Saturday, Feb 11, 2017

صفحه نخست » آب و برق و تلفن ۱۱ شهر خوزستان قطع شد

Bargh_electricity.jpgایسنا ـ مدیر کل مدیریت بحران خوزستان گفت: قطعی آب و برق و تلفن در ساعات اولیه امروز ۱۱ شهر خوزستان را به تعطیلی کشاند.

هاشم بالدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: گردوغبار و آلودگی ناشی از طوفان هشتم بهمن‌ماه در استان بر شبکه‌های فوق‌ توزیع و اضطرار انباشته شده بود و تاکنون کاملا پاکسازی نشده است و با پدیده مه گرفتگی و افزایش رطوبت تا ۹۷ درصد ساعت یک بامداد امروز این ایستگاه‌ها و خطوط از مدار خارج شدند.

وی افزود: افزایش رطوبت به همراه گردوغبار حالت عایق‌مانندی در ایستگاه‌های فوق‌توزیع و شبکه‌های خطوط انتقال برق ایجاد کرد و از حدود ساعت یک بامداد امروز ایستگاه‌های فوق توزیع ۱۱ شهرستان اهواز، کارون، باوی، حمیدیه، هویزه، ماهشهر، هندی‌جان، آبادان، خرمشهر، شادگان و دشت آزادگان با شدت گرفتن مه گرفتگی از مدار خارج شدند.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان تصریح کرد: از ساعت پنج صبح امروز تعطیلی مدارس را در این ۱۱ شهرستان در دو نوبت صبح و بعد از ظهر و تعطیلی دانشگاه‌ها و ادارات و بانک‌ها را اعلام کردیم. متاسفانه زمان قطع برق به علت نبود برق اضطراری در تصفیه‌خانه و مراکز مخابراتی با قطع آب و مخابرات نیز در اهواز و برخی شهرستان‌ها مواجه شدیم.

بالدی ادامه داد: تامین برق اضطراری برای تصفیه‌خانه‌های آب اهواز از تعهدات وزارت نیرو است.

وی در پاسخ به انتقادات نسبت به شست‌وشو نشدن ایستگاه‌ها و خطوط فوق توزیع برق از زمان وقوع طوفان گردوغبار هشتم بهمن‌ماه تاکنون گفت: شست‌وشوی خطوط فوق توزیع به علت ارتفاعی که دارد نیازمند امکانات و تجهیزات ویژه‌ای است. این امکانات در استان وجود دارد اما تعداد آنها کم و برای شست‌وشوی تمام ایستگاه‌ها و خطوط انتقال برق کافی نیست.

به گزارش ایسنا، با قطعی برق در اهواز و شهرستان دیگر خوزستان از ساعات اولیه بامداد امروز و به دنبال آن قطعی آب و مراکز مخابراتی در اکثر این شهرستان‌ها وزیر نیرو از سوی دولت به منظور بررسی این وضعیت به خوزستان اعزام شد. وزیر نیرو در ساعت ۱۲ ظهر وارد خوزستان شد و از ایستگاه‌ها و خطوط فوق توزیع برق بازدید کرد.

جلسه ستاد مدیریت بحران ساعت ۱۴:۳۰ با حضور وزیر نیرو برگزار می‌شود.

***

مشکل قطعی برق خوزستان در حال پیگیری است

استاندار خوزستان با اشاره به قطع برق در ۱۱ شهر این استان، گفت: با این وجود این مسأله مدیریت شده و مشکلی برای مردم ایجاد نشده است.

به گزارش ایسنا، غلامرضا شریعتی در حاشیه جلسه ستاد مدیریت بحران کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شب گذشته رطوبت در اهواز به ۹۶ درصد رسید. رطوبت بالا توأم با آلودگی و خاک انباشته شده از طوفان و گردوخاک هفتم بهمن بر خطوط انتقال و ایستگاه‌های برق نشست و باعث شد که حالت عایق مانند در خطوط انتقال و ایستگاه‌های برق، ایجاد و این ایستگاه‌ها از مدار خارج شوند.

وی افزود: ۳۵ هزار کیلومتر خطوط توزیع برق در خوزستان وجود دارد. شست‌وشوی این خطوط در مدت کم از هفتم بهمن‌ماه تاکنون امکان‌پذیر نبوده است. البته در این مدت شست‌وشو و پاکسازی ایستگاه‌ها و خطوط برق انجام می‌شد اما امروز افزایش رطوبت موجب شد تا خطوط انتقال و ایستگاه‌های برق از مدار خارج شوند به طوری که از قبل از ساعت یک بامداد امروز تقریباً تمام مناطق با قطعی برق مواجه شدند.

استاندار خوزستان عنوان کرد: در ۱۰ سال گذشته در استان مه‌گرفتی همراه با گردوخاک شدید نداشتیم. مشکلی که امروز بوجود آمد مه‌گرفتگی و افزایش رطوبت پس از طوفان گردوخاک ۸ بهمن بود. این طوفان بسیار شدید بوده است و هیچ وقت این‌ میزان گردوخاک را تجربه نکرده بودیم. پس از آن بارندگی بسیار کم بود به طوری که جهت شست‌وشوی ایستگاه‌ها و خطوط انتقال برق کافی نبود.

شریعتی در پاسخ به انتقادات نسبت به شست‌وشو نشدن ایستگاه‌ها و خطوط انتقال برق تاکنون در اهواز و شهرستان‌های درگیر این مشکل، بیان کرد: فقط ۳۵ هزار کیلومتر خطوط انتقال برق در استان وجود دارد. واقعاً امکان شست‌وشوی این حجم به علت نبود امکانات وجود نداشت.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت قطعی برق در اهواز و در شهرستان‌های دیگر و مشکلات ناشی از پدیده مه‌گرفتگی قابل پیش‌بینی نبود؟، گفت: وضعیت مه‌گرفتگی پیش‌بینی شده بود اما این موضوع که چه تعداد از ایستگاه‌های برق ممکن است از مدار خارج شوند قابل پیش‌بینی نبود. عمق و وسعت مشکلات ناشی از پدیده مه‌گرفتگی نظیر قطعی برق نیز پیش‌بینی نشده بود.

استاندار خوزستان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قطعی برق و آب امروز در اهواز پیش‌بینی نشده بود؟ ‌اظهار کرد: میزان ایستگاه‌ها و خطوط انتقال برق زیاد است، بنابراین نتوانستند از هفتم بهمن تاکنون تمام خطوط انتقال برق را شست‌وشو دهند. همچنین پیش‌بینی می‌شد که ممکن است در امروز برق برخی مناطق قطع شود اما گستردگی این مشکل قابل پیش بینی نبود. به علت قطعی برق نیروگاه‌های رامین، خرمشهر، آبادان، ماهشهر و زرگان، به علت نبود مصرف از مدار خارج شدند.

شریعتی ادامه داد: با اقدامات صورت گرفته اکنون دو واحد از هر کدام از نیروگاه‌های آبادان،‌ خرمشهر و رامین وارد مدار شدند و همچنین دو ترانسفورماتور در ایستگاه آبادان وارد مدار شده و برای اهواز نیز همین کار را می‌خواهیم انجام دهیم.

وی با بیان اینکه مشکل قطعی برق در بامداد امروز باعث شد که خط ۴۰۰ کیلوهرتز برق نیز در استان دچار مشکل شود، تصریح کرد: از ساعت یک بامداد درگیر این مسأله شدیم و برخی مسئولین را به محض قطعی برق فراخواندیم. در جلسه ستاد بحران صبح امروز نیز تمام مسئولان مربوطه حضور داشتند و مقرر شد که به صورت ساعتی آخرین اقدامات هر دستگاه به معاونین من، منتقل و هر ساعت نیز جلسه‌ای نیز برای بررسی آخرین اقدامات صورت گرفته برگزار شود.

شریعتی با اشاره به قطعی آب در اهواز برخی شهرستان‌های استان، گفت: مقرر شده است که برای مناطق حساس نظیر بیمارستان‌ها آب توزیع شود همچنین امکانات توزیع آب نیز از شهرستان‌هایی که اکنون دارای آب هستند به اهواز و سایر شهرستان‌های فاقد آب انتقال داده می‌شود تا به توزیع آب در این شهرستان‌ها کمک شود.

وی بیان کرد: اکنون دولت جهت پیگیری این مسائل و قطعی برق در اهواز و ۱۰ شهرستان دیگر وزیر نیرو را به استان اعزام کرده و در حال حاضر وزیر نیرو جهت بررسی این وضعیت در حال سفر به استان است. در سفر هفته اخیر معاون اول ریاست جمهوری به خوزستان از آقای جهانگیری درخواست کردیم که مقره‌های برق باید به صورت "سیلیکون رابر" شوند. هر چند این موضوع هزینه نسبتاً بالایی دارد اما باید صورت بگیرد. خوشبختانه این درخواست مورد تأکید آقای جهانگیری قرار گرفت و معاون اول ریاست جمهوری به وزیر نیرو دستور دادند که مقرههای برق خوزستان باید به صورت سیلیکون رابر شود و بدون لحاظ کردن هزینه‌ها و فایده‌های آن باید برای این اقدام برنامه‌ریزی شود.

استاندار خوزستان گفت: مشکل قطعی برق از ساعت اولیه امروز، آغاز و حدود ساعت چهار صبح به اوج خود رسید. از ساعت ۴.۵ نیز جهت رفع دغدغه و نگرانی مردم دستور دادند تا تمام مدارس، ادارات و دانشگاه‌ها در دو نوبت صبح و بعدازظهر تعطیل اعلام شوند. هر چند نظر برخی مسئولین این بود که اعلام تصمیم‌گیری برای تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در نوبت بعدازظهر به ساعات بعدی موکول شود اما نگاه مدیریتی من این بود که مشکلی برای مردم صورت نگیرد.

شریعتی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی به موقع تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات در امروز به مردم صورت گرفته است،‌ گفت: اطلاع‌رسانی به موقع به مردم در زمینه تعطیلی مدارس و ادارات اهواز و ۱۰ شهرستان دیگر باعث شد امروز مردم کمتر از منازل خود خارج شوند، بنابراین بی‌نظمی صورت نگرفت و شهر آرام بود. خوشبختانه این کار مدیریت شد.

به گزارش ایسنا، با وجود اینکه عصر روز گذشته از خبرنگاران جهت حضور در جلسه ستاد مدیریت بحران خوزستان در صبح امروز دعوت شده بود اما امروز از ورود خبرنگاران به این جلسه جلوگیری شد. همچنین با وجود تأکید مسئولین بر اطلاع‌رسانی به موقع ادارات و مدارس اما مشاهدات خبرنگار ایسنا حاکی از آن است که عده‌ زیادی از دانش‌آموزان صبح امروز به مدارس مراجعه کردند اما با درهای بسته مدارس خود مواجه شدند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy