دوشنبه 1 مهر 1387

تامبو امبکی از ریاست جمهوری آفریقای جنوبی کناره گیری کرد، راديو فردا


تامبو امبکی، رييس جمهوری آفريقای جنوبی که طولانی ترين دوره رشد اقتصادی اين کشور را رهبری و هدايت کرد روز يکشنبه از مقام خود استعفا داد و آفريقای جنوبی را در بدترين بحران خود از زمان آپارتايد قرار داد.

امبکی که قدرت را از نلسون ماندلا در سال ۱۹۹۹ تحويل گرفت روز يکشنبه با درخواست حزب حاکم آفريقای جنوبی برای استعفاء موافقت کرد. به پايان دوره رياست جمهوری وی يکسال ديگر باقی مانده بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس جمهوری آفريقای جنوبی در سخنانی که به طور زنده از تلويزيون پخش شد، گفت: من مايلم از اين فرصت برای اطلاع به ملت خبر دهم که من امروز (يکشنبه) نامه ای برای رييس مجمع ملی ارسال و استعفای خودم را از عالی ترين مقام رهبری آفريقای جنوبی اعلام کردم.

تامبو امبکی افزود که کناره گيری وی از مقام خود از روزی رسميت می يابد که مورد تاييد پارلمان اين کشور قرار گيرد.

حزب «کنگره ملی» آقای امبکی را به مداخله در روند قانونی رسيدگی به پرونده جيکاب زوما، رقيب وی و رهبر کنونی «کنگره ملی آفريقا»، متهم کرده است. آقای امبکی اين اتهام را بی پايه می داند.

کناره گيری تابو امبکی راه را به روی جيکاب زوما می گشايد تا سرانجام بر کرسی رياست جمهوری آفريقای جنوبی تکيه بزند.

کناره گيری رييس جمهوری آفريقای جنوبی از قدرت پس از بزرگترين دستاورد سياست خارجی او در زمينه ميانجی گری او برای تقسيم قدرت در زيمبابوه صورت می گيرد.

انتظار می رود که کفيل رياست جمهوری آفريقای جنوبی روز دوشنبه رسما معرفی شود و اعضای کابينه نيز در سمت های خود ابقاء شوند.

«سابقه خطرناک»

مولتسی امبکی، برادر رييس جمهوری آفريقای جنوبی که تحليلگر و منتقد تامبو امبکی است در يکی از روزنامه های اين کشور نوشته است که برکناری رييس جمهوری از سوی حزب حاکم، « مجوزی برای جنگ داخلی» است که سابقه خطرناکی را به دنبال خواهد داشت.

رييس جمهوری آفريقای جنوبی در دوران زمامداری اش توانست با سياست های حمايتی خود و جذب سرمايه گذاران خارجی رشد اقتصادی بالايی را برای بزرگترين اقتصاد قاره آفريقا رقم زند.

وی همچنين نقش به سزايی در شکل گيری يک طبقه متوسط سياهپوست ايفاء کرد. اما منتقدين او معتقدند که ميليون ها سياهپوست فقير از برنامه های وی بهره ای نبردند.

آقای امبکی زمانی که چهارده ساله بود به شاخه جوانان کنگره ملی آفريقا پيوست و روز یکشنبه نیز در سخنرانی خود گفت: « من به مدت ۵۲ سال عضو کنگره ملی آفريقا بوده ام و همچنان عضو آن باقی خواهم ماند و به تصميماتش احترام خواهم گذاشت.»

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/38414

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تامبو امبکی از ریاست جمهوری آفریقای جنوبی کناره گیری کرد، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016