پنجشنبه 3 مرداد 1387

سفر باراک اوباما به آلمان، دويچه وله

* انتظار می‌رود برای سخنرانی اوباما در میدان «ستون آزادی» در برلین، ده‌ها هزار نفر به این محل بیایند. شماری از شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی آلمان سخنرانی اوباما را به طور مستقیم پخش خواهند کرد.


بارک اوباما، نامزد حزب دمکرات‌ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، برای دیداری یک روزه وارد آلمان شد. او قرار است در یکی از میدان‌های معروف شهر برلین سخنرانی کند. این سخنرانی بحث‌ها و انتظارهای متفاوتی برانگیخته است.

در ماه نوامبر امسال، آمریکایی‌ها رییس‌جمهوری تازه‌ی خود را انتخاب خواهند کرد. باراک اوباما، نامزد دمکرات‌ها در این انتخابات، امروز پنجشنبه (۲۴ ژوییه) برای دیداری یک روزه وارد برلین شد. وی مستقیما از فرودگاه رهسپار دفتر صدراعظمی آلمان شد، تا با آنگلا مرکل دیدار و گفت‌وگو کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به مناسبت دیدار اوباما از برلین، در پایتخت آلمان تدابیر امنیتی شدیدی اتخاذ شده است. بیش از ۷۰۰ پلیس برای حفاظت از سناتور آمریکایی به خدمت گرفته شده‌اند. نخستین چیزی که برلینی‌ها از دیدار ابوباما دستگیرشان شد، راه‌بندان‌های بزرگ در خیابان‌های پیرامون «ستون پیروزی» (زیگززویله) بود، جایی که اوباما سخنرانی خواهد کرد. برای ساختن صحنه، چندین خیابان اصلی این محل از روزها پیش بسته شده است.

انتظار می‌رود که ده‌ها هزار نفر برای شنیدن سخنرانی وی گردآیند. این محل معمولا برای جشن پیروزی هواداران فوتبال مورد استفاده قرار می‌گیرد. «برند گف» یک آمریکایی که در برلین زندگی می‌کند، هوادار اوباما نیست، ولی نظاره‌گری کنجکاو است. وی در حالی که از هیاهوی پیرامون دیدار اوباما از برلین شگفت‌زده شده می‌گوید: «من احساس می‌کنم که یک ستاره‌ی موسیقی پاپ به اینجا آمده است و این دیدار با سیاست ارتباط چندانی ندارد، بلکه بیشتر با حسرتی برای یک احساس تازه. به باور من، همه‌ی اروپا و همچنین آلمان از دست جرج بوش خسته شده‌اند. آنان پس از هشت سال می‌خواهند که او برود و رییس‌جمهوری تازه‌ای جانشین او گردد».


اختلاف‌نظر درباره‌ی محل سخنرانی

اوباما ترجیح می‌داد در برابر دروازه‌ی تاریخی «براندنبورگ» سخنرانی کند، جایی که رونالد ریگان و بیل کلینتون نیز سخنرانی کرده بودند. تفاوت آن دو با اوباما در این است که در زمان سخنرانی خود در برابر دروازه‌ی براندنبورگ، رییس‌جمهوری آمریکا بودند. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با ترشرویی مختصری برای نامزد دمکرات‌ها پیغام فرستاد که دروازه‌ی براندنبورگ برای کارزار انتخاباتی محل مناسبی نیست. فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه‌ی آلمان این امر را تنگ‌نظرانه خواند، ولی صدراعظم آلمان بر مواضع خود ایستاد.

مرکل گفت: «شاید این امر کمی ازمدافتاده به نظر برسد و دیدگاه‌های گوناگونی درباره‌ی آن وجود داشته باشد. ولی تصمیمی است که گرفته شده و اکنون ما خوشحالیم که سناتور اوباما به برلین می‌آید. من نظر خود را بیان کردم و این کار باید در یک کشور آزاد ممکن باشد».

اوباما با فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه‌ی آلمان نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت. ولی از آنجا که دولت آلمان نمی‌خواهد در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دخالت کند، بیانیه‌ای درباره‌ی مضمون گفت‌وگوهای اوباما با مقامات آلمانی منتشر نخواهد شد. سناتور آمریکایی روز جمعه (۲۵ ژوییه) رهسپار پاریس خواهد شد.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37733

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سفر باراک اوباما به آلمان، دويچه وله' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016