکايی اين گفته را تاييد نکرده اند.

خان محمد گفته است که افراد قبايل با افغان ها و نيروهای خارجی تبادل آتش کرده اند و سپس نيروهای امنستی پاکستان هم آتش گشوده اند.

اين در حالی است که برخی مقامات پاکستان بدون ذکر نام خود اعلام کرده اند نيروهای پاکستانی ميان آتش باری قبايل و افغان ها گير کرده بودند.

خان محمد به آسوشيتدپرس گفته است که پس از آغاز درگيری، دو هواپيما را ديده است که برخی نقاط را بمباران کرده اند.

از سوی ديگر، ارتش پاکستان در بيانيه خود اعلام کرده است که حمله هوايی يک پست نگهبانی نيروهای «اف. سی.» را هدف قرار داده است.

در همين حال مولوی عمر، سخنگوی يک گروه حامی طالبان در پاکستان ادعا کرده است شببه نظاميان در برابر يک تهاجم به خاک پاکستان ايستادگی کرده اند.

او گفته است بين ۶۰ تا ۱۰۰ نفر از جنگجويانش به نيروهای افغان و ناتو که در حال برپايی يک سنگر در خاک پاکستان بوده اند حمله کرده اند.

او همچنين گفته است که حدود ۴۰ سرباز افغان در اين درگيری ها کشته شده اند، تعدادی دستگير و يک هليکوپتر ناتو منهدم شده است، در مقابل ۸ نفر از نيروهای طرفدار طالبان هم کشته شده اند.

هيچ يک از ادعا های او از طرف منابع مستقل تاييد نشده است و سفارت آمریکا در پاکستان اعلام کرده که تاکنون گزارشی از حمله هوایی دریافت نکرده است.

همچنين تلويزيون دولتی پاکستان روز چهارشنبه اعلام کرده است که ۱۸ نفر، از جمله ۸ شهروند غير نظامی و ۱۰ سرباز در جريان اين درگيری کشته شده اند.

تلويزيون دولتی پاکستان همچنين اعلام کرده است که نيروهای افغان و خارجی تلاش کرده اند يک پست نگهبانی نظامی برپا کننده که با مقاومت قبايل محلی رو به رو شده است و پس از آن حمله هوايی ناتو يک پست نگهبانی نظامی پاکستان را منهدم کرده که موجب مرگ نيروهای پاکستانی شده است.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37237

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دست کم ۱۱ نظامی پاکستان در مرز افغانستان کشته شدند، رادیو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016