پنجشنبه 24 مرداد 1387

توافق لبنان و سوريه بر سر برقراری روابط دیپلماتیک، رادیو فردا

ميشل سليمان رييس جمهوری لبنان در جريان سفر به دمشق و مذاکره با بشار اسد همتای سوری خود، بر سر برقراری روابط ديپلماتيک و گشايش سفارت خانه توافق کردند.

خبرگزاری ها، خبر دست یابی به این توافق را به نقل از يک مقام رسمی سوريه منتشر کرده اند اما هنوز جزئيات بيشتری در اين باره منتشر نشده است.

يک مشاور بشار اسد در باره توافق دو کشور برای گشايش سفارتخانه به خبرگزاری رويترز گفته است: «دو رييس جمهوری از وزيران امور خارجه خود خواسته اند قدم های لازم برای عملی کردن توافق انجام شده را از همين امروز بردارند.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

طی ماه های گذشته، دمشق از سوی آمريکا و فرانسه برای دستیابی به توافقی با لبنان برای تاسيس سفارتخانه و تعيين حدود مرزهای دو کشور، تحت فشار قرار داشته است.

اين توافق در جريان سفر ميشل سليمان رييس جمهوری جديد به دمشق به دست آمد. اين سفر که عصر روز چهارشنبه ۲۳ مرداد ماه آغاز شد.

ميشل سليمان اولين رييس جمهور لبنان است که پس از ترور رفيق حريری، نخست وزير فقيد لبنان، به سوريه سفر کرده است.

ترور رفيق حريری، اعتراض گسترده مردم لبنان نسبت به حضور نظامی سوريه در لبنان را به دنبال داشت که در پی اين اعتراضات سوريه به ۲۹ سال حضور نظامی خود در لبنان خاتمه داد.

سوريه از سوی برخی جناح های سياسی لبنان به دست داشتن در ترور رفيق حريری متهم شد، اما مقامات سوريه اين اتهامات را رد کرده اند.

توافق در پی مذاکرات پاريس

توافق روز چهارشنبه بین لبنان و سوريه که در صورت تحقق آن دو کشور پس از ۶۳ سال روابط سياسی کامل برقرار می کنند، حاصل توافقی است که ماه گذشته در جريان سفر بشار اسد به پاريس حاصل شد.

در اين سفر، سوريه موافقت کرد که با فرستان سفير به لبنان، استقلال اين کشور را به رسميت بشناسد.

سوريه همچنين موافقت کرده است که «شورای عالی مشترک سوريه و لبنان» را دوباره فعال کند.

همچنين قرار است، نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه به دمشق سفر کند.

همزمان با سفر ميشل سليمان به دمشق، انفجار يک بمب در طرابلس، واقع در شمال لبنان، ۱۸ نفر که بيشتر آن ها نظامی بوده اند کشده شدند.

شمال لبنان طی ماه های اخير صحنه درگيری های خونين ميان اقوام مخالف و موافق دولت در اين منطقه بود.

اين بمب گذاری همچنين يک روز پس از رای اعتماد پارلمان لبنان به دولت جديد اين کشور رخ داد.

روز سه شنبه ۲۶ مرداد ماه، ازميان ۱۲۷ نماينده حاضردرنشست پارلمان بيروت، ۱۰۷ نفربه دولت تازه فواد سنيوره و اساسنامه آن رای موافق دادند.

رای اعتماد پس ازآن امکان پذيرشد که يک کميسيون دولتی پيشنهاد کرد که حزب الله جنگ افزار خود را برای «دفاع ازلبنان» حفظ کند.

دولت فواد سنيوره هفته گذشته اين پيشنهاد را مورد حمايت قرارداد و همچنين به درخواست اکيد حزب الله برای داشتن «حق وتو» درمورد همه تصميم های دولت تن در داد

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37982

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'توافق لبنان و سوريه بر سر برقراری روابط دیپلماتیک، رادیو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016