Thursday, Apr 25, 2024

صفحه نخست » اظهار پشیمانی کن، علی کریمی را هم کنار بگذار

shart.jpgشروط "سیاسی" حضور گل‌محمدی در تراکتور

پیام یونسی‌پور - ایران وایر

«مدیران باشگاه تراکتور مذاکرات با سرمربی پیشین تیم فوتبال پرسپولیس را نهایی کرده‌اند، اما یحیی گل‌محمدی برای حضور در این تیم باید برخی مسائل پیش آمده از زمان حضورش در پرسپولیس را، حل کند.»

این، مقدمه متنی است که خبرگزاری «مهر» برای به نتیجه نرسیدن «موقت» مذاکرات باشگاه تراکتور با «یحیی گل‌محمدی» نوشت. در این خبر، هم می‌توان رد تیغ سانسور روی گردن قلم گزارشگر را دید و هم نشانه‌هایی از دخالت مجدد نهادهای امنیتی در فوتبال ایران را.

یحیی گل‌محمدی ۱۵دی‌۱۴۰۲ از سرمربی‌گری پرسپولیس استعفا داد. دلایل کناره‌گیری او از سرمربی‌گری‌ پرسپولیس، فشار نهادهای امنیتی و حکومتی به مدیران باشگاه برای پایان دادن به همکاری این مربی بود.

پروسه حذف کردن یحیی گل‌محمدی از پرسپولیس، از زمان همسو شدن او با صدای مردم ایران در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ آغاز شد. آذر۱۴۰۱، پس از هک خبرگزاری «فارس» توسط گروه «بلک ریوارد»، اسنادی منتشر شدند که حکایت از تلاش‌های اطلاعات سپاه برای برکناری یحیی گل‌محمدی از سرمربی‌گری پرسپولیس داشتند.

***

پس از گذشت قریب به چهار ماه، یحیی گل‌محمدی اجازه قرارداد بستن با تراکتور را پیدا نکرده و رسانه‌های رسمی ایران به‌صورت غیرمستقیم گفته‌اند که او باید بخشی از مشکلات باقی‌مانده از دوران مربیگری‌اش در پرسپولیس را حل کند.

یک منبع آگاه در وزارت ورزش و جوانان به ایران‌وایر گفته است که خواسته‌های نهادهای امنیتی برای آغاز‌به‌کار دوباره یحیی گل‌محمدی در فوتبال ایران، عینا همان سناریویی است که پیش‌از این در مورد حضور «جواد نکونام» اجرا شده بود؛ «آنفالو کردن علی کریمی از صفحات اجتماعی»، «امضای تعهد نامه برای عدم مخالفت با سیاست‌های نظام» و «اطلاع رسانی رسمی پذیرش اشتباهات در رسانه‌های حکومتی.»

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

جواد نکونام خرداد۱۴۰۲ با پذیرش همین موارد موفق شد بار دیگر به فوتبال ایران برگردد و روی نیمکت سرمربی‌گری استقلال بنشیند. فوتبال ایران چگونه به محلی برای جولان نیروهای چکمه‌پوش و امنیتی‌ها تبدیل شده است؟

تسنیم از کجا می‌دانست قرارداد گل‌محمدی لغو خواهد شد؟

دوشنبه ۳اردیبهشت۱۴۰۳، رسانه‌های ایران از توافق میان مدیران باشگاه تراکتور و یحیی گل‌محمدی خبر دادند. این خبر حدود یک هفته پس از انتشار خبرهای اولیه در مورد کناره‌گیری «پاکو خمز»، سرمربی اسپانیایی تراکتور منتشر شد. آقای خمز ۲۷فروردین۱۴۰۳ و پس از بالا گرفتن مناقشات نظامی و سیاسی میان ایران و اسراییل با استفاده از بند فسخ یک طرفه در قراردادش، از این تیم جدا شده بود.

خبر توافق اولیه میان یحیی گل‌محمدی و باشگاه تراکتور را رسانه‌های «ایسنا»، «تابناک» و مهر منتشر کردند. همان روز خبرگزاری «تسنیم» وابسته به سپاه پاسداران، در گزارشی ادعا کرد «هرگونه خبر در مورد توافق نهایی» میان این مربی و این باشگاه کذب است و مدیران تراکتور همچنان به دنبال «گزینه‌های پرافتخار» هستند.

از نظر رسانه رسمی سپاه پاسداران، یحیی گل‌محمدی با سه قهرمانی و یک نایب‌قهرمانی در لیگ برتر، سه قهرمانی جام حذفی، سه قهرمانی و یک نایب‌قهرمانی سوپرکاپ و یک نایب‌قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا با تیم‌های پرسپولیس و ذوب‌آهن، مربی پرافتخاری محسوب نمی‌شود.

تسنیم در این خبر نوشته بود: «اسامی مطرح شده در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها، جزو گزینه‌های مدنظر باشگاه نیستند.»

این در‌حالی بود که رسانه‌های ایران از قرارداد «یک میلیون دلاری» احتمالی میان یحیی گل‌محمدی و باشگاه تراکتور برای یک سال و نیم خبر داده بودند.

۴اردیبهشت۱۴۰۳ و یک روز پیش از آنکه باشگاه تراکتور به‌صورت رسمی از وضعیت کادر فنی خود خبری منتشر کند، بار دیگر خبرگزاری تسنیم از «حمید مطهری» به‌عنوان «مربی موقت» تراکتور نام برد. یک روز بعد باشگاه تراکتور اعلام کرد که تا مشخص شدن وضعیت «سرمربی آینده» این تیم، حمید مطهری دستیار سابق یحیی گل‌محمدی و یکی از مربیان کنونی تیم فوتبال جمهوری اسلامی، نظارت بر تمرینات این تیم را برعهده خواهد گرفت.

گل‌محمدی چگونه از پرسپولیس رفت؟

یحیی گل‌محمدی از آغاز اعتراضات سراسری پس از قتل «مهسا (ژینا) امینی» به دست نیروهای گشت ارشاد، با مردم ایران همسو و همراه بود. از استوری‌های حمایتی از مردم و درخواست برای پایان دادن به سرکوب و کشتار شهروندان در خیابان‌ها، تا تراشیدن موهایش در همراهی با زنان ایران.

آبان۱۴۰۱، خبرگزاری «میزان»، وابسته به قوه‌قضاییه، خبر از احضار هشت چهره فرهنگی، ورزشی و سیاسی به دادسرا داد. به ادعای این خبرگزاری، این افراد به دادگاه احضار شده بودند تا درباره «انتشار مطالب غیر مستند و توهین‌آمیز» توضیح دهند؛ یکی از این چهره‌ها یحیی گل‌محمدی بود.

استفاده از نیروهای حکومتی مانند «عباس اسماعیل‌بیگی»، سرلیدر و رییس کانون هواداران باشگاه پرسپولیس که مدتی به‌عنوان مستشار نظامی در سوریه برای رژیم بشار اسد نیز مبارزه کرده بود، برای شعار دادن و تحریک سکوهای ورزشگاه‌ها علیه یحیی گل‌محمدی و همین‌طور ادعاهای رسانه‌های نزدیک به حکومت و مجریان شبکه‌های صداوسیما جمهوری اسلامی مبنی‌بر قطع همکاری با این مربی، او را بیش از پیش زیر فشار گذاشت.

یحیی گل‌محمدی در نهایت تصمیم گرفت به دلیل آنچه «غیرممکن بودن ادامه همکاری با باشگاه پرسپولیس در شرایط کنونی» می‌خواند، از این تیم جدا شود.

آیا فشارهای حکومتی به پایان می‌رسد؟

فشارهای حکومتی به یحیی گل‌محمدی به‌واسطه موضع‌گیری‌های اجتماعی‌اش، با استعفای او از پرسپولیس به پایان نرسید. این فشارها حتی پس از جدایی او از پرسپولیس ادامه داشت.

«همشهری»، روزنامه وابسته به شهرداری تهران، در گزارشی مدعی شد یحیی گل‌محمدی اساسا سرمربی پرسپولیس نبوده که از سمتش استعفا دهد. همین‌طور نوشت «رضا درویش»، مدیرعامل این باشگاه، هیچ علاقه‌ای به حضور و وجود این مربی در پرسپولیس نداشته است.

روزنامه «کیهان» جدایی این سرمربی از پرسپولیس را اتفاقی مثبت ارزیابی کرد. «جوان»، روزنامه وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، استعفاهای او را تکراری خواند و خبرگزاری فارس، دیگر رسانه سپاه، این استعفا را نمایشی برای گرفتن امتیاز از هیات مدیره دانسته بود.

با‌این‌وجود، این رسانه‌ها مشخص نکرده بودند سرمربی که از ابتدای فصل تاکنون هیچ دریافتی از باشگاه پرسپولیس نداشت، به‌دنبال چه امتیازی می‌گشت؟

منابع ایران‌وایر می‌گویند که یحیی گل‌محمدی باید مانند جواد نکونام، آنچه را که سازمان اطلاعات سپاه «توبه‌ نامه» نامیده امضا کند، رابطه‌اش با علی کریمی را ولو در صفحات مجازی‌اش به پایان برساند و پس‌از آن، اجازه بازگشت به فوتبال را خواهد داشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy