یکشنبه 28 مهر 1387

«نگاه جنسی و نژاد پرستی» در انتخابات آمریکا، رادیو فردا

انتخابات پر حاشيه ايالات متحده اين روزها با بحث داغ ديگری روبرو است: نگاه جنسی و زن ستيزی.

اين بحث هنگامی به اوج خود رسيد که خبرگزاری رويتر، در ماه اکتبرعکس هايی جنجالی از سارا پيلين منتشر کرد؛ کلوزآپ ساق پاهای پيلين و هواداران جوان وی که گويی به پاهای وی خيره شده اند.

آسوشيت پرس و خبرگزاری فرانسه نيز از در همان روز عکس مشابه ای از زاويه ای ديگر منتشر کردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سايت شبکه فاکس نيوز با پرداختن به اين موضع می نويسد، نيت واقعی عکاسان چه معطوف به جنسیت باشد چه هنر، پس از انتشار اين تصاوير در سايت این شبکه، در سه ساعت نخست بیش از یازده هزار نفر برای آن نظر نوشتند.

فاکس نيوز می نويسد برخی از نظر دهندگان نوشته اند اگر به جای سارا پيلين يک مرد سخنران بود، عکاسان از چنين زاويه ای عکس نمی گرفتند.

به نوشته سايت فاکس نيوز اين دسته از نظردهندگان معتقدند که اين موردی از نگاه جنسی يا زن ستيزی در مبارزه انتخاباتی رياست جمهوری آمريکاست.


فاکس نيوز که بيشتر منعکس کننده ديدگاه های محافظه کاران در آمريکاست می نويسد، دسته ای ديگر از نظردهنگان معتقدند که چنين عکس هايی تنها نمونه کوچکی از جريان غالب رسانه های آمريکايی در نگاه به سارا پيلين است.

فاکس نيوز می افزايد به نظر اين دسته، اين رسانه ها قصد دارند سارا پيلين را طوری جلوه دهند که گویا تنها مزيت وی جذابيت فيزيکی وی است.

با اين حال این شبکه تلویزیونی در ادامه می آورد دسته ای ديگر از نظردهندگان معتقدند اين عکس ها جنبه زن ستيزانه نداشته و کادربندی آن مانند ديگر کادربندی هاست، که عکاس قصد داشته هواداران پيلين را همراه با خود او نشان دهد.

يکی از نظردهندگان نوشته است: «اگر اين (تصاوير) ميل جنسی شما را تحريک می کند، شما منحرفيد.»

شخص ديگری نوشته است: «اگر پاهای يک مرد در اين عکس بود، آيا نگاه جنسی داشت؟ عکس جرج بوش با آستين کوتاه در مرزعه سکسی است؟ عکس اوبا ما با شورت شنا سکسی است؟»

فاکس نيوز می نويسد که برخی ديگر از نظر دهنگان، سارا پيلين، معاون نامزد رياست جمهوری جمهوری خواهان را متهم می کنند که نگاه جنسی را به کارزار انتخابات وارد کرده است.

جنيفر پوزنر، منتقد رسانه های جمعی می گويد: «رسانه‌های آمریکایی مدت هاست که مردان سفيد را رهبران طبيعی می دانند در حاليکه برخوردشان با زنان و رنگين پوستان به گونه ای است که گويی انها غير خودی، آشوبگر، و غير قابل اطمينان هستند.»

جنيفر پوزنر، مدير گروه «زن در رسانه ها و اخبار» با اشاره به شبکه هايی چون «سی ان ان»، «ان بی سی» و «فاکس نيوز» می گويد که لباس جلو باز هيلاری کلينتون يا چين و چروک پوست وی، اينکه آيا اوباما به اندازه کافی سیاه است و سکسی خواندن سارا پيلين نمونه ای از نگاه نژادپرستانه و معطوف به سکس رسانه های آمريکايی در کارزار انتخاباتی آمريکاست.

اين منتقد رسانه ها همچنين عبارات ديگری چون «بهره گيری از برگ جنسيتی» و «بهره گيری از برگ نژادی» را نمونه ای ديگر از اين رويکرد برمی شمارد.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/38745

فهرست زير سايت هايي هستند که به '«نگاه جنسی و نژاد پرستی» در انتخابات آمریکا، رادیو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016